Senaste nytt

Fredagstråden™

Fredagen den 13:e... Morgon... Vaken... Ännu... Sitter och lyssnar på kontemplativ musik.
Skjutsade flickvännen till fakirflyget vid 06:30 på torsdag morgon. Hon ska vara i Göteborg till tisdag.
Har inget på min schemalagda arbetstid under fredagen, så jag har jobbat in den tiden. Ska till Narvik på logemöte till kvällen, så det blir att åka vid 15-tiden. Lär inte vara tillbaka förrän sena natten.
Fick under torsdagen mailledes veta att en kollega och logebroder gått bort efter en tids sjukdom, inte ens fyllda 36. Vi hade nyligen talat om att han skulle komma upp till mig för ett jobb och trevlig samvaro, så detta kom som en chock. Vi har inte setts på kanske 5 år och jag hade verkligen ingen aning om något sjukdomstillstånd.
Man får onekligen perspektiv på saker och ting när sådant här inträffar. Och jag har ett flertal bekanta i min ålder som nyligen drabbats av allvarliga sjukdomar, som dels klarat av det och som dels inte vet hur det blir.
Det gäller onekligen att ta vara på den tid man har!

Jag beklagar, alltid extra tråkigt när det sker oväntat och vi så pass ung ålder.

För min del har jag faktiskt inget speciellt planerat i helgen, hoppas att det blir väldigt lugnt. Sitter och letar biljetter HEL-RIX den 26 april men priserna verkar ha gått upp sedan jag senast letade. Flygresor.se ger mig 584 kr för BT-flighterna (04:45 eller 11:50 från HEL)
ITA Matrix ger mig 55 euro (370 sek+bokningsavgift, vilket borde kunna ligga som lågt som 150 sek hos Flygstolen?) för samma biljett. Bokningsklass är Z (low economy).

Det vore trevligare att hitta bra pris på OV, dels då det är EB, men också för att routingen då blir HEL-TLL-RIX.

Men men, lägsta möjliga pris är nog prioritet då vi är ett gäng studenter som åker och flighten är cirka en timme. Endast enkelbiljett behövs, då jag flyger RIX-ARN-HEL sedan. Någon som är sugen på att leta lite eller har någon erfarenhet om priset lär sjunka?

I kväll efter jobbet så kommer jag att sitta och försöka att hitta bra flygningar på *A hemsida med ”jorden runtbiljett”, planera att åka direkt efter jul och komma hem runt den 9 jan 2013.
I valet och kvalet om det skall vara UA från SYD till EZE eller NZ
Från USA så blir det EZE med UA oavsett vad man väljer.
AZ har både en 747 och en 777 till USA
Någon med goda råd?
Imorgon ARN-CPH söndag CPH-ARN
Ha en bra helg

Nytt år i Thailand och Sankrong festivaldags... Rätt festlig festival där alla blir som barn och får kasta atten på varandra- hur mycket du vill... Men, det gäller att se upp för det stygga vattnet, traditionen bjuder att man även får blanda mjöl i vattnet. Så, i dag hamnar mobil, pengar osv i plastpåse i fickan men skall ut på stan laddad med stort vattenvapen... Skönt att få vara lite barnslig! Sedan hem med ankomst tisdag ASrN och veckan ser ut så här
Du kanske inte åker kommunala bussar i Thailan men, thailänderna kastar vatten även till bussar/bilar som passerar förbi dem. :eek:
Det blev en hel del pöl in i non-AC bussen när jag satte i...

För min del har jag faktiskt inget speciellt planerat i helgen, hoppas att det blir väldigt lugnt. Sitter och letar biljetter HEL-RIX den 26 april men priserna verkar ha gått upp sedan jag senast letade. Flygresor.se ger mig 584 kr för BT-flighterna (04:45 eller 11:50 från HEL)
ITA Matrix ger mig 55 euro (370 sek+bokningsavgift, vilket borde kunna ligga som lågt som 150 sek hos Flygstolen?) för samma biljett. Bokningsklass är Z (low economy).

Det vore trevligare att hitta bra pris på OV, dels då det är EB, men också för att routingen då blir HEL-TLL-RIX.

Men men, lägsta möjliga pris är nog prioritet då vi är ett gäng studenter som åker och flighten är cirka en timme. Endast enkelbiljett behövs, då jag flyger RIX-ARN-HEL sedan. Någon som är sugen på att leta lite eller har någon erfarenhet om priset lär sjunka?

ITA visar ibland phantom Z klass(ekonomi) tillgänglighet på Estonian Air(OV) flight. Det har jag märkt när jag försökte boka bijett åt min kollega.
Så mitt råd är att kolla med Expertflyer eller med FlightStats.com om deras verkliga platstillgångar innan du kontaktar någon resebyrå.

Åker till Skottland i helgen för årets första långlopp. Denna gång är det halvmarathon med rocktema och 12 olika rockband kommer stå och spela längs med banan.

Ska bli riktigt skoj! Håller tummarna för fint men inte alltför varmt väder.

Åker till Skottland i helgen för årets första långlopp. Det är halvmarathon med rocktema och 12 olika rockband står och spelar längs med banan.

Ska bli riktigt skoj! Håller tummarna för fint men inte alltför varmt väder.

Lycka till, siktar du på? Själv ska jag ut och nöta lite i Karlberg. Börjar bli lite lätt stressad, inte så långt kvar nu.

Helg igen. Brand/livbåtsövning om en timma och sedan fortsätter det vanliga körandet...

På söndag är det dags för avmönstring. Har dock ett litet dilemma hur jag ska ta mig hem från Malmö till Göteborg. SJ direkttåg finns ju som bekant inte mer. Alternativet att åka via Alvesta blir genast mycket krångligare (4 byten) pga banarbete och bussersättning. Öresundståg finns, men utan priopoäng och med dålig komfort väljer jag gärna bort det.

Bus4u var en stark kandidat, men alla turer är fullbokade. Andra bussföretag undviker jag helst pga dålig komfort (fördomar :p). Ser nu att även Gobybus inte har några platser. Swebus har dock...

Det roligaste alternativet hade varit att flyga CPH-GOT eller MMX-ARN-GOT, men det kostar betydligt mer och min väska väger betydligt mer än 23kg...
Hyrbil går inte eftersom jag inte haft körkort i mer än ett år. Så frågan är vilket alternativ man ska välja :)

Det roligaste alternativet hade varit att flyga CPH-GOT eller MMX-ARN-GOT, men det kostar betydligt mer och min väska väger betydligt mer än 23kg...
Hyrbil går inte eftersom jag inte haft körkort i mer än ett år. Så frågan är vilket alternativ man ska välja :)

Eftersom din väska väger mycket, vad säger du om Köpenhamn-Dubai-Göteborg med Emirates Cargo? ;)

Om du inte hade väskan kunde du flyga Malmö-London Stansted-Göteborg City med Ryanair. :eek:

Last edited:
Lycka till, siktar du på? Själv ska jag ut och nöta lite i Karlberg. Börjar bli lite lätt stressad, inte så långt kvar nu.
Målet är under 1:45. Borde inte vara några som helst problem men har varit lite förkyld så tvingas kanske dra ner tempot.

Men det är en vacker bana, man springer en bra bit längs med kusten. Lite irriterande bara att all sträckning (och gissningsvis alla mellantider) är i engelska miles.

Toppen