Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

A

Aurora

Guest
SK1492 ARN-TOS i dag, fra T5... Herregud for en prio-boarding! :D

1. Først ble PLUS-pax, Gull og Diamond ropt opp. Alle som prøvde seg uten dette, ble sendt bort. Når alle gull og diamond hadde gått ombord ropte de opp "Any more gold and diamond? Gold and diamon can now board the plane!!".
2. Rad 25-31. INGEN andre. Alle andre ble sendt bort.
3. Rad 20-31. INGEN andre. Alle andre ble sendt bort.
Etc etc. Utrolig nok var det god plass i hattehyllen og det gikk effektivt og fint.
 

trskial

Medlem
Flög i Söndag's

TOS-OSL SK4423
Prio boarding perfekt. Inga anmärkningar alls.

OSL-ARN SK492
Prio boarding åt helsikke. All gick på samtidigt. De fyra första raderna var plus.

ARN-SDL SK060
Samma visa här. Ingen prio boarding alls. Alla gick på samtidigt. Här var det de två första raderna som var plus.
 

Voyageur

Medlem
BA LHR-MIA. Trotts 4 resklasser på flyget samt passagerare med extra behov lyckas BA hantera ett fullt flyg med ca 500 passagerare. Visserligen rusar alla till en början till gaten men drakarna är stenhårda och det tar inte många sekunder innan alla fattar galoppen= no entry. Varför kan inte SAS klara av detta?
 
BA LHR-MIA. Trotts 4 resklasser på flyget samt passagerare med extra behov lyckas BA hantera ett fullt flyg med ca 500 passagerare. Visserligen rusar alla till en början till gaten men drakarna är stenhårda och det tar inte många sekunder innan alla fattar galoppen= no entry. Varför kan inte SAS klara av detta?
BA är väldigt hårda på detta vilket jag märkte när jag flög dom förra veckan hem från LHR till ARN. Först va de familjer med barn och disable som fick förtur, efter det va de Business/Gold/Silver sen Bronz och sist economypax. Allt hölls stenhårt då jag satt kvar och såg spektaklet för jag skulle sitta på 1F, hade ingen stress ombord.
 

PerAnders

Ny medlem
Efter en månad i luften med olika flygbolag har jag många tankar kring priority boarding och jag undrar verkligen hur de kan misslyckas. Aldrig levererades en felfri boarding av SAS.

SAS
SK963 ARN-Hongkong (slutet av november) – Utrop om prio men alla rusar fram. Tyvärr fastnar man bakom två tonårsfamiljer. Till slut tar man sig förbi och kön verkar ovanligt lång. När vi är nästan framme säger mannen framför ”har verkligen alla dessa människor prioboarding” varav SAS-personalen tittar på biljetten för en kvinna som skickas iväg.
SK531 från ARN (F-terminalen) till London (11 december). Lång kö för att komma in till gaten och ingen prio-kö. Många amerikaner/britter muttrade och frågade mig om det inte fanns prio i Sverige? Då det var omöjligt att komma fram gick jag bort till servicedisken och frågade om det inte fanns prio på London-flyget även utanför gaten. Svaret blev ja men att jag skulle ”slå mig fram”. Självklart ville ingen plus eller *G göra detta utan fick snällt stå och vänta.
SAS ARN-Paris ToR (januari)
Utrop i Stockholm men gav upp när jag insåg att det var omöjligt att slå sig igenom hopen. I Paris fungerade det ganska bra med utrop men tror inte att det var någon kontroll av biljetter.

United flygningar till USA och Sydamerika (samt Copa i Sydamerika)
Som många tidigare i denna tråd har påpekat så fungerar prioboarding hos UA exemplariskt. Genom uppdelningen i boardinggrupper tar flygbolaget kontroll över hela processen och påstigningen går snabbare. Enligt uppgift ska ska grupperna även kunna delas upp efter del av planet och plats. Fönster har högre grupp än gång. Smart! Även intressant att *G räknas som grupp 2. Detta betyder att SAS skulle kunna premiera EBD bättre i framtiden om de nu vill utveckla programmet. (Utöver detta fick jag kostnadsfri uppgradering till plus på varje flygning. Plus med UA var dock inte särskilt ).

Avianca inom Latinamerika
Även Avianca använder boardinggrupper. Problemet var att ingen av de sju flygplatser som jag flög ifrån under min vistelse visste vad SAS var för något. På biljetten stod det EBD och nummer, men fel grupp. När jag påpekade detta ordnade det sig och här blev det grupp 1.

Swiss (Genève-London) i december
Prio fungerade och när alla släppts på kunde man gå fram i egen kö när man ville. Här var det buss från terminalen till flyget men för första gången upplevde jag att bussen var uppdelad i en priodel och en vanlig. När bussen kom till flyget öppnades först priodelen och när alla gått fram till trappan öppnades dörrarna till den vanliga delen. Smidigt!

