Senaste nytt

Kommande reserapport Göteborg - Söderhavet T/R

Efter vårt stopp i sandöknen tog vi oss tillbaka den låååånga vägen till Auckland där vi skulle spendera näst sista natten innan det var dags att fortsätta resan. Det blev non-stop körning och det tog sin stund. Första gången vi hade mörkerkörning och det var lite läskigt att köra i 100 km/h på vänster sida av vägen med mötande trafik utan mitträcke och bilar i baken som hela tiden ville köra om.

Väl framme i Auckland tog vi in på The Langham och eftersom att vi kom sent på kvällen var det direkt till rummet som gällde efter att ha parkerat bilen gratis ute på gatan.

Ett mycket trevligt hotell med en fin brittisk stil.

IMG_8311.JPG
IMG_8312.JPG

Det blev så klart en iskall öl och ett glas vin innan läggdags.
IMG_8315.JPG

Jag har aldrig varit i San Fransisco, men jag misstänker att städerna har sina likheter i backlutning:)
IMG_8317.JPG

På morgonen tog vi oss er till hamnen för att parkera bilen och äta lite frukost. Det blev bara några timmar i Auckland. Vi hade räknat med att tillbringa mer tid här men på bekostnad av vad landet i övrigt hade att erbjuda kändes det som att vi planerat vår tid rätt.
Vi promenerade lite längs med kajerna och tog sedan en liten sväng i shoppingcentret nere vid hamnen.
IMG_8318.JPG

Och givetvis ett kort besök nere vid den marina miljön :) Kul att man har containerterminalen alldeles i centrum. Måste vara en dröm för sjömännen som seglar på Auckland att ha krypavstånd hem från barrundan!
IMG_8319.JPG

Ett litet hak mitt utanför köpcentrumet där vi satt i solen med vars ett glas.
IMG_8321.JPG

Vi körde sedan upp mot Mount Eden för att ta med oss lunchen vi hade köpt och avnjuta utsikten över staden. Dessvärre kom vi inte hela vägen upp utan stannade till i en park nedanför där vi åt vår lunch. Sedan besökte vi en liten vinbutik på vägen för att köpa nyårs-skumpan.

Så borde det se ut i Sverige, DVS kylda alkoholhaltiga drycker.
IMG_8329.JPG

Nu var det dags att ta oss tillbaka till Aucklands flygplats för att lämna bilen och ta sista natten på Novotel i direkt anslutning till flygplatsen.
1 vecka blev det och 200 mil bakom ratten. En mycket mycket trevlig bilhyra som gjorde det möjligt för oss att utforska ön på vårt egna vis!
Bilen som också var helt ny var mycket behaglig att köra och passade perfekt för oss som bara var 2 personer. Hade man varit fler så hade man behövt en större bil med större bagage, det var precis så våra ryggsäckar fick plats där bak.

Lite bilder från hotellet och givetvis bad jag om ett rum högt upp med utsikt mot start och landningsbanan!

IMG_8330.JPG
IMG_8331.JPG
IMG_8334.JPG
IMG_8335.JPG
IMG_8344.JPG

Jättebra skrivit!
Och tack för dina tips i texten, blev Ranson Winery på vägen från Paihia till Takapuna, tyvärr jobbade inte göteborgstösen idag. Gott vin iaf ;)

Tackar tackar! Kul att ni också stannade till där! Hoppas ni fick en trevlig vistelse trots att ni inte träffade henne.
När vi var där träffade vi ett annat svenskt par som jag först tänkte att det kanske var ni. Det stämde med reslängd osv, men de hyrde husbil.

Vart bär det av nu?

Var jättetrevligt :) å det blev 3 flaskor hem.
Nästa tur blir härifrån Takapuna till Auckland International Airport och checka in för hemresa på typ 38 timmar.... Lite sorgligt idag....

Då var det dags för flyg nr 7 i ordningen som skulle avgå 08:50.
Det tog oss ca 10 min från att vi checkade ut på hotellet till att vi hade checkat in på flygplatsen.
Vid incheckning passade jag på att fråga på ren chans om det fanns möjlighet att bli uppgraderad som NZ guld och fick då nej till svar.
2 minuter senare när hon skrev ut boardingkorten sa hon "Sir, you have been upgraded". :)

Min första complimentary upgrade från Economy till Premium Economy och lyckan var total!

Vi tog ett kort besök i loungen för lite frukost innan vi gick och boardade planet.

