Senaste nytt

Fredagstråden™

Med Air Baltic är det alltid planbyte. Tänk bara på att inte checka in bagage.

Topp. Nä, något bagage blir det ej. Nu är jag kanske lite väl orolig, men de har väl inte rätt att avboka min biljett till Stockholm några dagar senare för att jag inte flyger sista segmentet på denna bokning? Så här i efterhand hade man nog kunnat lösa hela bokningsprocessen lite bättre dock... men man lär sig av sina misstag.

De kommer inte avboka bokning 2 för att du inte utnyttjar bokning 1 fullt ut.
Dock bokas efterföljande segment i samma bokning av om du inte utnyttjar ett visst segment.

Tackar! Trodde inte dessa LCC hade denna typ av prissättning, men ack så fel jag hade. Är det alltid planbyte i Riga, så att planet inte bara landar och plockar på passagerare (eventuellt kollar så att bara resenärer med slutdestination Riga kliver av)?
Bidde det billigare i det här fallet och hur mycket då?

Och helgens resa börjar inte särskilt bra.

De som är bosatta i Stockholmsområdet har knappast missat snöfallet. Inkommande flyg är 40 minuter sent, sedan är det nästan 50 minuters väntan på avisningsbilen som är rejält underbemannad. När väl avisningen är klar och vi backat från gaten kommer inte pushback traktorn loss pga all snö vilket tar 10 minuter att lösa, och allt detta avslutas med en avbruten start (mitt livs första) pga vibrationer i landningsstället som man tror att pushback traktorn kan ha orsakat.

Över två timmar senare och fortfarande på Arlanda.

IMG_9613.jpg

Jacob: Det låter inte speciellt roligt. Under mina tre månader i Helsingfors så måste det här vara första gången som vi faktiskt har bättre väder än Stockholm, om det är till någon tröst :)

Jacob: Det låter inte speciellt roligt. Under mina tre månader i Helsingfors så måste det här vara första gången som vi faktiskt har bättre väder än Stockholm, om det är till någon tröst :)
Det här var tveklöst den värsta resdagen på många år. Vilket kaos!

Nåja, kan i alla fall sätta upp "aborted take-off" på upplevelselistan. Någon annan här som varit med om att piloten mitt under starten bestämmer sig för att avbryta och tvärbromsa mitt på banan? Det måste vara extremt ovanligt. En märklig upplevelse!

Efter att planet kollats av en tekniker som kunde konstatera att allt var OK (det var något på noshjulet som behövde smörjas bara) gjorde vi ett nytt försök och lyfte från Arlanda 2 timmar och 40 minuter efter ordinarie avgångstid. Pursern på flygningen skötte det faktiskt bra och väl uppe i luften gick hon runt till varje passagerare och frågade om vi var OK och om vi hade några frågor kring det som hänt.

Själv kände jag mig också ordentligt hungrig efter att hela förmiddagen försvunnit, jag hade ursprungligen en transfer på tre timmar och hade tänkt att äta lunch i lugn och i loungen vilket nu definitivt inte skulle hinnas med. Jag sade som det var när försäljningsvagnen passerade och efter att flygvärdinnan kollat med pursern fick jag den sista economy extra måltiden ombord utan minst väsen.

Hann i alla fall med anslutningen (precis...) och 6 minuter innan avgång när de håller på att stänga alla dörrar ser jag en truck komma och BC.se taggen på väskan som han har med sig tar man inte fel på. Efter lite dividerande mellan markpersonalen ser jag att den ene mannen går och öppnar bagageluckan igen och väskan lastas. Enorm lättnad!

Vilken dag! Jag är helt utpumpad! :)

IMG_9596.jpg

Det var en tuff dag för dig, Jacob. (obs, du har fortfarande 4:30 kvar...)

Jag hade liknande erfarenhet(förutom aborted take-off) när jag flög ut från Köpenhamn med Singapore Airlines. Det var verkligen jobbigt.
När SAS ground handling skötte hela dåligt gjorde inte saken bättre.

Toppen