Tjaeng
Medlem
Jag bumpar tråden lite med en inte fullt lika otrevlig upplevelse som AHOs dito, men ändå värd att nämna som exempel på hur illa inrikesflyg i Kina kan vara.
jag var på väg från Shanghai Hongqiao till Xiamen, med Shanghai Airlines i First Class bokad i F. Jag har ingen status hos Skyteam sedan innan.
- Kom till flygplatsen 1600 inför avgång 1735 efter att min egentliga flight kl 1300 ställts in, märker att en hel hop avgångar är försenade varav min inte fått någon ny tid. Loungeagent vet/avslöjar ingenting. Frågan om möjlighet att ändra till en tidigare avgång (1630 försenad till 1730) med China Eastern avfärdas bryskt.
- Klockan 1720 blir jag kallad till disken tillsammans med övriga sju F-pax och ett gäng Skyteam Elite+. De säger att vår avgång fortfarande inte fått någon ny tid och erbjuder oss att boka om till 1835-avgången, som inte heller fått någon tid (!?).Det visar sig att vårt plan fortfarande är i Changsha, tre hela segment försenat. 1835-planet förväntas landa "någongång runt 20-22". Innan jag hinner reflektera eller protestera har de knyckt mitt boardingpass av oklar anledning.
- Kl 1820 går jag och frågar om mitt boardingpass varpå de hänvisar mig till en servicedisk utanför loungen, som såklart säger att de inte heller vet vad som händer med min biljett. Och när jag går tillbaka till loungen har de bytt till ny personal som vägrar släppa in mig igen då jag saknar loungevoucher (av uppenbar anledning). Det krävs ett antal samtal till överordnade av tripp-trapp-trull-manér innan jag släpps in igen.
- Kl 1900 blir jag kallad till disken igen, där de säger att de bokat om mig till 1835-flygningen som väntas avgå 2100. Dessvärre har de tagit sig friheten att nedgradera mig till economy utan min vetskap. När jag frågar om kompensation för detta säger de att frivillig nedgradering ej medför kompensation (vad i helv..?). Jaja tänker jag, jag vill ju bara komma iväg.
- Kl 2000 visar min tidigare flight 1735 helt plötsligt "go to gate", Shanghai Airlines har satt in ett nytt plan på sträckan, samtidigt har kl 1835 ytterligare försenats till 2130. Nu rusar folk till disken för att komma iväg tidigare, men där står jag med nitlotten, en ekonomibiljett och noll status. Jaja, bara att gilla läget, finns iallafall nudelbar i loungen.
- Kl 2115 går jag mot gaten, boarding går relativt smidigt och gateagenten ger mig en hel rad. Efter ytterligare försening "due to air traffic control" står vi på tarmac till kl 2200 innan kaptenen säger att något är fel med radar. 20 minuters taxning senare står vi på någon slags reparationsplatta till 2240, när klartecken ges för avfärd. Under hela denna tid är AC avslagen och jag hör klart och tydligt hur folk bakom mig skriker på flygvärdinnorna om varför "han där jäveln där framme har fått en hel rad". Snart sitter det ett argt shanghainesiskt par i mitten+aislesätet och blänger argt på mig och klagar högljutt på "huliganerna i People's Liberation Army Air Force som minsann ska ha orsakat deras olycka".
- Kl23 lyfter planet.
Tillbakaresan var lindrigare, endast 3 timmar försenad med bussgate i bägge ändar. Jag var sist på och sist av eftersom de glömt F-minibussen på både Xiamen och Hongqiao och dessutom insisterade på att jag skulle vänta på denna.
Såhär i efterhand kan jag inte minnas att en enda av mina flygningar på inrikes Kina har gått helt problemfritt. Däremot hade jag tur nu i dagarna, mitt flyg från Nanjing-Beijing var bara 1 timme försenad och det började störtregna först sekunden efter touchdown i PEK. Under det påföljande dygnet, det regnigaste på 60 år enl media, dog 35+ pers och över 250 flighter ställdes in.
jag var på väg från Shanghai Hongqiao till Xiamen, med Shanghai Airlines i First Class bokad i F. Jag har ingen status hos Skyteam sedan innan.
