Senaste nytt

Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast å andra sidan om det bara är poäng som ger status men inte kan användas kanske det inte är sån panik med att dra tillbaka dom. Det kan vara en och annan som trillar över 90.000 poäng som kanske inte annars skulle gjort det och om jag vore SAS skulle jag hoppas på att dom kunderna väljer SAS i större utsträckning och låta dom behålla det, men om det blir någon som får 110.000 istället för 90.000 är ju egalt.....
Det har du ju rätt i! Det bör heller inte vara så många som skaffar Elite utan att räkna med att bli minst EBG under året. Alltså lär det vara ganska liten risk att någon fått EBG på 5000 vanliga baspoäng och 40000 AMEX-poäng. Möjligen får några statushöjningen tidigare än beräknat.

För en vecka sedan när jag frågade kundtjänst om det skulle komma några poäng det här Eurobonus-året så var herren i telefon tydlig med att poängen kommer efter att årsavgiften är betald. I mitt fall skulle det innebära en missad EBD och att den största anledningen till att betala för Elite försvann.

Kundtjänst tyckte att det var helt orimligt att de skulle synka poängen med Eurobonus-året för alla kunder. Det gick heller inte att lösa problemet t ex genom att betala årsavgiften tidigare. Tydligen var jag inte först att fråga om detta utan det var ett känt problem.

Om de här poängen är ett sätt att lösa problemet för oss som skaffade Elite i november förra året blir jag glad! Däremot lär ju någon på AMEX få lite extra jobb med att dra tillbaka poäng för de som fått dubbelt.

Hej Marzan, En tanke slog mig bara...du nämnde tidigare att Amex kundtjänst inte synkade poängen efter "Eurobonusåret"...min tanke var bara att det borde väl inte spela nån roll eftersom vi får de 20k just en gång om året och då borde väl allt vara "just fine"...eller?

>Det är ju bara första året som man måste vara taktisk och synka de 20k poängen så de faller på lämplig sida om "brytgränsen"...

Hej Marzan, En tanke slog mig bara...du nämnde tidigare att Amex kundtjänst inte synkade poängen efter "Eurobonusåret"...min tanke var bara att det borde väl inte spela nån roll eftersom vi får de 20k just en gång om året och då borde väl allt vara "just fine"...eller?

>Det är ju bara första året som man måste vara taktisk och synka de 20k poängen så de faller på lämplig sida om "brytgränsen"...

Så tänkte jag också förra året när jag lyckades få in poängen före min brytpunkt den sista november.

Problemet är att de första poängen trillar in direkt efter ansökan, medan andra årets poäng kommer efter att andra årsavgiften är betald. Min årsavgift kommer antagligen på decemberfakturan. Utan extrainsättningen i onsdags skulle jag alltså inte fått mina 20K poäng under denna Eurobonus-period.

Alla har nu fått sina 20.000 utan att vi fick betala årsavgiften ännu. Då undrar jag:
1. Vad händer om jag säga upp kortet nu innan den går ut. Kommer man drar tillbaka 20.000 då?
2. Vad händer när jag betala fakturan om 4-6 veckor, får jag 20.000 poäng till?

Alla har nu fått sina 20.000 utan att vi fick betala årsavgiften ännu. Då undrar jag:
1. Vad händer om jag säga upp kortet nu innan den går ut. Kommer man drar tillbaka 20.000 då?
2. Vad händer när jag betala fakturan om 4-6 veckor, får jag 20.000 poäng till?
Bra fråga! Ställ dock inte den till Amex utan berätta här hur det gick om 4-6 veckor! ;)

Är EBG fram till 2017 och funderar på ett Amex Elite.

Hur optimerar jag för att använda 20k bonusen som kommer med Elite-kortet? Måste jag ha kortet under hela 2016 el kan jag köra Premium beroende på resande; dvs fixa ett Elite om jag känner att 20k bonusen behövs? Får man 20k bonusen efter att ha haft kortet ett år?

Någon som har koll på den optimeringen?

Är EBG fram till 2017 och funderar på ett Amex Elite.

Hur optimerar jag för att använda 20k bonusen som kommer med Elite-kortet? Måste jag ha kortet under hela 2016 el kan jag köra Premium beroende på resande; dvs fixa ett Elite om jag känner att 20k bonusen behövs? Får man 20k bonusen efter att ha haft kortet ett år?

Någon som har koll på den optimeringen?
Tidigare har man fått bonusen när kortansökan godkänts, det finns ingenting som pekar på att detta har ändrats.
Så ja, du ska kunna fixa Elite om du känner att bonusen behövs.

Om du följt trådens senaste sidor så ser du däremot att det verkar vara oklart när man får dem för andra gången, en hel del har fått poäng nu i dagarna.

Enligt SAS kundservice idag är det ett fel från Amex och poängen kommer att dras tillbaka (dock visste de inte när).
Frågan är vad som händer de som nu blivit EBD/EBG pga felet?:rolleyes:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen