Senaste nytt

Problem i flygtrafiken

Jag satsar en hundralapp på en hackerattack/virus. Det skulle snabbt tystas ner och inte påverka andra system i geografisk närhet.

Jag tror nog inte man helt kan bortse från detta. Det skall bli intressant att läsa rapporten från händelsen, om man inte mörkar en massa. En fråga man kan ställa sig är om försvarsmakten fick radarinformation till sina stridsledningscentraler eller det endast var LFV system som var utslagna. Försvarsmakten har samtliga civila radarstationer anslutna till sina flygledningssystem. En annan fråga är om man tappade flygplanen redan i radarstationen eller de försvann i radarpresentationssystemet i kontrollcentralen.
 
Vem är det som utreder sånt här? Är det MSB eller tillsätts någon sorts haverikommission?

Jag utgår från att LFV gör en egen internutredning. Sedan beror det på hur allvarligt händelsen bedöms. Om händelsen är allvarlig, vilket jag anser den vara, så gör SHK (Statens HaveriKommision) en utredning som blir en officiell rapport.
 
Luftfartsverket ger sig inte. Med en dåres envishet hävdar de zebrasolstorm.
LFV kommenterar om radarstörning - www.lfv.se
2015-11-06 11:32
"Alla störningar vi kan se har en direkt koppling till solens position och bäring i förhållande till radarstationernas positioner säger A.A. ansvarig för LFVs radaranläggningar .
Konsekvenserna av solstormen har inte bara drabbat det svenska luftrummet utan också radarstationerna i Norge och Estland.
"
Menar lfv verkligen att solens position (på himlavarvet?) ger effekten att halva Sveriges flygtrafik måste stoppas? Isåfall borde det inträffa varje år, dessutom två gånger, både 4 nov samt omkring 8 feb.
 
Institutet för Rymdfysik har börjat analysera datan. Finns bild på länken.
Press
2015-11-06
"Institutet för rymdfysik, IRF, har gjort ett antal intressanta och ovanliga iakttagelser om förhållanden i den övre atmosfären och störningar i det jordmagnetiska fältet den aktuella dagen. Det är dock för tidigt att konstatera om de kan ha något med radarproblemen att göra.

Kring klockan 9 lokal tid den 4 november registrerades ovanliga radarekon från mesosfären med IRF:s forskningsradar, ESRAD. De var mest troligt orsakade av extremt höga flöden av mycket energirika elektroner från jordens strålningsbälten som dumpades i mesosfären ner till 60 kilometers höjd. Detta händer bara någon gång under en tio-årsperiod. Även andra mätinstrument registrerade detta fenomen.

På eftermiddagen då flyget fick problem med sin radar så observerades också ovanliga och relativt starka störningar i det jordmagnetiska fältet på vissa platser. Det som gör det hela intressant men samtidigt svårtolkat än så länge är att det inte rapporterades om någon märkvärdigt stor störning på solen. Inte heller har vi noterat några observationer av kraftiga norrsken. Det var aktiva norrsken under eftermiddagen och kvällen men inte speciellt spektakulära vad vi har sett. Det observerades dock en mycket kraftig ökning av energirika elektroner från Solen.

Det är givetvis möjligt att det är en slump att dessa händelser inträffar samma dag men det skulle också kunna finnas ett orsakssamband mellan dem.

(...)"
 
6 november kl 13:20 - Vetenskapsradions veckomagasin | Sveriges Radio
18.27 in i programmet säger S.B. Inst för Rymdfysik Uppsala att "det var solstorm samma dag, vilket sker omkring varannan månad men flygradarn brukar inte påverkas"
20.15 uttalar sig A.A. systemansvarig för radarstationerna på Luftfartsverket. Han är inte fysiker. Det är tydligen stjärnans position på himlavalvet som skulle orsakat problemen. Tydligen är november en särskilt svår månad då solens bäring är riktad mot radarstationerna vid solens upp- och nedgång (?) Är A.A. astrolog kanske?
 
Toppen