Det var mycket bekväma säten med stöd för fötter och ben som man kunde fälla upp. Bra lutning och stora stolar.
IMG_8365.JPG
IMG_8366.JPG
IMG_8368.JPG

Just det, jag höll nästan på att glömma; Vi firade nyår på Novotel och flög sedan till Cook-öarna den 1/1-16. Landade igen den 31/12-15. Visst är det häftigt! :)

Inflygningen till RAR blev lite hoppig då det blåste mycket. Det var coolt att se söderhavsatollen dyka upp på styrbord sida när vi gjorde sista giren innan landning! Precis som på bild och vykorten!

Välkomstkommittén:

IMG_8371.JPG

Vi kom igenom passkontrollen och fick våra prio-taggade väskor superfort! Vi tog oss ut ur terminalen och hittade vår transfer. Dessvärre fick vi vänta i 45 min på ytterligare passagerare som skulle med till samma resort. När de inte dykt upp efter 45 minuter körde transfern iväg oss ändå. Lite segt att vänta på ingen men men.

Fickparkering av en B777-200
IMG_8373.JPG

En bilresa på ungefär 20 minuter tog oss fram till vårt hem kommande 7 dagarna "Nautilus resort". Vi hade med omsorg valt ett helt nytt resort som hade fått mycket bra omdöme och innehav av 4.5 stjärnor. Vi hade höga förväntningar inte minst för att vi aldrig varit på Cook-öarna och hört så gott om resmålet men givetvis också för att det var här vi skulle gifta oss på en vit strand med kristallklart vatten.

Vi var 3 familjer som skulle checka in och när vi kom fram så fanns det ingen som tog emot oss utan vi fick sitta och vänta en stund innan vi fick hjälp. Helt ok för mig, skönt att pusta ut lite. Vi blev tilldelade vår Wifi-voucher och visade till vår bungalow. Allt såg mycket bra ut och det var som sagt en fräsch och helt ny resort med stora bungalows på 120 kvm och samtliga hade en egen plunge-pool på soldäcket. En stor terass med utomhusdusch och solbäddar samt bord och stolar på altanen.

Tyvärr börjar här en rad av missöden och besvikelser för vår vistelse på resorten:

Vår bungalow var en så kallad familjebungalow som satt ihop med en annan. Det fanns två dörrar som skilde rummen åt. Jag har bott på liknande sätt innan och vet att det kan vara lyhört men detta tog priset! I nederkant var det ett glapp på 5 cm och i överkant av dörrarna likaså. Jag frågade tjejen som visade oss till rummet om varför vi fått ett familjerum när vi är där på bröllopsresa som ungt par. Hon svarade att det var avskiljt med två dörrar vilket gjorde att det blev privat och att de dessutom var låsta.

Jag tog i handtaget och fick upp dörren som var olåst. Hon kontrade då med att den andra dörren var låst. Jag tog i den med och den öppnades. Där inne stod ett frågade par i medelåldern. Det visade sig att hotellet hade tappat bort nycklarna vilket gjorde att dörrarna inte gick att låsa. Det kändes sådär att veta att paret intill kunde komma in till oss eller vice versa. Att man sedan hörde precis allt från rummet intill och då menar jag verkligen allt gjorde inte saken bättre. Man hörde toabesök som att man var i badrummet hos grannen, tv, viskande, prasslande osv, samt "kärleksmys".

Vi blev jättebesvikna och bad om att få byta rum. Svaret blev: Det går inte, vi har fullt! Vi hade betalt nästan 2500 kr per natt och hade förväntat oss mer än så här. Efter att ha pratat med managern som själva var där på semester från Australien skulle hon se vad de kunde göra.
Svaret blev: nej, tyvärr föst om 2 dagar. Vi accepterade inte svaret och var frustrerade.
En städerska kom in till oss och beklagade sig för situationen. Vi fick kontakt direkt då det visade sig att hon var en mycket trevlig kvinna och väldigt bra att ha att göra med.

Hon sa: jag förstår inte varför de inte låter er byta rum, vi har ju ett ledigt på beachfront. Där visade det sig att managerns bror med familj bodde. Städerskan tog saken i egna händer och pratade med managern som efter 10 minuter kom till oss och talade om att vi fick byta rum redan samma dag! Mycket bra och handlingskraftigt gjort av vår städerska Tima som hon hette.

Wi-fi skulle vara gratis enligt bokningssidorna med hotellet tog ut en avgift på nästan 300 SEK för 500 MB. Den första vouchern var gratis. Vi fick efter att ha påpekat det också gratis internet hela vistelsen. Vi sa att de borde ta bort den texten om att det är gratis när man bokar och då svarade de att de påpekat det åtskilliga gånger men att de inte ändrat i texten på bokningssajterna. Jag skrev ett kort mail till Hotels.com och dagen efter var det borttaget så jag undrar om de verkligen kontaktat dem sa de sa.

