Senaste nytt

Eurobonussystemet är ineffektivt

A

Aurora

Guest
Fast nu undviker du sakfrågan och fokuserar på fel saker. Ämnet för tråden är om "Eurobonussystemet är ineffektivt". Du har då poängterat att folk är "lobotomerade" (vilket trots allt var det ord du använde, har inte sett någon annan använda det ordet). Och då förklarar jag endast hur det ligger till, dvs. att ett företag som inte huvudsakligen vill konkurrera med pris (i) måste vara bättre och (ii) nå ut med budskapet att man är bättre för att lyckas. Annars återstår endast att, ja just det, konkurrerar med pris. Men i en värld av "lobotomerade" konsumenter så är det väl förstås ingen mening.

Jada, akkurat det jeg mente og du har utvilsomt rett i alt du sier.
God kveld, K.S.O.F.M! :)
 
A

Aurora

Guest
Tak for et godt og sagligt indlæg. God aften.

Ja, det er akkurat sånn jeg følte det, så det nytter jo ikke å fortsette når man sitter på to forskjellige planeter. Og den ene er mest opptatt av å henge på en en masse urelatert ordbruk for å heve seg selv over andre.... Da titulerer man seg som KSOFM :)
 
Ja, det er akkurat sånn jeg følte det, så det nytter jo ikke å fortsette når man sitter på to forskjellige planeter. Og den ene er mest opptatt av å henge på en en masse urelatert ordbruk for å heve seg selv over andre.... Da titulerer man seg som KSOFM :)
Dit indlæg er ikke helt klart for mig. Kan du gøre det mere tydeligt hvad du mener?

Som jeg forstår det er der noget med dit urelaterede ordbrug og noget med at være på en planet!? Du er tilgivet for begge dele.
 

Agö

Medlem
Ja, det er akkurat sånn jeg følte det, så det nytter jo ikke å fortsette når man sitter på to forskjellige planeter. Og den ene er mest opptatt av å henge på en en masse urelatert ordbruk for å heve seg selv over andre.... Da titulerer man seg som KSOFM :)
Fast nu diskuterar du inte sakfrågan, dvs. om "Eurobonussystemet är ineffektivt" och, om svaret på den frågan är ja, vad som ska göras för att få de lobotomerade att välja SAS. Jag har inte sett något konkret från din sida medan jag lagt fram mina tankar kring detta. I min värld är SAS åtminstone inte tillräckligt duktiga på att visa att de är bättre, i den mån de är bättre, än Ryanair för att de lobotomerade ska välja annat än det billigaste. SAS blir följaktligen tvunget att köra klassisk priskonkurrens. Vad är din uppfattning om det?
 

niklaswik

Medlem
Tror som ni andra att det är svårt att locka över sällanflygare från lågprisbolagen just eftersom de flesta av deras kunder är väldigt priskänsliga. Även om det infördes billiga men trevliga fördelar för alla medlemmar ("macka och dricka ombord", "välj säte 72 timmar före avresa", "halva ombokningsavgiften fram till 1 vecka före avresa" t.ex.) är det tveksamt om det skulle bli en vinstaffär i slutändan räknat i antal extra biljetter på ett år...

Jag uppskattar dock konkurrensen och de låga priserna och utbudet som det har gett oss.
 

FFlash

Medlem
8 sidor på kort tid...hehehe, verkar som trådstartaren har lite rätt där? Jag menar rubriken är inte kanske helt korrekt, "ineffektivt" är lite subjektivt (borde vara orättvist?), men jag förstår att en vanlig jante kan känna systemet lite ojämnt fördelat winner(läs smartare/frekvent/erfaren) takes it all...nåväl...ärligt talat så kände jag det också innan jag började kolla lite närmare på spelregler :D
 

mjulven

Medlem
Problemet med systemet är att det är svårt att förstå i jämförelse med andra system på marknaden för gemene person. Folk vill i allmänhet betala så lite som möjligt för att resa från punkt A till B. Men några förslag som man skulle kunna införa:

Norwegians system ger en ytterst liten kickback på varje resa. Denna kickback kan du sedan använda vid bokning av nästa resa direkt i kronor. Här skulle SAS kunna förbättra sig genom att helt enkelt ta bort alternativen boka för poäng/boka för pengar + poäng och slå ihop det till en. När det sedan kommer till betalningen så borde du få välja om du istället vill betala med poäng och om du har något rabattkupong (2-4-1 voucher exempelvis). Som alternativ när man bokar borde man då få välja poäng istället.

Exempel 2: När man bokar hos hotels.com får man 11e natten gratis. Detta är lätt för gemene man att förstå. Om man fick sin 11e resa gratis under förutsättning att man gjort 10 resor t/r under 3-5 år så skulle det kunna locka folk.
 
Toppen