Senaste nytt

SJ ställer in tågtrafik över Öresundsbron

Givetvis är det beklagligt att att pendlarna får 30 min restid åt ena hållet + ökad trängsel. Men jag hoppas att trycket på myndigheterna i framförallt Skåne får en mer hållbar situation. I längden måste flyktingströmmarna fördelas mer rättvist jämfört med nu.

Givetvis är det beklagligt att att pendlarna får 30 min restid åt ena hållet + ökad trängsel. Men jag hoppas att trycket på myndigheterna i framförallt Skåne får en mer hållbar situation. I längden måste flyktingströmmarna fördelas mer rättvist jämfört med nu.
I rusningstrafik går de överfulla tågen var 10min och nu tvingas Skånetrafiken/DSB att köra tågen 20min....de lär för hyra in "japanska inkastare" på perrongen som hjälper passagerare att få plats....

Som jag ser det borde alla länder nu sätta upp ID och visumkontroll i Schengenområdet då de flesta länder i detta område struntar i Dublinförordningen. Jag har för mig att Luxemburgs statsminister sagt något liknande för någon vecka sedan.

Du verkar redan ha glömt vad Moderaterna (vilka jag antar du syftar på hade gjort detta bättre) sa för bara drygt en månad sedan
Jag inser att jag har påverkats av BC.se, när jag läser Moderaterna, som Moderatorerna. Så här jag suttit en stund och funderat på vad @palmen @Senator och @rvarttinen har haft för nytt förslag...

Men till dess att någon av de kommer tillbaka och berättar om sitt nya (eventulla) förslag, uppmanar jag alla att inte gå för djupt in i de politiska diskussionerna. Det blir så mycket mindre för herrarna ovan att städa då.

I rusningstrafik går de överfulla tågen var 10min och nu tvingas Skånetrafiken/DSB att köra tågen 20min....de lär för hyra in "japanska inkastare" på perrongen som hjälper passagerare att få plats....

Som jag ser det borde alla länder nu sätta upp ID och visumkontroll i Schengenområdet då de flesta länder i detta område struntar i Dublinförordningen. Jag har för mig att Luxemburgs statsminister sagt något liknande för någon vecka sedan.
Svenska ID-kontrollerna syftar givetvis till att "tvinga" Danmark att göra samma sak längs sina gränser, det kommer bli en kedjereaktion och snart är det ID-kontroller vid alla stängda.

Om Danmark inför krav på ID-kontroller i Flensburg och Puttgarden så är det ju inte omöjligt att Sverige kan ta bort sina.
Då tar Danmark bort sina minuten efter, när Danmark inför id-kontroll så måste de troligen även registrera flyktingarna. Dvs de söker asyl i danmark, tror inte de vågar släppa in dom. Det är väl Italien som sitter i skiten nu och tvingas tvångsregistrera flyktingarna. Skulle Danmark släppa in utan registrering och de slänger passen så har Danmark problem, då kommer de inte vidare om de inte smugglas till Sverige eller annat land.

Du blandar ihop ID-kontroll/transportörsansvar med gränskontroll. Notera att jag skrev Flensburg och Puttgarden (som alltså ligger i Tyskland), inte Padborg och Rødby.

Har nu pendlat två dagar (torsdag och fredag) över sundet. Inga problem överhuvudtaget, 13 min extra restid. Visst, jag skulle föredra att kunna få sitta i lugn och ro under 35 minuter men kaoset har uteblivit när jag har rest. På måndag smäller det till på riktigt.

Som östgöte har jag hittills nästan alltid valt CPH över ARN, mest för att det har varit så smidigt att kunna åka SJ X2000 direkt till flygplatsen. I
går blev jag tvungen att byta i Malmö (väntetid 28 minuter). Sen fick inte Öresundståget plats vid perrong på Kastrup, istället fick alla åka med en station till, vänta en stund och sedan hoppa på nästa tåg tillbaka till flygplatsen.

Väljer nog Arlanda framöver.

Som östgöte har jag hittills nästan alltid valt CPH över ARN, mest för att det har varit så smidigt att kunna åka SJ X2000 direkt till flygplatsen. I
går blev jag tvungen att byta i Malmö (väntetid 28 minuter). Sen fick inte Öresundståget plats vid perrong på Kastrup, istället fick alla åka med en station till, vänta en stund och sedan hoppa på nästa tåg tillbaka till flygplatsen.

Väljer nog Arlanda framöver.
Eller så kan du flyga direkt från LPI?

Toppen