Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Jag har flugit Mexico-Montreal nonstop och det var aldrig något ESTA:nde. Hade luftrummet varit visumbelagt hade det varit jobbigt att åka ARN-PEK med minst 6-7 visumkrävande länder man passerar

Undrar hur de gör vid en ev. nödlandning i USA.

Jag kan inte tänka mig mer än att ESTA/Visum krävs för annat än att stanna i USA, allt annat vore absurt, tycker man iaf.

Ja, du behöver definitivt inte ESTA för att flyga över USA.

Din andra del av frågan är mer intressant. Jag hade en transit på GUM nyligen (dock till inrikes USA), men noterade inte hur det verkar fungera vid internationell transit.

Däremot råkade ut för en CBP officer som vägrade släppa in mig utan att få se utgående biljett ur USA. Han krävde en pappersbiljett - jag sade att då behöver jag WiFi eller dator så att jag kan ta fram en sådan - men det gick inte att ordna. Och min biljett i appen dög inte eftersom den inte visade alla legs (klarar bara 6 legs sedan visas ej resten). Efter mycket snackade fick jag gå till en annan officer som var vettig och bara tog mina flygdetaljer och biljettnummer...

Oj, det måste vart en grinig tjänsteman. Jag tycker de brukar nöja sig med att fråga hur länge man ska vara där men jag har alltid med mig en utskriven kopia för att kunna visa upp för dem, men även om det uppstår problem i incheckningen. Det papperslösa samhället är nog bra men jag litar inte på det...

Din andra del av frågan är mer intressant. Jag hade en transit på GUM nyligen (dock till inrikes USA), men noterade inte hur det verkar fungera vid internationell transit.
Tyckte det stod i FAQ:n att det krävs ESTA på GUM, så det krävs nog även vid internationell transit skulle jag tro.

Däremot råkade ut för en CBP officer som vägrade släppa in mig utan att få se utgående biljett ur USA. Han krävde en pappersbiljett - jag sade att då behöver jag WiFi eller dator så att jag kan ta fram en sådan - men det gick inte att ordna. Och min biljett i appen dög inte eftersom den inte visade alla legs (klarar bara 6 legs sedan visas ej resten). Efter mycket snackade fick jag gå till en annan officer som var vettig och bara tog mina flygdetaljer och biljettnummer...
Det där har jag också råkat ut för. Jag begriper inte varför de är så griniga ibland.

Jag har själv aldrig behövt visa upp några papper vid inresa i USA trots (eller tack vare) närmare 100 inresor de senaste 15 åren. Hoppas den trenden håller i sig.

De senaste gångerna har jag änvänt automat och då har maskinen bett mig bekräfta att vilken flight jag anlänt med. I samtliga fall har flightnumret varit förinmatat och eftersom det är så många flighter inkommande samtidigt tror jag den informationen inte varit en gissning utan hämtas någonstans kopplat till mitt passnummer.

Min fundering är att om systemet av någon anledning inte kan hitta en resa ut ur USA så kanske de blir mer nyfikna och vill se bevis för att du har för avsikt att lämna landet. Har nämligen för mig att Visa Waiwer inte gäller för enkelresa in i landet utan skall enbart godkännas om man har en bokad utresa ur landet. Har man enbart enkelresa behöver man formellt visum.

Min fundering är att om systemet av någon anledning inte kan hitta en resa ut ur USA så kanske de blir mer nyfikna och vill se bevis för att du har för avsikt att lämna landet. Har nämligen för mig att Visa Waiwer inte gäller för enkelresa in i landet utan skall enbart godkännas om man har en bokad utresa ur landet. Har man enbart enkelresa behöver man formellt visum.

Jag tror det bara är gubben man snackar med som är tjurig. I mitt fall var det inte ens en komplicerad bokning - typ 6 flighter eller så totalt. Jag har däremot kommit in utan problem på enkelbiljetter när jag ska flyga ut med helt andra bolag på andra bokningar, så det är ingen logik i hur dessa problem uppstår.

Tyckte det stod i FAQ:n att det krävs ESTA på GUM, så det krävs nog även vid internationell transit skulle jag tro.

Det där har jag också råkat ut för. Jag begriper inte varför de är så griniga ibland.
Troligen kräver transit att clearance of immigration fungerar.

Ja ingen aning! Har åkt på många konstiga biljetter inkl one way och aldrig tidigare fått frågan. Åkte in 16 gånger i USA förra året och aldrig några problem innan detta

Internationell transit existerar väl egentligen inte i USA. Du passerar ju alltid gränskontroll. Och Guam är ju amerikanskt territorium så det finns väl egentligen ingen orsak till att det ska vara annat där.

Alltså: du behöver ESTA om du ska landa där och byta flyg.

Toppen