Sammanfattningsvis så verkar SAS vara sämst och särskilt när de flyger från Norden. Visst prio-boarding är inte allt men när SAS säger att det är en perk så borde de börja leverera tjänsten. För SAS verkar systemet brista i både hårdvara och mjukvara. Någon som vet varför det är så svårt för just SAS? Måste vara lätt att fixa?
 

Elberto

Medlem
Efter en månad i luften med olika flygbolag har jag många tankar kring priority boarding och jag undrar verkligen hur de kan misslyckas. Aldrig levererades en felfri boarding av SAS.

SAS
SK963 ARN-Hongkong (slutet av november) – Utrop om prio men alla rusar fram. Tyvärr fastnar man bakom två tonårsfamiljer. Till slut tar man sig förbi och kön verkar ovanligt lång. När vi är nästan framme säger mannen framför ”har verkligen alla dessa människor prioboarding” varav SAS-personalen tittar på biljetten för en kvinna som skickas iväg.
SK531 från ARN (F-terminalen) till London (11 december). Lång kö för att komma in till gaten och ingen prio-kö. Många amerikaner/britter muttrade och frågade mig om det inte fanns prio i Sverige? Då det var omöjligt att komma fram gick jag bort till servicedisken och frågade om det inte fanns prio på London-flyget även utanför gaten. Svaret blev ja men att jag skulle ”slå mig fram”. Självklart ville ingen plus eller *G göra detta utan fick snällt stå och vänta.
SAS ARN-Paris ToR (januari)
Utrop i Stockholm men gav upp när jag insåg att det var omöjligt att slå sig igenom hopen. I Paris fungerade det ganska bra med utrop men tror inte att det var någon kontroll av biljetter.

United flygningar till USA och Sydamerika (samt Copa i Sydamerika)
Som många tidigare i denna tråd har påpekat så fungerar prioboarding hos UA exemplariskt. Genom uppdelningen i boardinggrupper tar flygbolaget kontroll över hela processen och påstigningen går snabbare. Enligt uppgift ska ska grupperna även kunna delas upp efter del av planet och plats. Fönster har högre grupp än gång. Smart! Även intressant att *G räknas som grupp 2. Detta betyder att SAS skulle kunna premiera EBD bättre i framtiden om de nu vill utveckla programmet. (Utöver detta fick jag kostnadsfri uppgradering till plus på varje flygning. Plus med UA var dock inte särskilt ).

Avianca inom Latinamerika
Även Avianca använder boardinggrupper. Problemet var att ingen av de sju flygplatser som jag flög ifrån under min vistelse visste vad SAS var för något. På biljetten stod det EBD och nummer, men fel grupp. När jag påpekade detta ordnade det sig och här blev det grupp 1.

Swiss (Genève-London) i december
Prio fungerade och när alla släppts på kunde man gå fram i egen kö när man ville. Här var det buss från terminalen till flyget men för första gången upplevde jag att bussen var uppdelad i en priodel och en vanlig. När bussen kom till flyget öppnades först priodelen och när alla gått fram till trappan öppnades dörrarna till den vanliga delen. Smidigt!

Sammanfattningsvis så verkar SAS vara sämst och särskilt när de flyger från Norden. Visst prio-boarding är inte allt men när SAS säger att det är en perk så borde de börja leverera tjänsten. För SAS verkar systemet brista i både hårdvara och mjukvara. Någon som vet varför det är så svårt för just SAS? Måste vara lätt att fixa?



Mycket bra sammanfattning! Det är precis vad många av oss uppleva varje dag.
SAS är helt enkelt extremt dåligt jämförd med andra flygbolag när det gäller prio-boarding.


Tycker att du ska skicka texten till SAS!!
 

mylabel

Medlem
Här är resultat på prioboarding under nyårsveckan
ARN-OSL Funkade i 2 minuter sedan blev det kaos
OSL-LHR Ännu mer kaos, dock var det två kö, en för prio och en för normal, det gick snabbare med normal kö
LHR-CPH Två separata kö, kom till gate lite sent så visste inte hur det gick
CPH-ARN Funkade hyfsat med tanke på att det är en heavy premiumloaded route

Hur svårt är det för SAS med såna skyltar vid varje gate istället för den lilla blå skylten på disken som inger märker? Det kan inte kosta mycket heller.

IMG_2939.jpg


TG47204.jpg
 
Last edited:

Tonton

Medlem
På SK587 CPH-AGP så fungerade priority Boarding utmärkt. Gatepersonalen var stenhårda mot alla pensionärer som lekte oförstående, även efter flera utrop, och tvingade alla obehöriga att gå tillbaka i ledet.
Började som person 12 i ledet, slutade med att jag gick ombord först. Bra SAS!
 

rob74

Medlem
Prio i Kiruna sket sig idag pga att det var en rullstol son skulle upp där fram. De började istället boarda folk på rad 12 och bakåt via den bakre ingången.
Jag satt på rad 11...
 
Toppen