Då var det dags för boarding och vi strövade omkring lite i taxfree-butiken medan vi såg kön växa vid gaten.
Prioritetskön var otroligt lång och vi ställde oss längst bak i den. Det verkade vara många business/first + guldkortsresenärer på denna flight men när de annonserade ut boarding för oss så stod väl 90% av kön still. Vi kryssade emellan och blev mötta ombord för att bli hänvisade upp för trappan och till våra platser 14 A&B på denna Boeing 747-400.
Vi fick vars ett glas champagne och en varm handduk innan takeoff.
Enligt Seatguru ska stolarna vara så kallade "Lie-Flat", vilket inte stämmer helt. De går inte att fälla helt platta men nästan.
Personligen tycker jag inte att ställningen blir bekväm. Det går att likna med de stolar SAS har i sin gamla C eller Avianca/Taca.
Helt ok stol att tillbringa 8.5 h i på en dagsflygning mellan SYD-BKK.
Servicen ombord var bra och de var snabba med att fylla på glasen och servera maten.
Vi hade beställt specialmat (vegetariskt) så därför fick vi maten ganska omgående efter takeoff.
De var också snabba med dryckesvagnen och dessertvagnen och gick flera vändor för att se till att alla var nöjda.
Det fanns två lediga platser på övre däck på vår flight.
Dock fungerade inte min IFE och när folk som hade hörlurar på sig tittade på film eller lyssnade på musik så kom det ett väldigt högt tjut i hörlurarna så fort det var ett meddelande som gjordes i PA. Alla i slet i stort sett av hörlurarna samtidigt i kabinen då det inträffade. Jag klarade mig då jag inte hade IFE som fungerade. Det var flera som påpekade det och personalen fick lyssna och blev skräckslagna av oljudet. De startade om systemet flera gånger utan att lyckas avhjälpa problemet. (Det var då min IFE slutade att fungera).
Appertizer med ett glas bubbel och en bloody mary.
Förrätt - riktigt gott.
Huvudrätten kom tyvärr inte med på bild och tur var väl det för den både såg och smakade förskräckligt.
Ett par timmar in på flighten hade man släckt ner att vi skulle kunna få lite sömn/vila. Jag vaknade och blev lite hungrig och bad då om att få snacks och en cappuccino. Det tog lång tid innan vår flygvärdinna kom tillbaka med vad hon sa var hennes egna snackas som vi kunde få.
Frukost.
Mackan innehöll en stor skiva av Tofu vilket är gott, dock var mackan otroligt torr.
Vi fick några timmars vila och landade i Bangkok i tid.
Jag hade frågat vid incheckning om vid skulle bli hämtade vid gate och eskorterade till Royal First Lounge och frågade även på flyget.
De hade inget svar men skulle försöka att kontakta service i Bangkok.
När vi skulle stiga av så tackade personalen som vanligt för sig och önskade oss en trevlig fortsatt flight till Paris.
När vi steg ner för trappan möttes vi av ytterligare en person ur personalen som önskade oss en trevlig flight till Paris.
Och ner vi skulle gå ut genom planet ytterligare en person som önskade oss detsamma och följde oss till golfbilen som stod redo. Där stod även en man med våra namn på
Golfbilen tog oss till loungen och vi bokade snabbt in en timmes massage med en gång.
Denna gången var lika bra som förra.
Sedan blev det en snabb middag i restaurangdelen av loungen och lite dricka till det.
Vi bestämde oss att vi ville åka in till Bangkok eftersom att vi hade hela 9 h transit. Från loungen eskorterade man oss hela vägen till immigration fasttrack och sedan ut till taxin.
En A380 på väg att landa sett från taxin.
Det blev några timmar i stan innan vi begav oss tillbaka till flygplatsen.
Vi gick till Royal First incheckningen och möttes där av samma herre som eskorterat oss ut till taxin.
Han mötte oss och följde oss in till loungen igen genom immigration och security. Fort gick det!
Sedan tog vi rulltrappan ner till Royal Silk Lounge och innan vi visste ordet av så var en golfbil där och körde oss bort till First Class Lounge igen.
Där satt vi och drack några glas innan det var dags för boarding mot Paris och vi blev hämtade i loungen och följda bort till gaten och ombord på planet.
En A380 i first class
Underbara säten! Jag hade 2F. Det fanns två lediga platser i kabinen.
Kaviar och en sup med dubbeldestilerad rysk vodka som jag inte kommer ihåg namnet på.
När åt jag senast gratinerad hummer ombord på ett flyg? Aldrig hänt tidigare!
Flighten var 12h 30 min så det fanns gott om tid att sova. Avgångstiden från Bangkok var strax efter midnatt så det gjorde ju att det var enkelt att få sin sömn trots tidsskillnad från Sydney.
Ombord ingick det 10MB wi-fi vilket gjorde att jag kunde ladda upp några bilder på Facebook och också se sa att informationen ombord stämde med flightradar
Frukosten blev serverad när det var ca 1h 30 min kvar till landning.
Jag beställde en Eggs Benedict utan bacon/skinka. Den smakade helt ok.
Detta var nog den bästa flighten hittills. Personalen gjorde precis vad de skulle och var väldigt trevliga. Vi hade inte tomt i glasen en enda gång och de var väldigt serviceminded.
Det blev fel i beställningen ombord då min fru hade beställt "Thai healthy set". Jag visade dem bekräftelsen och de ursäktade sig flera gånger för att det hade blivit fel. Innan avgång kom det ombord en man ur personalen från flygplatsen och gav min fru en ursäkt. Sedan fick hon en från flygvärdinnan och en från inflight-managern. Innan landning kom de runt och tackade oss alla var och en för att vi valt att resa med Thai och delade ut en liten orkidéblomma. De ursäktade sig då ännu en gång att maten inte fanns med.
Det var uppskattat, men en ursäkt hade räckt

