Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Det vill jag oxå men hur ofta kör man 70 mil utan att stanna 30 min??

Jag förstår ditt resonemang, men så länge det inte finns laddstolpar på nämnd sträcka blir det problematiskt. Inga 30min i eluttagen hemma...

Åker man norrut i det svenska inlandet är det svårt. Visst kan man planera sitt körande, men då får man stanna efter 15mil och ladda, trots 70%, batterinivå kvar. Bara för att det inte finns någon station på kommande 30-40 genom finnmarken.

Inget problem för mig personligen. Tycker man kan ha olika bilar för olika ändamål.... Tesla är väl ändå inte den optimala bilen för snöiga inlandsvägar i -25 C*

Ska byta hösten 2017 och sneglar på BMW i3 som lagom tills dess utlovas uppdateras med större/bättre batteri och sägs då nå en räckvidd på 20mil. Efter att ha läst lite på BMW i3 Owner | Experience and comments from BMW i3 owners så är jag positivt överraskad, och ägarens lösning på utsocknes resor är att utnyttja BMWs avtal med SIXT som sägs ge ca 30% rabatt på (BMW) hyrbilar.

En modell med fossildriven räckviddsförlängare (REX) kostar 36k mer. För dessa pengar kan man istället hyra en fossildriven bil ca 2veckor/år de första åtta åren (totalt 118dagar). Kräver lite mer planering, men jag gör kanske en längre bilresa 5-6 helger/år så det är klart lockande.

Men fram tills dess fräser jag vidare på döda dinosaurier.

Lite nyfiken på Opel Ampera-e också...Ska byggas på nya Chevrolet Bolt och få 320km räckvidd. För mig är den siffran fullt gångbar, och med tanke på ett riktat inköpspris på ca 280.000kr med avdraget kanske ett bra köp (?) Ska kika på den och Tesla 3 framåt hösten.

Fullstora elbilar till ett pris under 300.000kr gör det intressant. För 800.000kr, som en Tesla S börjar på, finns det alldeles för mycket att välja på.....lågt förmånsvärde eller ej. Har inte råd (nåja) att vara en sådan miljövän.

En ytterligare fördel för mig personligen: Min flickvän är inte lika avigt inställd till elbil (vi åker 90 % kollektivt) så då slipper jag betala hela. Det jag tjänar på den dealen innebär extra pengar till roligare andrabil (som ingen annan får röra!)

Jag förstår ditt resonemang, men så länge det inte finns laddstolpar på nämnd sträcka blir det problematiskt. Inga 30min i eluttagen hemma...

Åker man norrut i det svenska inlandet är det svårt. Visst kan man planera sitt körande, men då får man stanna efter 15mil och ladda, trots 70%, batterinivå kvar. Bara för att det inte finns någon station på kommande 30-40 genom finnmarken.

Inget problem för mig personligen. Tycker man kan ha olika bilar för olika ändamål.... Tesla är väl ändå inte den optimala bilen för snöiga inlandsvägar i -25 C*

Du har rätt i ditttänk men det är bara början för elbilar.
men också vad ska du dit upp i norrland och göra??

Men det finns mera och mera laddstolpar i sverige, t ex mcdonald och ica och det tar ju en 30 min eller så
Och som min farbror som har köpt en Tesla säger. Man kör ju gratis...
Själv kan jag inte leva utan mina fossilbrännare både Diesel och bensin

Men det finns mera och mera laddstolpar i sverige, t ex mcdonald och ica och det tar ju en 30 min eller så

Jag tycker du har helt rätt, så kommer inte ifrågasätta. Säkert inget problem om bara något år, o redan nu ett icke-problem för de allra flesta.

Jag ska inte upp till Norrland själv (även om jag tävlat internationellt i alpint förr) utan ville bara påvisa att det fortsatt finns de som kan uppleva problem, även om man skulle utgå från t.e.x. Stockholm. Många som åker på vintersemester till t.e.x Funäsdalen. Missar man laddstationen i Sveg har man åkt 23 mil från Funäsdalen innan man hittar en ny. I -25C blir man säkert orolig....

Sen kanske man är en idiot att åka Stockholm- Funäsdalen med en Tesla, men det är en annan diskussion

En elbil gör jobbet o en riktig leksak till fritiden....det är vad "man" behöver :)

Jag tycker du har helt rätt, så kommer inte ifrågasätta. Säkert inget problem om bara något år, o redan nu ett icke-problem för de allra flesta.

Jag ska inte upp till Norrland själv (även om jag tävlat internationellt i alpint förr) utan ville bara påvisa att det fortsatt finns de som kan uppleva problem, även om man skulle utgå från t.e.x. Stockholm. Många som åker på vintersemester till t.e.x Funäsdalen. Missar man laddstationen i Sveg har man åkt 23 mil från Funäsdalen innan man hittar en ny. I -25C blir man säkert orolig....

Sen kanske man är en idiot att åka Stockholm- Funäsdalen med en Tesla, men det är en annan diskussion

En elbil gör jobbet o en riktig leksak till fritiden....det är vad "man" behöver :)

Nu är jag nyfiken vad är leksaken??
Min är en bmw z3m

Nu är jag nyfiken vad är leksaken??
Min är en bmw z3m
Inte någonting just nu (eller står en SMART hemma). +300d tåg/år o +30 flyg. Bilen kanske körs 10mil/mån..

Var påväg att inhandla en Abarth 695 Biposto då rabatterna var bra i Italien. Men nu närmar sig Genevemässan så väntar på uppgradering.
De ligger väl på 300k om man prutar. Mer än så lägger jag inte på något som är stående så mycket :)

Kanske slutar tågpendla i December, men den bil som ersätter blir ett klokare bilval. Elbil möjligen... :)

Toppen