Dagen efter var det som sagt dags för att påbörja hemresan.
Planet skulle avgå kl 15:00 och vi var noga med att kolla upp med hotellet om när transfern skulle gå eftersom att, HÖR OCH HÄPNA;
Ett par som bodde på vårt hotell under veckan skulle hem med en flight till Australien via Auckland. Deras flight skulle avgå 08:20 och de hade informerat receptionen om det. Däremot så hade hotellet fel info och menade att avgången var 10:20. Det hela resulterade i att paret missade sin flight och de kom tillbaka till hotellet vansinniga.
Eftersom att de hade hört att vi hade vissa dispyter med hotellet var de snabba med att ge oss sin version av vad som hade inträffat för dem.
Hotellet vägrade att ersätta dem med en ny biljett och de menade på att de hade gett fel information men att det var upp till paret att dubbelkolla att informationen stämde. Där håller jag med hotellet, det är upp till paret att hålla koll på när flighten skall avgå. Men som de sa hade de gjort det och hotellet körde dem inte till avgången i tid. Kvinnan i paret var läkare och hade en viktig tid att passa men det blev försenat i 2 dygn. Jag tyckte så synd om dem. Våra bekymmer under vistelsen kändes helt plötsligt små.
Vad jag däremot inte kan förstå är att hotellet inte tar sitt ansvar och erbjuder någon typ av kompensation. Någon som var genomgående för hela vår vistelse, man skyllde ifrån sig i allt!
Vår transfer blev också försenad eftersom att hotellet vid vår utcheckning skulle ha betalt för saker som vi inte hade beställt eller blivit informerade om. Bland annat en avgift vid vigseln på drygt 1000 SEK som de menade att de hade informerat om i ett av mailen. Jag gick igenom alla mail och det fanns inte med. Då strök de posten. Transfern skulle de återigen ha betalt för fastän vi hade ett mail där de skrivit att det ingick. Den posten ströks också.
Nog om det. När vi ankom till flygplatsen var det lång kö till incheckningsdisken. Även till Prio-kön.
Längst fram på disken stod en skylt om att deras lounge var "busy" för tillfället och att det inte skulle gå att gästa in någon.
Det avskräckte inte oss från att ta oss dit eftersom att vi hade Premium Economy-biljetter.
Loungen var väldigt liten och det fanns ett litet urval av mat. Dryck fanns det ganska gott om.
Vi frågade om det fanns mer av den mat som var slut och fick till svar att allt som var slut var slut och det fanns inget mer.
Kvinnan var ganska otrevlig i loungen och när jag tog fram en flaska mousserat som nästan var tom och gick till bordet för att hälla upp åt mig och min fru kom hon och tog den ut handen på mig. " Well, it's not ment to be a bottle over here".
Hon insåg nog senare att hon hade varit ganska otrevlig och kom och bad oss om ursäkt.
Flighten RAR-AKL var det otroligt bra service på! Den trevligaste personalen hittills och det gjorde flygningen till en trevlig upplevelse.
Vi landade i Auckland i tid och hade drygt 1 timmer på oss tills nästa flight. Det blev ett snabbt lounge-besök för 3:e gången i samma lounge.
Flighten till Sydney blev försenad med en timme då de inte kunde få av en person i rullstol som var ombord. De beställde en s.k medi-lift och den var upptagen för tillfället vilket gjorde att vi blev såpass försenade. Besättningen kom in till oss i avgångshallen och beklagade sig högljutt till varandra och var märkbart irriterade för att det tog så lång tid. Det var en buss-gate, därav problemet med rullstolen.
När vi väl hade kommit ombord fick vi vänta ytterligare en stund på några dokument men sen var vi på väg.
Vi ankom Sydney på kvällen och hämtade våra väskor som kom först (det har alltid fungerat med priorityväskor på hela resan).
Vi tog oss till tåget och steg av vid hamnen i Sydney för en kort promenad till hotellet " Marriott Sydney Harbour".
Vid incheckningen blev vi mycket väl mötta och fick där information om att vi blivit uppgraderade till "Junior Spa Suite" på näst högsta våningen.
Vi begav oss till rummet och där blev vi återigen överraskade då det stod en flaska bubbel i en ishink och ett kort framför
Ett mycket trevligt rum
t
jacuzzin som vi givetvis provade
Utsikten
Dagen efter tog vi oss ner till loungen och åt frukost. Det fanns ett bra utbud av vegetarisk mat och det var mycket trevlig personal.
På dagen hade vi bestämt träff med en av min frus vänner som också var i Sydney. Hennes pojkvän kom därifrån och de var nere på semester under 3 månader. Vi tog en promenad ner till hamnen och steg ombord på en av färjorna som skulle ta oss till Manly.
Rederiet och färjorna som ägs av och ingår i koncernen Transdev (föredetta Veolia transport) äger även det rederi jag arbetar för i Sverige och vi har precis startat ett samarbete inom Eco-driving till sjöss. Tanken är att jag tillsammans med min kvalité och miljöchef chef skall ta oss till Sydney under året för att hjälpa till att starta igång projektet som vi arbetat med i Sverige i drygt 4 år. Det är ett spännande projekt där vi är först i världen med tekniken och resultatet har fallit ut väldigt väl för oss med stora besparingar.
Några bilder från båtturen:
Dessvärre tog jag inga bilder från Manly, då det som vanligt innebär shopping när min fru är i farten med sina väninnor.
Jag ställde ett krav och det innebar att det var minst ett stopp på en pub efter var 3:e butik. Det gick hem
Vi tillbringade 6 timmar där innan vi tog färjan hem igen. Då var det eftermiddagsfika i loungen som gällde.
Återigen var det ett väldigt bra vegetariskt utbud som smakade väldigt bra.
På morgonen steg vi upp tidigt och tog en Uber till flygplatsen. Flighten skulle avgå 10:00 så vi hade tid för loungebesök även här.
Förra gången provade vi Air Newzealands lounge vilken var väldigt bra, dock med hög beläggning.
Denna gång blev det Singapore Airlines Silverkris-lounge som var lite mindre och hade ett litet mindre utbud men det var inte alls så mycket folk där.
Trevliga små hytter där man kan sitta ostört. Det borde fler bolag införa
Flighterna hem kommer i nästa inlägg.