Senaste nytt

Problem i flygtrafiken

@Skillsen Hur gick det?

Sista *A till PVG från Europa är LH726 MUC-PVG. Sista LH-connections dit gick 18:55 från både CPH/GOT, men det går en SAS flight CPH-MUC 19:55-21:30, vilket innebär endast 30min byte. Tveksamt om de går med på det, men det tror jag är sista chansen utan att gynna Hilton.

Vad säger Eu reglerna om kompensation vid sådana här tillfällen? Kan det anses som ett naturfenomen?

Enligt Svd blev hela Landvetter strömlöst samt att "till och med telefonsamtalet bröts" enligt artikeln.
Oklart hur en solstorm skulle orsakat det. Någon som satt på Landvetter då?

Enligt Svd blev hela Landvetter strömlöst samt att "till och med telefonsamtalet bröts" enligt artikeln.
Oklart hur en solstorm skulle orsakat det. Någon som satt på Landvetter då?

Satt på Landvetter då. Strömmen gick flera gånger, även mobilnät slogs ut... Märklig känsla! Det gick utrymmningslarm oxå. Det gjorde att många gick ut..

3ggr strömavbrott som väl varade ett par minuter per tillfälle, mobilnät funkade dock bra för mig. (Jobbar på Landvetter fpl) det mesta slogs som sagt ut och ledde väl till att många utrymmde terminalen vilket skapat största bekymren för avgående flyg från 1630 och framåt (tillsammans med "solstormen....)

Nu tar en rymdfysiker och ifrågasätter att det var en solstorm. Argumenten är bland annat att det inte drabbade någon annan anläggning i närheten (@Aurora sade det redan för två dagar sedan) eller att det inte var någon riktig solstorm (som jag visade med data). Får se om Luftfartsverket lyssnar på någon som faktiskt jobbar med solstormar.

"Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstopp
Publicerat kl 03.19 151106
Under onsdagen lamslogs flygtrafiken i stora delar av landet. Orsaken uppgavs var problem med radarövervakningen orsakades av en solstorm. Men rymdforskare är tveksamma till att det var orsaken.
– Det som talar emot är att det bara drabbade Sverige och att det inte var en stor rymdväderhändelse, den var ganska medioker, även om vissa aspekter var ovanliga, säger U.B. rymdfysiker på Institutet för rymdfysik, IRF, i Kiruna."

Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstopp - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Nu tar en rymdfysiker och ifrågasätter att det var en solstorm. Argumenten är bland annat att det inte drabbade någon annan anläggning i närheten (@Aurora sade det redan för två dagar sedan) eller att det inte var någon riktig solstorm (som jag visade med data). Får se om Luftfartsverket lyssnar på någon som faktiskt jobbar med solstormar.

"Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstopp
Publicerat kl 03.19 151106
Under onsdagen lamslogs flygtrafiken i stora delar av landet. Orsaken uppgavs var problem med radarövervakningen orsakades av en solstorm. Men rymdforskare är tveksamma till att det var orsaken.
– Det som talar emot är att det bara drabbade Sverige och att det inte var en stor rymdväderhändelse, den var ganska medioker, även om vissa aspekter var ovanliga, säger U.B. rymdfysiker på Institutet för rymdfysik, IRF, i Kiruna."

Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstopp - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Det är som vanligt problemet vid felsökning. Om man hör hovslag bör man antaga att det är hästar i närheten, inte Zebror. Det vore minst sagt intressant om någon släppte en uppföljande rapport om detta vid något tillfälle. Jag delar din uppfattning om att om det hade varit en solstorm så bordebetydligt mer elektronik ha påverkats och inte bara det på Landvetter.

b2627b01edee854eb357329b4d4f6464.jpg

Det blev många roliga omvägar :)
Inte letat så noga men flightaware visade ingen försening (snarare tvärtom) trots denna rerouting. Måste ha varit mycket medvind.

Toppen