Tyckte det stod i FAQ:n att det krävs ESTA på GUM, så det krävs nog även vid internationell transit skulle jag tro.Din andra del av frågan är mer intressant. Jag hade en transit på GUM nyligen (dock till inrikes USA), men noterade inte hur det verkar fungera vid internationell transit.
Det där har jag också råkat ut för. Jag begriper inte varför de är så griniga ibland.Däremot råkade ut för en CBP officer som vägrade släppa in mig utan att få se utgående biljett ur USA. Han krävde en pappersbiljett - jag sade att då behöver jag WiFi eller dator så att jag kan ta fram en sådan - men det gick inte att ordna. Och min biljett i appen dög inte eftersom den inte visade alla legs (klarar bara 6 legs sedan visas ej resten). Efter mycket snackade fick jag gå till en annan officer som var vettig och bara tog mina flygdetaljer och biljettnummer...
Min fundering är att om systemet av någon anledning inte kan hitta en resa ut ur USA så kanske de blir mer nyfikna och vill se bevis för att du har för avsikt att lämna landet. Har nämligen för mig att Visa Waiwer inte gäller för enkelresa in i landet utan skall enbart godkännas om man har en bokad utresa ur landet. Har man enbart enkelresa behöver man formellt visum.
Troligen kräver transit att clearance of immigration fungerar.Tyckte det stod i FAQ:n att det krävs ESTA på GUM, så det krävs nog även vid internationell transit skulle jag tro.
Det där har jag också råkat ut för. Jag begriper inte varför de är så griniga ibland.
Tyckte det stod i FAQ:n att det krävs ESTA på GUM, så det krävs nog även vid internationell transit skulle jag tro.