De löste annan mat åt henne som var bra.
Vi landade sedan runt 06:00 i Paris och nästa avgång mot Köpenhamn var inte förrän 11:10.
Vi spenderade många timmar i loungen som var riktigt kass faktiskt. Kaffemaskinen fungerade inte och det fanns bara kakor att äta.
Det verkade som att de byggde om i köket enligt information i loungen.
När det var dags för boarding så gick vi till piren där SAS-avgångarna var. Där såg vi att SAS hade en egen lounge som vi smet in i snabbt. Där fanns ett helt ok utbud av mat. Vi hann med att äta lite snabbt innan vi steg ombord.
Vi satt på rad 6 och plus sträckte sig till rad 8. Vi var endast 4 personer i plus på flighten.
Här är SAS vegetariska mat som vi fick. Jag vet inte om de skämtar eller om de tror att detta är det enda som går att servera till en vegetarian.
Alla gånger vi flugit SAS har det varit mer eller mindre katastrofalt dålig vegetarisk mat.
Men med en Mikkeller så blev allt lite bättre.
Det var en A321 med svensk besättning som tog oss till Köpenhamn på knappt 1h 30m.
Sedan hade vi 2 timmar att slå hål på innan den 13 och sista flighten på vår 31 långa dagars semester skulle avgå.
Propellerplanet blev försenat en timme med alla sittandes ombord. Det var tydligen någon vattenläcka som gjorde att det inte gick att få vatten i handfatet vad jag förstod. De tog dit servicepersonal som inte lyckades lösa problemet men planet avgick ändå.
ATR med SAS vill jag nog helst undvika igen. Trångt, otroligt varmt och personal som knappt ville servera.
Framme på Landvetter 1 timme försenade möttes vi av min far som alltid. Denna gång stod han utanför tullfiltret i ankomsthallen med en tavla och kollage han hade gjort från vårt bröllop

I somras när vi kom från Sydamerika stod han med champagne och förlovningspresent

Det känns gött att komma hem när man får sådana välkomnande!
Just nu är han i Thailand på sin första First class resa och jag får väl hitta på något åt honom också när han och hans fru kommer.
Nu ska jag leta efter biljetter för kommande semester i sommar som bär av mot Vietnam och Kambodja.
Jag ska lägga upp en liten resplan så att det blir lättare att se hur/vart vi har åkt.
Nästa rapport kommer att innehålla min första resa någonsin i business class som gjordes vintern 2013/2014.
Tack för att ni läst och tack för alla trevliga kommentarer, hoppas att det kanske har gett er lite glädje och ljus i flödet under de kalla vintermånaderna. Och kanske några tips på resmål!
Ha det så bra.