Senaste nytt

SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT?

Jag kan ändå tycka att det är ok att betala 1%, men där går smärtgränsen tror jag. Vi får se hur jag gör efter årsskiftet.
Men räknar jag på det är det i korthet såhär jag tänker:

1% på 10 000 kr (c:a mina räkningar en månad) = 100 kr ( vilket ger 10 000 p på coopMM)
60 000 p på coopMM = 10 000 extrapoäng på SAS
=> 10 000 extrap på SAS = 600 kr med coop/betalo.

10 000 extrap på SAS visa SAS kostar 250 euro.

så det är inte gratis, men c:a 75% rabatt jmf. med SAS.

Trist, men rätt okej, i någon mening.

Fast jag vet inte riktigt om det är rätt att jämföra med att köpa poäng av SAS. SAS tar ju ca 25 öre/poäng och de flesta av oss värderar en poäng till ca 10 öre, vilket är det man nog ska jämföra med. Om det nu kostar 7öre/poäng att få dem via Betalo (var det väl någon som räknade ut ovan?) så är det ju visserligen fortfarande en OK affär, men det behövs inte mycket för att man ska sabba värdet med en icke-optimal award och helt plötsligt gick man back.

Om det nu kostar 7öre/poäng att få dem via Betalo (var det väl någon som räknade ut ovan?) så är det ju visserligen fortfarande en OK affär, men det behövs inte mycket för att man ska sabba värdet med en icke-optimal award och helt plötsligt gick man back.

7 öre var inklusive årsavgiften, 6 öre om man ändå tänkte ha kortet, 5 öre om det dyker upp en växlingskampanj. Dvs kan vara lite bättre men givet att man låser pengarna i en lite mindre likvid "valuta" tänker jag begränsa mitt betalande av räkningar till de perioder jag vet att jag behöver poängen till något konkret i närtid.

Kortet är fortfarande värt årsavgiften tänker jag, baserat på
  • fortf bäst intjäning på kortköp bland icke-Amex (16,7p/100sek, 20p vid kampanj)
  • inget valutapåslag (konsekvent någon procent eller två billigare än de andra kort jag använt)
  • ingen uttagsavgift (om du sätter in pengar i förväg)
  • dubbel intjäning på Coop

Har inte riktigt förstått fördelen med detta. Ja man får dubbla poäng, men då som 1 grundpoäng och 1 extrapoäng per krona. Då är väl ett vanligt medlemskort i kombination med amex elite bättre

Om du handlar för 30'000 på Coop med ditt Amex eller Diners får du 6'000 EuroBonus extrapoäng. Använder du istället Coop MedMera Mer får du dubbla poäng (dvs. 60'000 Coop-poäng) vilka kan konverteras till 10'000 EuroBonus extrapoäng.

Nu har jag inte räknat med årsavgift, de statuspoäng Amex Elite ger eller de gratis loungebesök Diners ger utifrån föregående års spend men jag tycker trots att det inte längre är "gratis" att betala via Betalo att Coop MedMera Mer är väldigt konkurrenskraftigt.

Stör mig dock på att problematiken med att få in poäng från Klarna ännu inte är löst och att jag som kund ska behöva redovisa dessa köp manuellt för kundtjänsten.

Om du handlar för 30'000 på Coop med ditt Amex eller Diners får du 6'000 EuroBonus extrapoäng. Använder du istället Coop MedMera Mer får du dubbla poäng (dvs. 60'000 Coop-poäng) vilka kan konverteras till 10'000 EuroBonus extrapoäng.
Jag menade såklart att man registrerar bonusen på sitt coop-kort, sedan betalar man med amex. I ditt exempel skulle det isåfall ge 30'000 Coop-poäng + 6000 EB-poäng

Toppen