Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Du kan hänvisa till mitt fall FT 9113-14 (Kenneth Norgren vs Thomas Cook) i Stockholms Tingsrätt i din kontakt med Thomas Cook. Dom har iofs sagt att dom ska följa ARN's beslut efter att ha varit med i Plus. Gå den vägen först, följer dom inte ARN kan du anlita ett bolag som gör jobbet åt dig för 25-30% av ersättningen om du inte vill stämma dom i Tingsrätten på egen hand.

Jag kan maila mina uppgifter som jag använde i Tinget om du vill? Thomas Cook kommer dra upp en massa onödiga saker och vill hålla sig så långt borta från sakfrågan som möjligt.

Hej, ja det får bli ARN. Väntar bara in deras svar där de skall förtydliga felet.

Tar gärna emot dina uppgifter Knucket. Vi var ett sällskap på 4 vuxna, 2 barn och en under 2 år. Så det handlar ändå om en del pengar. För att inte prata om att 2 dagar på resmålet av veckan blev mer eller mindre förstörda pga hur sliten man var efter resan.

Hej, ja det får bli ARN. Väntar bara in deras svar där de skall förtydliga felet.

Tar gärna emot dina uppgifter Knucket. Vi var ett sällskap på 4 vuxna, 2 barn och en under 2 år. Så det handlar ändå om en del pengar. För att inte prata om att 2 dagar på resmålet av veckan blev mer eller mindre förstörda pga hur sliten man var efter resan.
Du kan ha rätt till ersättnng för förstörda semesterdagar. Se inlägg #305 i denna tråd (Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31) Referat-2012-08741/

Last edited:
Hittade en bra sammanställning av ARN referat på Lagar och rättsfall om resor- konsumentfrågor - Göteborgs Stad
Däribland följande som kan vara bra att ha för någon i framtiden.

En resenär fick skadestånd för merkostnader på grund av inställt flyg, då konsumenten tvingats köpa en dyrare flygbiljett som ersättning. Betydelsen av att passagerare informerats om en inställd flygning mer än två veckor före avresa är inte densamma för rätten till skadestånd som för rätten till kompensation enligt förordning 261/2004. Allmänna reklamationsnämndens beslut ARN 2010-2953.

Ett flygbolag fick ersätta inköp av nya biljetter till anslutande flyg. Ett flygbolag ansvarar för skador på grund av flygförsening om det inte kan bevisa att skadorna inte hade kunnat undvikas med rimliga åtgärder. Merkostnader för nya biljetter till en anslutningsflygning är en sådan skada, även om ursprungsbiljetterna är köpta av ett annat bolag. Ett flygbolag kan inte heller ha sämre avtalsvillkor än Montrealkonventionen. Allmänna reklamationsnämndens beslut ARN 2010-2340.

Luddig gråzon detta!
@agehall

Som Agö säger, time will tell!
Jag åkte ju som sagt _efter_ :)

Då är mailväxlingen igång med Estonian. Snabba svar har de i alla fall :)

Som väntat hävdar de att jag inte har rätt till någon kompensation då jag kom fram mindre än 2h försenad till min destination enligt:

they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival

Jag har svarar och hänvisat till @Agö s förklaring att det endast gäller om jag blir ombokad till tidigare avgång och att om det är så kommer man aldrig kunna få 50% av ersättningen.
Om de nekar denna gång blir det ARN.

Fallet henke12 vs Estonian har nått vägs ände.

Har nu mailat in till Estlands svar på ARN. (Enligt ARN's hemsida prövar de inte ärenden av 261/2004 då irregulariteten börjar utanför Sverige)!

Noen som har gjort EU 261 claim på standarderstatning mot Norwegian? Hvor tar man kontakt?

Finner kun skjema for å erstatte direkte kostnad (hotell etc.).

Toppen