Senaste nytt

Vägen till Mordor

Tjaeng

Medlem
Jag bumpar tråden lite med en inte fullt lika otrevlig upplevelse som AHOs dito, men ändå värd att nämna som exempel på hur illa inrikesflyg i Kina kan vara.

jag var på väg från Shanghai Hongqiao till Xiamen, med Shanghai Airlines i First Class bokad i F. Jag har ingen status hos Skyteam sedan innan.

- Kom till flygplatsen 1600 inför avgång 1735 efter att min egentliga flight kl 1300 ställts in, märker att en hel hop avgångar är försenade varav min inte fått någon ny tid. Loungeagent vet/avslöjar ingenting. Frågan om möjlighet att ändra till en tidigare avgång (1630 försenad till 1730) med China Eastern avfärdas bryskt.

- Klockan 1720 blir jag kallad till disken tillsammans med övriga sju F-pax och ett gäng Skyteam Elite+. De säger att vår avgång fortfarande inte fått någon ny tid och erbjuder oss att boka om till 1835-avgången, som inte heller fått någon tid (!?).Det visar sig att vårt plan fortfarande är i Changsha, tre hela segment försenat. 1835-planet förväntas landa "någongång runt 20-22". Innan jag hinner reflektera eller protestera har de knyckt mitt boardingpass av oklar anledning.

- Kl 1820 går jag och frågar om mitt boardingpass varpå de hänvisar mig till en servicedisk utanför loungen, som såklart säger att de inte heller vet vad som händer med min biljett. Och när jag går tillbaka till loungen har de bytt till ny personal som vägrar släppa in mig igen då jag saknar loungevoucher (av uppenbar anledning). Det krävs ett antal samtal till överordnade av tripp-trapp-trull-manér innan jag släpps in igen.

- Kl 1900 blir jag kallad till disken igen, där de säger att de bokat om mig till 1835-flygningen som väntas avgå 2100. Dessvärre har de tagit sig friheten att nedgradera mig till economy utan min vetskap. När jag frågar om kompensation för detta säger de att frivillig nedgradering ej medför kompensation (vad i helv..?). Jaja tänker jag, jag vill ju bara komma iväg.

- Kl 2000 visar min tidigare flight 1735 helt plötsligt "go to gate", Shanghai Airlines har satt in ett nytt plan på sträckan, samtidigt har kl 1835 ytterligare försenats till 2130. Nu rusar folk till disken för att komma iväg tidigare, men där står jag med nitlotten, en ekonomibiljett och noll status. Jaja, bara att gilla läget, finns iallafall nudelbar i loungen.

- Kl 2115 går jag mot gaten, boarding går relativt smidigt och gateagenten ger mig en hel rad. Efter ytterligare försening "due to air traffic control" står vi på tarmac till kl 2200 innan kaptenen säger att något är fel med radar. 20 minuters taxning senare står vi på någon slags reparationsplatta till 2240, när klartecken ges för avfärd. Under hela denna tid är AC avslagen och jag hör klart och tydligt hur folk bakom mig skriker på flygvärdinnorna om varför "han där jäveln där framme har fått en hel rad". Snart sitter det ett argt shanghainesiskt par i mitten+aislesätet och blänger argt på mig och klagar högljutt på "huliganerna i People's Liberation Army Air Force som minsann ska ha orsakat deras olycka".

- Kl23 lyfter planet.


Tillbakaresan var lindrigare, endast 3 timmar försenad med bussgate i bägge ändar. Jag var sist på och sist av eftersom de glömt F-minibussen på både Xiamen och Hongqiao och dessutom insisterade på att jag skulle vänta på denna.

Såhär i efterhand kan jag inte minnas att en enda av mina flygningar på inrikes Kina har gått helt problemfritt. Däremot hade jag tur nu i dagarna, mitt flyg från Nanjing-Beijing var bara 1 timme försenad och det började störtregna först sekunden efter touchdown i PEK. Under det påföljande dygnet, det regnigaste på 60 år enl media, dog 35+ pers och över 250 flighter ställdes in.
 

Dr. Miles

Expert
Jag skickar tillbaka din kommentär, Tjaeng.:)

18003364.jpg
 

India Alpha

Medlem
Jag kan tänka mig att det finns en hel del BC.se medlemmar som flyger Kina inrikesflyg ofta som David, A380*G.
Men jag undrar om det finns någon medlem som flyger Indien inrikesflyg ofta. Det måste ge likadan upplevelse när saker och ting strular.

Indiskt inrikesflyg är lite speciellt, liksom hela Indien. Det är ett land som genomgår stora förändringar, åt rätt håll, men det för med sig lite utmaningar. Det är gigantiska projekt att utveckla infrastrukturen i detta land.
Kommer du då som stressad västerlänning, då kan du få problem. Därför brukar jag alltid rekommendera vänner och andra att faktiskt byta hatt på vägen till just Indien.

Iom att infrastrukturen byggs ut byggs också fler och fler flygplatser ut. Och de byggs ut i rasande takt.(för att vara Indien). Det finns ca 450 flygplatser i Indien, av dessa är 14 av internationell karaktär. Enbart ett fåtal håller de facto internationell standard, På grund av detta problem med den låga internationella standarden i kombination med ett kraftfullt ökat resande framför allt från Indien pga den all större medelklassen (ca 370-400 miljoner) så bygger man nu om flygplats efter flygplats. Och så går man in i alltfler public/private partnerships i drift, vilket medför betydligt högre kvalitet. DEL är tex helt privatiserad och omgjord, har tre fina och välsorterade lounges samt helt ok shopping. Och bagaget, det är utmärkt. Arlanda är ett UFO i förhållande till all bagagehantering i Indien. Alltid Prio, det funkar, det går snabbt och effektivt. DEL har också tunnelbana hela vägen, kostar ett par kronor - inte alls som skattesmitarna och skurkarna på Arlanda Express.