- Kom till flygplatsen 1600 inför avgång 1735 efter att min egentliga flight kl 1300 ställts in, märker att en hel hop avgångar är försenade varav min inte fått någon ny tid. Loungeagent vet/avslöjar ingenting. Frågan om möjlighet att ändra till en tidigare avgång (1630 försenad till 1730) med China Eastern avfärdas bryskt.
- Klockan 1720 blir jag kallad till disken tillsammans med övriga sju F-pax och ett gäng Skyteam Elite+. De säger att vår avgång fortfarande inte fått någon ny tid och erbjuder oss att boka om till 1835-avgången, som inte heller fått någon tid (!?).Det visar sig att vårt plan fortfarande är i Changsha, tre hela segment försenat. 1835-planet förväntas landa "någongång runt 20-22". Innan jag hinner reflektera eller protestera har de knyckt mitt boardingpass av oklar anledning.
- Kl 1820 går jag och frågar om mitt boardingpass varpå de hänvisar mig till en servicedisk utanför loungen, som såklart säger att de inte heller vet vad som händer med min biljett. Och när jag går tillbaka till loungen har de bytt till ny personal som vägrar släppa in mig igen då jag saknar loungevoucher (av uppenbar anledning). Det krävs ett antal samtal till överordnade av tripp-trapp-trull-manér innan jag släpps in igen.
- Kl 1900 blir jag kallad till disken igen, där de säger att de bokat om mig till 1835-flygningen som väntas avgå 2100. Dessvärre har de tagit sig friheten att nedgradera mig till economy utan min vetskap. När jag frågar om kompensation för detta säger de att frivillig nedgradering ej medför kompensation (vad i helv..?). Jaja tänker jag, jag vill ju bara komma iväg.
- Kl 2000 visar min tidigare flight 1735 helt plötsligt "go to gate", Shanghai Airlines har satt in ett nytt plan på sträckan, samtidigt har kl 1835 ytterligare försenats till 2130. Nu rusar folk till disken för att komma iväg tidigare, men där står jag med nitlotten, en ekonomibiljett och noll status. Jaja, bara att gilla läget, finns iallafall nudelbar i loungen.
- Kl 2115 går jag mot gaten, boarding går relativt smidigt och gateagenten ger mig en hel rad. Efter ytterligare försening "due to air traffic control" står vi på tarmac till kl 2200 innan kaptenen säger att något är fel med radar. 20 minuters taxning senare står vi på någon slags reparationsplatta till 2240, när klartecken ges för avfärd. Under hela denna tid är AC avslagen och jag hör klart och tydligt hur folk bakom mig skriker på flygvärdinnorna om varför "han där jäveln där framme har fått en hel rad". Snart sitter det ett argt shanghainesiskt par i mitten+aislesätet och blänger argt på mig och klagar högljutt på "huliganerna i People's Liberation Army Air Force som minsann ska ha orsakat deras olycka".
- Kl23 lyfter planet.
Tillbakaresan var lindrigare, endast 3 timmar försenad med bussgate i bägge ändar. Jag var sist på och sist av eftersom de glömt F-minibussen på både Xiamen och Hongqiao och dessutom insisterade på att jag skulle vänta på denna.
Såhär i efterhand kan jag inte minnas att en enda av mina flygningar på inrikes Kina har gått helt problemfritt. Däremot hade jag tur nu i dagarna, mitt flyg från Nanjing-Beijing var bara 1 timme försenad och det började störtregna först sekunden efter touchdown i PEK. Under det påföljande dygnet, det regnigaste på 60 år enl media, dog 35+ pers och över 250 flighter ställdes in.