Senaste nytt

Eurobonussystemet är ineffektivt

När jag bodde på Malta så var det ganska så intressant att se hur många som valde Ryanair framför SAS när de skulle flytta till eller ifrån ön. Majoriteten valde att boka det första valet och sedan betala multum för de extra väskorna. När jag då påpekade att en biljett med SAS Plus (inräknat två bagage) inte skulle kosta så mycket mer och att det desutom ingick fri dryck, måttid etc. Så fick jag ändå svaret att det inte spelade någon roll att Ryanair dög gott och väl trots längre transportsträcka till hemmet och sämre förbindelser.

Så jag tror faktiskt precis som många har skrivit innan att den där kronan man kan tjäna många gånger är viktigare än helheten. Att det desutom skulle vara enkelt att nå ett Silverkort för dessa resenärer var inte heller intressant. Trots att dem gjorde ett par hemresor per år till familjen.
Jag har försökt diskutera i dessa banor med flera av mina bekanta, för övrigt rationella personer, som inte ens efter att jag visat att det totalt sett blivit lika dyrt eller tom billigare med LH, SAS eller något motsvarande bolag kan fås att förstå att helheten med avgångstider, ev extra hotellnätter transporter mm måste beaktas.
Lockprisets makt är större än förståndets.
 
Jag har försökt diskutera i dessa banor med flera av mina bekanta, för övrigt rationella personer, som inte ens efter att jag visat att det totalt sett blivit lika dyrt eller tom billigare med LH, SAS eller något motsvarande bolag kan fås att förstå att helheten med avgångstider, ev extra hotellnätter transporter mm måste beaktas.
Lockprisets makt är större än förståndets.

Hvilket er exact hvorfor Lufthansa, Austrian, SAS m.flr har blitt tvunget til å kutte i billettprisene (Lufthansa & Austrians Red ticket, SAS Go Light) for å kunne reklamere med samme lokkepriser som Ryanair, Wizzair, Norwegian etc...
 
Jag har försökt diskutera i dessa banor med flera av mina bekanta, för övrigt rationella personer, som inte ens efter att jag visat att det totalt sett blivit lika dyrt eller tom billigare med LH, SAS eller något motsvarande bolag kan fås att förstå att helheten med avgångstider, ev extra hotellnätter transporter mm måste beaktas.
Lockprisets makt är större än förståndets.

Hvilket er exact hvorfor Lufthansa, Austrian, SAS m.flr har blitt tvunget til å kutte i billettprisene (Lufthansa & Austrians Red ticket, SAS Go Light) for å kunne reklamere med samme lokkepriser som Ryanair, Wizzair, Norwegian etc...

Detta säger mig bara att dessa bolag varit för dåliga på att marknadsföra varför man ska välja dem, inget annat.
 
När jag bodde på Malta så var det ganska så intressant att se hur många som valde Ryanair framför SAS när de skulle flytta till eller ifrån ön. Majoriteten valde att boka det första valet och sedan betala multum för de extra väskorna. När jag då påpekade att en biljett med SAS Plus (inräknat två bagage) inte skulle kosta så mycket mer och att det desutom ingick fri dryck, måttid etc. Så fick jag ändå svaret att det inte spelade någon roll att Ryanair dög gott och väl trots längre transportsträcka till hemmet och sämre förbindelser.
Vi borde vara tacksamma för resenärer som dem. Tänk om alla var medvetna resenärer, det skulle göra livet ganska svårt för oss ;)
 
Detta säger mig bara att dessa bolag varit för dåliga på att marknadsföra varför man ska välja dem, inget annat.

Nå har diskusjonen gått i at folk sparer på kronene fordi de visuelt ser en pris og ikke skjønner hva billetten koster totalt etter baggasjen og kaffen osv. Hvorfor kommer du da med et helt annet argument når alle har pekt på at folk er lobotomerte på å se pris og ikke tenke noe? Veldig confusing.
 
Nå har diskusjonen gått i at folk sparer på kronene fordi de visuelt ser en pris og ikke skjønner hva billetten koster totalt etter baggasjen og kaffen osv. Hvorfor kommer du da med et helt annet argument når alle har pekt på at folk er lobotomerte på å se pris og ikke tenke noe? Veldig confusing.
Det är väl enkelt. Vill man vända på skutan måste man nå ut och informera de folk som är "lobotomerade" (ditt ordval om människor som flyger med andra bolag och sätter priset först) om varför man ska välja dem. Eller menar du att man bara ska ge upp? Jag tror att det kallas konkurrens, något som funnits på flygmarknaden ett tag.
 
Det är väl enkelt. Vill man vända på skutan måste man nå ut och informera de folk som är "lobotomerade" (ditt ordval om människor som flyger med andra bolag och sätter priset först) om varför man ska välja dem. Eller menar du att man bara ska ge upp? Jag tror att det kallas konkurrens, något som funnits på flygmarknaden ett tag.

Hehe, nei det er dine ord om det jeg leser ut fra hva andre skriver i denne tråden. How much more meta can this be? Jeg kommenterte videre på en tankerekke noen andre framstilte, og du drar det ut av sammenhengen og vrir det til at jeg har sagt noe kjipt. Du har lite å gjøre på Lørdagskveldene, skjønner jeg :)
 
Hehe, nei det er dine ord om det jeg leser ut fra hva andre skriver i denne tråden. How much more meta can this be? Jeg kommenterte videre på en tankerekke noen andre framstilte, og du drar det ut av sammenhengen og vrir det til at jeg har sagt noe kjipt. Du har lite å gjøre på Lørdagskveldene, skjønner jeg :)
Fast nu undviker du sakfrågan och fokuserar på fel saker. Ämnet för tråden är om "Eurobonussystemet är ineffektivt". Du har då poängterat att folk är "lobotomerade" (vilket trots allt var det ord du använde, har inte sett någon annan använda det ordet). Och då förklarar jag endast hur det ligger till, dvs. att ett företag som inte huvudsakligen vill konkurrera med pris (i) måste vara bättre och (ii) nå ut med budskapet att man är bättre för att lyckas. Annars återstår endast att, ja just det, konkurrerar med pris. Men i en värld av "lobotomerade" konsumenter så är det väl förstås ingen mening.
 
Precis, om man är medveten så är man med i Lambi Rewards. De har dock inga nivåer utan där blir det bara poäng.
Det är dock väldigt många toarullar innan man kommit upp i poäng nog att kvittera ut en badrock. Något färre för ett lamm.

image.jpeg
 
Toppen