Att försöka beskriva något i Indien enkelt visar sig inte vara så enkelt.. sorry, åter till inrikesflyget
Som beskrivet tidigare i tråden röntgar du ditt bagage själv. Det är otroligt viktigt att du då sätter tags på allt du bär. Dessa tags ska sedan stämplas efter röntgen. Har du väl löst det och sett att du fått stämplade tags på allt, från kameraväska till ev påsar mm så får du inga problem.
Inrikes, loungerna är väldigt enkla om de ens finns. De flesta loungerna är 3:e parts som till exempel Plaza. I min profil finns det lite bilder därifrån.

Innan bordning får du vänta i stora salar, ofta varma.. Har du tur kommer du i närheten av en takfläkt. Maten är förvånansvärt god. Oftast säljer de kakor i lösvikt. Detta är något som Indier är mycket förtjusta i.
Det roliga händer när det är dags för boarding. Alla ska på samtidigt. Trots seating. Men det är ju ungefär som på SAS commuter.

Ombord får du, i alla fall på de flighter jag åkt, varm mat, snacks och vatten samt möjlighet att köpa softdrinks.Dock aldrig alkohol.

Vid landning, bered dig på cirkus. Så snart planet tagit mark, då ställer sig alla upp, väskor flyger och telefoner ringer. Det är ett skådespel.

Jag har klarat mig från problem vid ändrade planer och inställda flyg som tur är. Förstår du personen bakom disken och den personens utmaningar, då brukar det mesta lösa sig.
 

Tjaeng

Medlem
Mordor fortsätter att leverera. Har åkt 5 legs inrikes Kina de senaste veckorna, vartenda en har varit försenad (1-4 timmar). Sitter nu och väntar på MU2169 XIY-SHA, inkommande plan har landat 2h sent och ska genomgå nån slags kontroll, takeofftid oklar. Insåg försent att de höll på att boka om statuspax till nästa flight (bara 1h försenad). Står nu inför valet att degraderas från F till mittensäte i Y eller att riskera att inte komma iväg. Fan-f***ing-tastic. Skyteam E+ och Hög bokningsklass är bara fernissa i Kina. Om man har skam i kroppen och saknar vassa armbågar kommer ett halvdussin Y-pax med 2 incheckade baggage vardera att tränga sig framför i kön och sno alla platser. Que sera sera...
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Hmm, man kanske ska ta tåget mellan Shanghai & Peking istället för domestic flyg, vad säger ni andra middle earth a.k.a mittens rike kunniga?
 

Sofia

Medlem
Vilken cirkus! Detta får ju inrikes i Indonesien att framstå som ett under av effektivitet och organisation. De flesta planen kommer iväg hyfsat i tid och de allra flesta störtar inte i havet på inflygningarna heller, toppen! ;)
 

Tjaeng

Medlem
Hmm, man kanske ska ta tåget mellan Shanghai & Peking istället för domestic flyg, vad säger ni andra middle earth a.k.a mittens rike kunniga?

Om man någonsin sett hur det ser ut på en tågstation i Kina så vet man att tåg vs flyg handlar om pest eller kolera. När jag kom till SHA ikväll och skulle köpa biljett vidare mot Soochow från Hongqiao railway station var 4 biljettluckor öppna (detta på asiens största tågstation) och golfbilsliknande polis/vaktfordon fanns på plats för att avvärja våldsamheter i "kön". Eftersom man måste regga sitt leg på tågbiljetter funkar inte biljettautomaterna för folk med utländskt pass.

Fördelen med SHA/PVG till/från PEK torde vara att antalet avgångar är så stort. Det verkar vara värre med flyg mellan en second/third tier-stad och en av de större (PEK/SHA/CAN/SZX etc) där både inkommande flyg tenderar till att vara försenat och dessutom lägre prioriterat när man väl är i luften. Nu senast har de ju infört en efterbliven policy som innebär att plan i möjligaste mån ska lyfta i tid även om det innebär att man måste flyga cirklar vid destinationen eftersom inget landningsslot delats ut.

Blev ombokad till det andra planet och lyckades med möda tjata till mig F av loungeagenterna. Döm av min förvåning när jag ser att den andra flighten flygs av en A300 med säkert 30+ F-säten (gammal intercont business recliner), varav max 10 var upptagna. Vad i helvete, China Eastern? Jag hade alltså en full fare F-biljett och Skyteam Elite+ (Skypriority fungerade smidigt vid boarding, dock), och deras impuls var att försöka köra en rövare och degradera mig?

Dr. Miles skrev:
Du kan göra som Gandalf mot andra kineser som tränger sig i kön: YOU SHALL NOT PASS!!!

Jo, fast de flesta kinesiska köträngare skulle väl bara reagera ungefär likadant som Balrogen. När vi landade hann planet inte ens komma in på taxibanan innan nån lirare från Y hade lyckats ta ner sitt handbaggage, satt på sin mobil (eller inte), börjat ringa ett samtal och svischat förbi mig på väg mot utgången.
 
Last edited:
Toppen