Nu några bilder innan klagospalten fortsätter:

IMG_8385.JPG

IMG_8401.JPG

Det här går inte att klaga på:
IMG_8405.JPG

IMG_8410.JPG

Det var så dåligt organiserat från hotellets sida.
Efter att vi fått byta rum där vi skulle bo i 2 nätter innan det kom ett nytt par som skulle ha den bungalowen skulle vi flytta tillbaka till vårt första rum. Vi blev då lovade att ingen skulle bo i rummet intill under resten av vår vistelse. Det första som händer när vi flyttar tillbaka är att det bor ett par i rummet intill. Återigen fick vi prata med managern som inte hållit vad de lovat och de fick lösa problemet till slut.
Det är inte kul att vara den som klagar och speciellt inte när man är på bröllopsresa men de kunde ju faktiskt ha styrt upp allt bättre.

Senare visar det sig att servicen är dålig och hotellet tar betalt för frukost som det står klart och tydligt att det skulle ingå. Man skyller ifrån sig på att personalen är ny och jobbar över sina skift. Att man har problem att få personal till resorten och att man aldrig tidigare fått mottagit klagomål för liknande händelser. Samma sekund som managern förklarar/skyller ifrån sig så kommer det en familj fram till oss och ber om att få prata med managern. De beskriver exakt samma händelse som vi med familjerummet och ber omedelbart om att få ett nytt rum! Mannen i familjen är rasande och nästan skriker att det inte var så de hade bokat. De fick tyvärr inget nytt rum som vi fick.

Okej jag ska försöka hålla mig till rapporten som planerat men kände att jag ville skriva detta om någon annan får för sig att bo på samma ställe.
Jag förstår att det i de enskilda fallen skiljer sig från de generella men vi fick ingen bra känsla.

Vilka som däremot utmärkte sig och hade en otroligt trevlig attityd, bemötande och servicekänsla på resorten var personalen som kom från Fiji! Vilket underbart folk! De kunde det där med hur man skulle få gästerna att känna sig både uppskattade och speciella! De hälsade varje dag med "Kia Orana" som betyder ungefär hej och välkommen. Vi svarade dem med "Bula" som betyder samma sak fast på Fiji. Det uppskattade de och hädanefter var det "Bula" som gällde oss emellan :)

Vi blev så fäst vid vår städerska Tima för hennes underbara sätt och hennes vänlighet att vi frågade henne om inte hon ville vara ett av våra vittnen vid vigseln. Hon blev jätteglad och ville gärna! :) Vi blev lika glada då vi insåg att det var den ena managern som skulle vara vårt vittne tillsammans med en annan kvinna ur personalen som inte varit jätte trevlig.

Managern tog dock till sig av tidigare nämnda kritik och talade med sin personal och gjorde sedan vad de kunde för att räta upp slagsidan.
Kommande dagar var de riktigt trevliga mot oss, men återigen utmärkte sig de 4 Fijianerna. Morgonen efter satte vi oss vid frukostbordet trötta och lite ledsna över att det börjat så dåligt och då skiner det upp en kvinna till med ett underbart leende och en härlig framtoning. Också hon från Fiji givetvis!! Lelani hette hon och vi klickade jätte enkelt! Detta kändes som räddningen på vår vistelse.

Vi berättade att vi skulle gifta oss och frågade Lelani om hon också ville vara vårt vittne tillsammans med Tima. JA!!! svarade hon:)
Vi kunde inte tänka oss några bättre vittnen.

Den andra sista solnedgången för året:)
IMG_8390.JPG

Vi var väldigt trötta på nyårsafton men tog oss ner på stranden och hamnade på en nyårsfest. 00:30 var vi tillbaka igen och låg i sängen.
IMG_8396.JPG
IMG_8397.JPG

Vi hyrde en moppe som vi åkte runt med och tog oss in till marknaden med på lördagsmorgon. Det var en stor aktivitet för folket på ön och det var kul att gå och kika runt på allt det sålde. Ett köp blev det; kokosolja. Kan vara bra att ha. Lite som försvarets hudsalva fast med en trevligare doft.

Kommande dagar spenderade vi på andra stränder och hotell eftersom att det blåste väldigt mycket där vi bodde.
Vi snorklade lite och besökte djurkliniken på ön för att träffa alla söta små djur och donera en liten gåva.
Som ni förstått älskar vi djur och hade vi kunnat adoptera dem allihop hade vi gjort det! Ytterst tacksamma för volontärerna som arbetar på djurklinikerna som verkligen gör allt det kan för de stackars små. Det värmer också av att veta att byborna adopterar från dem och kommer in med skadade djur. Det är fint att det finns människor som bryr sig.

IMG_8414.JPG
IMG_8416.JPG
IMG_8417.JPG
IMG_8419.JPG

IMG_8428.JPG

Fortsättning inom kort...

Toppen