Senaste nytt

SJ ställer in tågtrafik över Öresundsbron

Vad för undantag har man tänkt sig? Ska man se rent empiriskt på det så såg man ju genast hur strömmen över färjorna till Trelleborg avtog när ID-krav infördes där. (Detta kunde göras direkt eftersom lagstiftning redan fanns på plats.)
Mer byråkrati med nya asylreglerna - Sverige - Göteborgs-Posten
Plus att man INTE skall kolla ID på "barn".....och att DSB skall stå för ID-kotrollen dvs outbildad personal skall se om en ID-handling är giltlig....

(Hörde precis på radio Malmöhus att tågen SKALL gå mellan Malmö-Kastrup-Köpenhamn utan byte, jag tolkade det fel tidigare)

Förstår inte riktigt problematiken i detta, majoriteten av de gånger jag åkt X2000 så frågar de efter leg, och det står tydligt då man köper sin biljet att giltig legitimation skall kunna uppvisas...

Det handlar om möjligheten att söka asyl. Görs ID-kontrollen ombord är tåget redan på svensk mark när det uppdagas att du inte har ID.

För ett år sedan var Sveriges hållning att man bara kunde söka asyl i det första EU land man kom till. Kommer man med tåget från Danmark har man bevisligen varit i minst ett annat säkert land på vägen.

Jag begriper inte riktigt vad som ska vara så otroligt svårt. Jag har passerat väldigt manga gränskontroller på tåg förr i tiden. Pre-Schengen. På den tiden man tågluffade. Ja - jag innehar åldern :) Och även på den tiden Frankrike hade viseringstvång för bl a svenskar.

Det fungerar bevisligen med både gräns-, tull- och id-kontroller på tågtrafik som korsar gränser både i stor och liten skala. Ja, det tar längre tid och ja, det innebär mer krångel men det går ju.

Klassiska gränskontroller på tåg i Europe pre-Schengen gjordes i allmänhet ombord på tågen. Du kunde sitta kvar och gränsvakterna kom till din plats. Hade du inte rätt att åka in i landet i fråga blev du avlägsnad och satt på nästa tåg tillbaka. Till och med vid gränsen mellan Öst- och Västtyskland fungerade det så. Vad som nu komplicerar läget, är som sagt rätten till att söka asyl i ett land så fort du befinner dig på dess territorium. Därför behövs det dubbla kontroller, dels den gjord av transportören på Kastrup, dels den egentliga gränskontrollen i Hyllie. Dessutom är den gränsöverskridande trafiken så enormt mer omfattande än på den gamla tiden. Det gör att det egentligen inte finns plats vid perrong för tåget att stå stilla när polisens kontroll utförs, vilket leder till förseningar.

Så lite mer krångligt än den klassiska sortens gränskontroller blir det. Men jag håller med: det innebär krångel, men det går.

Man behöver inte gå så lång tid tillbaka. Jag åkte häromåret mellan Ljubljana och Zagreb med tåg. Både Slovenien och Kroatien hade gränskontroll och jag lämnade där Schengen. Det gick smidigt. Och kroatierna började sin kontroll på samma perrong fast några meter efter slovenierna. Jag hann inte stoppa undan passet emellan.
Även om det var en populär sträcka med mycket folk, så körde de fortfarande med "riktiga" tåg. En försvårande omständighet med Öresundstågen är att det är pendeltåg som är både trängre och med mer folk på mindre yta. Hade tågen varit dubbelt så långa, så alla fått sittplats i rusning, hade kontrollen säkert gått lättare, istället för att ställa in vartannat tåg som de nu gör.

Du verkar redan ha glömt vad Moderaterna (vilka jag antar du syftar på hade gjort detta bättre) sa för bara drygt en månad sedan. Källa: Här är Moderaternas nya krisförslag | På flykt | Nyheter | Aftonbladet
Nej, jag har inte glömt moderaternas förslag utan tvärtom syftade jag just på det förslaget.
Vinsten med deras förslag är att man hade haft ett ställe för ID-kontroll (eller rättare sagt visumkontroll).
(Sedan presenterade inte moderaterna vilka undantag deras förslag skulle ha.......vilket påverkar vilka som ändå vill söka asyl dvs effekten av det).

Som jag ser det nu så kommer det skapa kaos för oss som vill använda tåget regelbundet men för de asylsökande en mindre effekt pga alla de undantag man satt upp.

Toppen