Senaste nytt

Vägen till Mordor

Haha ja hoppas iallafall hotellet höll bättre standard än bussen....?!

Kinesiskt hotell som inte tillhör någon av internationell hotellkedja är någonting som jag behöver att skriva om i separat TR.

Jag kan tänka mig att många medlemmar här på BC.se kommer att byta jobb om ni var tvungna att bo på sådant hotell ofta...

Reste en del inrikes i Kina i början av 90-talet och provat s.k. Hotell där det var
en fördel att ha egna lakan till sängen och badskor för att använda duschen.
Inget jag längtar tillbaka till..

Vad har man för rättigheter som flygpassagerare i Kina? Är man helt utelämnad till bolagens godtycke (skrämmande tanke)? Har åkt en hel del inrikes i Kina men inte haft några (större) problem. Dock lär det väl bara vara en tidsfråga.

Enligt denna sida(Google Translate), finns det ingen tydlig lagstiftning om kompenensationsnivå vid t ex försening, inställt flyg eller nekad onboardstigning i Kina.

Just nu finns det ett utlådande från kinesisk motsvarighet av Luftfartsverket(Google Translate) om kompensation vid försening, inställt flyg eller nekad onboardstigning. Men det har inte gått genom som lag.

Ett annat problem är att som jag skrev i det här inlägget ibland är det svårt att få "Förseningsintyg" från flygbolaget.

Just nu finns det ett utlådande från kinesisk motsvarighet av Luftfartsverket(Google Translate) om kompensation vid försening, inställt flyg eller nekad onboardstigning. Men det har inte gått genom som lag.

Vad skönt att de (kineserna) är på väg åt rätt håll. Detta utlåtande är från 2004. Då bör lagstiftningen vara klar till 2030.
Inte för att någon kommer att följa denna nya lag, kinesiska lagar är inte till för att följas, de är till för att det ska se bra ut.

Jag kan tänka mig att det finns en hel del BC.se medlemmar som flyger Kina inrikesflyg ofta som David, A380*G.
Men jag undrar om det finns någon medlem som flyger Indien inrikesflyg ofta. Det måste ge likadan upplevelse när saker och ting strular.

Jag kan tänka mig att det finns en hel del BC.se medlemmar som flyger Kina inrikesflyg ofta som David, A380*G.
Men jag undrar om det finns någon medlem som flyger Indien inrikesflyg ofta. Det måste ge likadan upplevelse när saker och ting strular.

Har gjort en del inrikesresor i Indien och Kambodja. Faktum är att det nästan aldrig varit problem i luften utan snarare på marken.

När du väl kommer in i terminalen efter biljettkoll och passkoll utanför terminalen kommer du fram till röntgen av det bagage du skall checka in. De kollar inte ditt handbagage eller jacka. Denna maskin står mitt i terminalen. Därefter tar du ditt bagage på andra sidan och går bort till incheckningsdisken. Forfarande i samma del av terminalen så det är inga problem att lägga över det du ev. har i handbagaget eller jackan som du inte vill att första röntgen skall se.

Kaos vid incheckningen med indier med alldeles för mycket bagage. Kaoset kommer då de är strikta på kilon och många står och packar om framme vid disken.

Därefter är det dax att gå igenom passkontrollen där det är uppdelat på manligt och kvinnligt. Efter lång kö kommer du fram och skall visa passet men blir borttagen från kön för att du inte har någon tag på ditt handbagage. Ibland går det att smita in längst fram efter hämtat en liten tag annars är det bara att börja om sista i kön. Nästa gång du kommer fram så tittar vakten på passet och sedan på biljetten. Han ser då att det är mer än en timme kvar innan flyget går. Då är det inte tillåtet att gå in airside. Du blir borttagen ur kön och får vänta tills din tid är kommen. Då är det bara att ställa sig sist i kön.

När du väl kommer in på rätt sida så finns det två eller tre gater men bara en är öppen. Det går tre plan nästan samtidigt och alla skall ut genom samma gate. Det sker inga utrop i högtalaren och det finns ingen skylt som visar vilken flight som går just nu så efter ett tag springer det runt en indier och skriker vilken avgång det är. Då reser sig halva terminalen och skall ut samtidigt.

Jag har ännu inte rest med något plan som avgått i tid.

Det jobbiga med inställt/försening på inrikesflyg i Kina är att svårt att få tag intyg för inställt-/försenat flyg.

Flygbolagsanställda hänvisar till olika avdelning beroende på vem du frågar.

1. Du frågar check in personal om intyget, så hänvisar de dig till biljettkontor.
  2. Du frågar personen på biljettkontoret, så hänvisar de dig till bokningsavdelning(per telefon).
  3. Du frågar personen på bokningsavdelningen, så hänvisar de dig till kundtjänst.
  4. Du frågar personen på kundtjänst, så hänvisar de dig till Customer Claim.
  5. Du frågar personen på Cusomer Claim, så hänvisar de dig till Customer Claim i ditt land.
  6. Du frågar personen på Cusomer Claim i ditt land, så hänvisar de dig till Customer Claim i Kina (här går man in i loop...).

Ja, idag fick jag besked från Amex försäkring att de inte kan ersätta för inställt flyg/försening utan något intyg från flygbolaget. Typiskt. :mad:
Vi får se om jag lyckas att få en sådan nästa gången jag besöker Kina...

För att inte tala om flyga inrikes i Indonesien...... vilketbär något som jag försöker undvika så mycket som det går efter att ha jobbet inom flyget i Jakarta

Toppen