Gnopps
Medlem
Bra att SAS löste det så fint i slutändan! När vi hade vår tillställning på rand i höstas flög jag Blue1 Helsingfors-Stockholm. Där också avbröt piloten starten halvs ner för startbanan. I sann finsk-inte-säga-mer-än-absolut-nödvändigt kom ingen information från cockpiten utan vi åkte sonika tillbaka till början av startbanan och försökte igen. Tyckte det var konstigt att ingen information gavs eller att passagerartrivseln kollades.Det här var tveklöst den värsta resdagen på flera år. Vilket kaos!
Nåja, kan i alla fall sätta upp "aborted take-off" på upplevelselistan. Någon annan här som varit med om att piloten mitt under starten bestämmer sig för att avbryta och tvärbromsa mitt på banan? Det måste vara extremt ovanligt. En märklig upplevelse!
Efter att planet kollats av en tekniker som kunde konstatera att allt var OK (det var något som behövde smörjas bara) gjorde vi ett nytt försök och lyfte från Arlanda 2 timmar och 40 minuter efter ordinarie avgångstid. Pursern på flygningen skötte det faktiskt bra och väl uppe i luften gick hon runt till varje passagerare och frågade om vi var OK och om vi hade några frågor kring det som hänt.