Senaste nytt

Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med vissa kontakter på Amex så är det inte omöjligt att man beslutar att låta felet bero samt även dela ut nya baspoäng vid årsavgift:)
Som i för dig genom dina kontakter, eller att du hört genom kontakter på Amex att de ämnar göra detta för alla som "drabbats" ?

Egentligen är det ju ingen kostnad för Amex eller SAS för i slutändan blir det ju fler lojala resenärer och många som kommer reda mer tidigare för att hålla i sitt EBG kort alt försöka ta sig till EBD.

SAS har ju intäkter på att vi reser och även på varje kortdragning vi gör. Spontant borde de införa att när en Amex-kund handlat för X kr på en viss period får man extra basic points = som tack för ens lojalitet även där. Någonstans på en graf möts ju SAS intäkter för en som flyger ihop ett EBG kort och en som handlar för så mycket som skapar samma intäkter till SAS.

Dvs 3 sätt att nå EBG:
- 45 enkelresor alt;
- 45.000 baspoäng (varav alla kan handlas för) alt;
- shopping med Amex för X kr ger dig 45.000 baspoäng (endast status , ej att handla för).

Skulle löna sig i goodwill enligt mig.

Jag är rätt besviken på Elite kortets servicefunktioner och laddar för en rejäl klagan. Fortfarande inte korrekt spend efter ett år av felanmälningar, minst 10 onödiga samtal, ingen information om lifestyle services mer än ett stycke i reklamen...

Om både Amex och SAS känner till felet (som Ricci skriver) är de bara att vänta tills de tar bort poängen.

Vad Ni däremot behöver vara UPPMÄRKSAMMA på är att de inte drar bort 20 000 tillgängliga poäng.
Jag har nämligen räknat baklänges sen mina två senaste poängutdrag (ni vet det vi får på e-mail). Sedan har jag lagt till de poängtillskott jag fått efter poängutdragets tillkomst.
Jag har enbart fått 20K poäng extra på själva "basic points" (dvs det som är nivågrundande). Jag har inte fått 20k extra i poäng att använda för bokning av flyg etc. Detta till trots att det står i aktivitetslistan på EuroBonus sidorna att vi fått både tillgängliga poäng och basic poäng, på den felaktiga insättningen. (På de korrekta Amex Elite insättningarna står det 0 (noll) tillgängliga poäng och 20000 basic poäng och sätts enkom in efter det att årsavgiften är betald)

MEN det skulle inte förvåna mig om de klantskallarna drar både och.
SLUTSATS: ha koll på Ert saldo NU innan de tar bort poängen: Ni skall ha SAMMA antal tillgängliga poäng (före som efter att de drar de felaktiga poängen). Dock skall man ha 20.000 färre basic points. Då är allt som det skall vara.

Bra skrivet. Detta har jag också reflekterat över som en risk.

OT, men är det någon som har några idéer om varifrån de 20k baspoängen kommer? Köper Amex dessa av SAS, och vad får det betala för dem? Eller är det SAS som skjuter till dessa eftersom Elite-innehavarna är så bra kunder för SAS?

OT, men är det någon som har några idéer om varifrån de 20k baspoängen kommer? Köper Amex dessa av SAS, och vad får det betala för dem? Eller är det SAS som skjuter till dessa eftersom Elite-innehavarna är så bra kunder för SAS?

Idén med et hela är säkerligen en "win win" mellan SAS och Amex. Amex får duktigt trogna kunder och resenärer väljer säkert SAS mer frekvent när förmånerna ökar, dvs lättare att få EBG/EBD. Amex betalar nog en slant till SAS för de 20k basic poäng men jag gissar inte så mycket...(utan att veta egentligen)

Sen får nog SAS en del av kortintäkterna. Varje kortinlösen kostar ju % , varav Amex generellt varit dyrast av alla kort att lösa in för butiker. Normalt är en kickback till partnern (SAS i detta fall).. Skulle gissa 0.5-1.5 % går till SAS på transaktioner som genererar 2.5-4.5 % till Amex.

Sen får nog SAS en del av kortintäkterna. Varje kortinlösen kostar ju % , varav Amex generellt varit dyrast av alla kort att lösa in för butiker. Normalt är en kickback till partnern (SAS i detta fall).. Skulle gissa 0.5-1.5 % går till SAS på transaktioner som genererar 2.5-4.5 % till Amex.
Nej

Napapijri, jag får en omedelbar känsla att du är verkligen insatt i allt gällande korten och interaktionen mellan SAS och Amex. Stämmer detta eller är jag ute på långfärd med min cykel?

Om du skulle vara 100%igt insatt:
1. Har du möjlighet att utveckla vad som kommer att hända med de felaktigt insatta poängen? Kommer Ni dra dem eller bjuds det på dem i enlighet med metoden "lagt kort ligger"? :)

2. Om Ni drar poängen är Ni lite försiktiga då så att endast basic poäng dras och inte inte våra tillgängliga poäng?

3. Har Ni en liten lätt förklaring hur den fina insättningen av poängen kunde ske?

Orkar inte skumma tråden men hur går det för dem som fått felaktiga poäng och ny status genom det tex EBG eller EBD. Blir det av även av med den felaktiga statusen på köpet?! Känns inte riktigt som programmet klarar av det rent tekniskt när nya statusen är triggad?!

Kanske inbillar mig Men det känns som extremt mycket EBGs har varit till salu i marknadsplatsen den sista tiden och jag inbillar mig att det beror pga detta ... Och vad händer med det som gett bort en status hen egentligen inte skall kunna ge bort?! Blir båda av med sin status? Klarar systemet av det?!

Tråkigt med sånt här som urvattnar framför allt EBD....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen