Senaste nytt

Reflektioner över en resa tur och retur till Hong Kong med SAS

Vill åter igen påpeka att SAS flyger med betydligt färre CC på långlinjerna än andra "legacy" bolag....numera.....
Vilket påverkar i synnerhet Plus......
Samtidigt har de nyligen ändrat till två purchers. En för business och en för Plus/Go. Det tror jag gör skillnad, för nu finns det arbetsledning även i bakre delen.

Märks tydligt då serveringen i Go tog 3h
Japp. Der tog 1,5h mellan drycken och maten serveras.

Mina föräldrar åker till Hong Kong idag och de hade begärt om uppgradering till Business i förväg men fick svar för 2 dagar sedan att den inte gått igenom men att man kan ansöka på flygplatsen.
Tittade tillgången och de två högsta bokningsklasserna i business var båda markerade med en 9a, och seatmap hade 11 lediga säten även om 7 av dom stod som blockerade.

De var ute tidigt på flygplatsen idag och gick till servicecentret som hanterade eventuella uppgraderingar. De fick de sista två platserna i Business, tydligen hade det varit bra försäljning sista dagarna. Det stödjer ju teorin att många som åker till Hong Kong med jobbet bokar väldigt sent.

Kul att de kunde uppgradera med sina poäng som de mestadels har tjänat genom COOP-kortet, nu börjar de bli medvetna resenärer :)
Farsan ska jaga reda på varenda burk med Mikkeller American Pale Ale, han gillar den lika mycket som jag. Tipsade även om att han måste testa portern de har ombord som bara finns i business. Lite konstigt dock att farsan testar en öl innan jag får testa den, hör inte till vanligheterna :)

Mina föräldrar åker till Hong Kong idag och de hade begärt om uppgradering till Business i förväg men fick svar för 2 dagar sedan att den inte gått igenom men att man kan ansöka på flygplatsen.
Tittade tillgången och de två högsta bokningsklasserna i business var båda markerade med en 9a, och seatmap hade 11 lediga säten även om 7 av dom stod som blockerade.

De var ute tidigt på flygplatsen idag och gick till servicecentret som hanterade eventuella uppgraderingar. De fick de sista två platserna i Business, tydligen hade det varit bra försäljning sista dagarna. Det stödjer ju teorin att många som åker till Hong Kong med jobbet bokar väldigt sent.

Kul att de kunde uppgradera med sina poäng som de mestadels har tjänat genom COOP-kortet, nu börjar de bli medvetna resenärer :)
Farsan ska jaga reda på varenda burk med Mikkeller American Pale Ale, han gillar den lika mycket som jag. Tipsade även om att han måste testa portern de har ombord som bara finns i business. Lite konstigt dock att farsan testar en öl innan jag får testa den, hör inte till vanligheterna :)
Visst är det kul när man kan hjälpa andra till mer medvetet resande!? :)

Visst är det kul när man kan hjälpa andra till mer medvetet resande!? :)
Med tanke på att de i stort sätt aldrig flyger SAS annars så hade de ändå tillräckligt med poäng för att uppgradera 2 personer till Business på longhaul. Det enda de har ändrat är i stort sätt att de betalar sina räkningar med Coop-kortet och eventuellt lite andra utgifter. Rätt imponerande att man på 1 år kan få ihop till en business uppgradering utan att lägga ut en enda krona mer än vad man gjort tidigare.

Jag tror dock att jag givit dom "Lounge Syndrome", de har testat lite lounger på sistone och nu gick de till och med tillbaka från Servicedisken, genom passkontroll och körde security en gång till för att komma till SAS loungerna efter deras uppgradering :). De tycker dessutom att SAS Business Lounge på Arlanda är riktigt bra (har inte så mycket annat att jämföra med).

Toppen