Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Stämmer. Gäller även Puerto Rico och Virgin Islands.

I am a citizen of a VWP country and am going to Guam or Commonwealth of the Northern Mariana Islands (CNMI)?

For international travel to Guam/CNMI under the VWP, ESTA is required. Nationalities that are eligible for Guam/CNMI VWP can travel to Guam/CNMI under that program without an ESTA. However, under the Guam/CNMI VWP, the maximum stay is 45 days and stay is restricted to those islands only - travel cannot be to the United States.

Travel from the United States to Guam/CNMI is considered a domestic flight, so no ESTA is required. Travelers go through pre-inspection for travel from Guam/CNMI to the United States. If that travel is under VWP, they need an ESTA.

I am a citizen of a VWP country and am traveling for short-term business or tourism under the VWP to Puerto Rico or the U.S. Virgin Islands?

Yes, ESTA is required for travel to these locations.

Do I need to apply for ESTA

Internationell transit existerar väl egentligen inte i USA. Du passerar ju alltid gränskontroll. Och Guam är ju amerikanskt territorium så det finns väl egentligen ingen orsak till att det ska vara annat där.

Alltså: du behöver ESTA om du ska landa där och byta flyg.
De har börjat med internationell transit på vissa flygplatser.

Det verkar så. ITI eller I2I (international-to-international) rör dessvärre bara baggaget. Själv måste du passera nålsögat och charmtrollet som kollar ditt pass. MIA blev av med sin transfer för passagerare vilket gjorde att Iberia gav upp sin mini-hub i Miami. LAX hade (har?) någon speciell holding area för passagerare som reste Aukland-Los Angeles-London men det kan knappast kallas transfer. Något annat vet jag inte om.

Låter som de skyddar sina bolag i USA.
På EWR blir väl United av med sin exklusivitet på terminal C om man skulle tillåta internationell transfer?

Komma in med SAS på terminal B och fortsätta med United till tex Kanada skulle inte gå eftersom man har tillgång till inrikes i C också.
Men det går kanske att lösa på något sätt vad vet jag, men USA är ju kvar på 80 talet också.

Jag tror man (föga förvånande) hänvisade till säkerhetsaspekten att inte ha passagerare man har full koll på i en byggnad. Plus att det krävde mer plats och personal i anspråk än vad man tyckte det var värt. Har för mig att jag läste resonemang som att "vad händer om man måste utrymma byggnaden?" och liknande. Att man som bieffekt ger ytterligare en förmån för inhemska bolagen kanske var en "slump" ;)

Är helt förvirrade hur man ska fylla i ESTA ansökan ang fältet för Given (First) name. Ex om det i passet under First namne står Anna Sara (där Anna är tilltalsnamn och Sara är andranamn) och Surname: Andersson. Vad ska jag fylla i i fältet för Given (First) name i ESTA ansökan?

En fråga till, när jag var i kontakt med SAS för att fylla i den obligatoriska passagerar info så sa de att i fältet Förnam ska man skriva enbart första namnet i passet dvs Anna och andranamnet ska in i fältet för mellannamn dvs Sara och Efternamn: Andersson. Fast egentligen är väl inte mitt andranamn samma sak som ett mellannamn https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html?

Någon som har koll på dett med namnregler ESTA resp Obligatoreiska passagerarinfon som man ska fylla i hos SAS? Stort tack på förhand!

Toppen