Senaste nytt

West Air CRJ200 störtat mellan Oslo och Tromsö

Polisen i Norrbotten verkar inte väldigt insatta i civilt flyg...
"På fredagseftermiddagen meddelade Norrbottenspolisen att man inte tror att någon överlevt kraschen. Piloterna kunde inte skjuta ut sig från planet."
Är det någon här inne som känner till ett civilt frakt/passagerarflygplan med katapultstolar ???

Ideen bak katapultstoler er vel at man har et fly som er designet for å gå inn i en krig og dermed ønsker man mulighet til å skyte seg ut om man blir alvorlig skadet i kamp. Sivile fly er ikke ment å gå inn i kamp, ergo har de ikke katapultstoler.
For en utrolig merkelig vending, er det ingen oppegående mennesker i mediene? Og når man ser hvor mye feil de tar og lite logisk de klarer å tenke, hvor mye anna svada får man egentlig presentert i løpet av en uke? Jeez...

Låt oss nu inte raljera alltför mycket över ffa polisens, men även medias avsaknad av kunskap inom området, de behöver trots allt hantera ett större spektrum än enbart flygplan och dess krascher. Det är lite som att kunna avgöra huruvida det är den främre eller bakre xenongivaren som gett sig när xenonljuset pekar rakt ner i backen - uppenbart för många här på forumet men kanske inte alla?

Jag vill nog påstå att man har ett ganska stort ansvar för vad man rapporterar om - förutsatt att man har någon ambition att vara seriös. De flesta vet nog att man inte kan skjuta sig ur ett frakt-/passagerarflygplan. Det är ju här skillnaden mellan utländsk kvalitetsmedia och svensk gojja blir knivskarp. Vågar påstå att det inte finns någon seriös medieaktör i Sverige för tillfället. Inte minst blir det ju respektlöst.

Låt oss nu inte raljera alltför mycket över ffa polisens, men även medias avsaknad av kunskap inom området, de behöver trots allt hantera ett större spektrum än enbart flygplan och dess krascher. Det är lite som att kunna avgöra huruvida det är den främre eller bakre xenongivaren som gett sig när xenonljuset pekar rakt ner i backen - uppenbart för många här på forumet men kanske inte alla?

Jag tycker inte det är att raljera. Man måste väl ändå kunna ställa krav på speciellt polisen och även journalister som skriver om händelser. Det är ju utbildade personer, lite måste de väl ändå begripa. Det är så himla uselt med det medta som skrivs om flyg, speciellt om det är om olyckor. Det gäller liksom att kunna sätta idiotiska felaktiga rubriker istället för att ta reda på fakta. Har man inte fakta så ge tusan i och skriv.

Nu begriper jag mig inte på det här med xenongivaren, därför skulle jag inte ge mej på att skriva en förklaring på hur den fungerar. Om jag var tvungen att göra det skulle jag ta reda på hur den fungerar innan jag skrev.

Men vad är det som sagts egentligen? Det är ju helt korrekt att piloterna inte kunde skjuta ut sig. Jag antar att det sagts något mer än så i svensk media som antyder att möjligheten till detta funnits, eller?

Men vad är det som sagts egentligen? Det är ju helt korrekt att piloterna inte kunde skjuta ut sig. Jag antar att det sagts något mer än så i svensk media som antyder att möjligheten till detta funnits, eller?

Ser det for meg:
Journalist: "finnes det inte ngn säkerhetsanordning for att hindra slika olyckar?"
Politibetjent som så top gun i jula: "Nej altså det är jubet cargo plan... Några flygplan har katapultseter som reddar piloter från krasch, men nu skall vi bara koncentrera oss med att finna årsaken for varfor piloterna omkom i denna olyckan!"

Resultat: polisen undersöker varfor piloterna inte hadde katapultstolar i CRJ. Dum, dummere, dummest.....

Resultat: polisen undersöker varfor piloterna inte hadde katapultstolar i CRJ.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt läst något som antyder detta. Sedan vet jag lite om hur journalister vrider och vänder på det man säger, så jag skulle nog ta skvallerpressens rapportering.

• Gilla
Reactions: Jay

Men @agehall, nu blir jag förvånad av din okritskhet mot media. Då bör man ju vid alla haverier påpeka att piloterna och passagerarna tyvärr inte kunde skjuta ut sig. Vissa självklarheter påpekar man bara inte, det blir liksom så fel.

Ha en bra helg.

Men @agehall, nu blir jag förvånad av din okritskhet mot media. Då bör man ju vid alla haverier påpeka att piloterna och passagerarna tyvärr inte kunde skjuta ut sig. Vissa självklarheter påpekar man bara inte, det blir liksom så fel.

Jag sitter utomlands och hör inte hur det framställs. Läser man det bara så är det faktamässigt korrekt och det kan vara förklarande för många som inte känner till hur trafikflygplan konstrueras. Mao, tar man bort kontext är det inte alls uppenbart varför man ska bli upprörd över detta. Det är därför jag frågade om vad som egentligen sagts...

Jag sitter utomlands och hör inte hur det framställs. Läser man det bara så är det faktamässigt korrekt och det kan vara förklarande för många som inte känner till hur trafikflygplan konstrueras. Mao, tar man bort kontext är det inte alls uppenbart varför man ska bli upprörd över detta. Det är därför jag frågade om vad som egentligen sagts...
Jag har bara sett bilden som postades här där det står
Polisen startar utredning
"Piloterna kunde inte skjuta ut sig"

Det kan väldigt lätt tolkas som att polisen startar utredning om varför de inte kunde skjuta ut sig.

Toppen