Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Jag har gjort läxan och letat efter, och förstår att i princip alla USA-flyg har Z ankomst i FRA och därifrån LH flyg till Arlanda avgår från A-piren, dvs. under Z. Har man First class så kan man uppenbarligen gå genom passkontroll direkt till FCL A utan säkerhetskontroll, men man kan även nyttja FCT.
Kan man med 2:45hrs layover gå first vid ankomst till FCL A för att ta en titt (säg, 45min) och sedan lounge-hoppa till FCT och ha limo därifrån till planet?
1) Kan man göra så? Tillåtet?
2) Ifall ja, är det rimligt inom 2;45 timmar?
Jag uppfattat det som JA, men vill kolla med er som har erfarenhet...

Så länge du flyger vidare med LH/LX-metall så kan du gå till FCT. Jag vet inget om ifall du kan gå via FCL A eller inte.

Jag hittade inget om detta, men frågan kanske har luftats dock; Hur står sig First Class med Lufthansa ombort A340-600? Är det någon större skillnad mot t.ex. B748 eller A388?

Jag har gjort läxan och letat efter, och förstår att i princip alla USA-flyg har Z ankomst i FRA och därifrån LH flyg till Arlanda avgår från A-piren, dvs. under Z. Har man First class så kan man uppenbarligen gå genom passkontroll direkt till FCL A utan säkerhetskontroll, men man kan även nyttja FCT.
Kan man med 2:45hrs layover gå first vid ankomst till FCL A för att ta en titt (säg, 45min) och sedan lounge-hoppa till FCT och ha limo därifrån till planet?
Jag uppfattat det som JA, men vill kolla med er som har erfarenhet...

Det stämmer att A piren är under en del av Z pirerna, men Z pirerna är även i den nya delen av Terminal 1. Många USA flyg anländer också vid C pirerna. Om Du anländer vid C, är det smidigaste att gå direkt till FCT. Om Du anländer vid en Z gate, är det enklaste att gå till FCL A. Du går alltid igenom en säkerhetskontroll, när Du kommer från en icke-Shengen destination. I detta fall (ankomst vid en Z gate), går Du igenom säkerhetskontrollen (vilket kan ta sin tid vid "rush hour" - FRA är inte så bra på att hålla ordning på sin fast track genom säkerhetskontrollen) innan passkontrollen, vilken är en rulltrappa nedanför departure level och sedan är Du direkt vid FCLA.

Det är klart att Du kan hoppa mellan lounger, men kom ihåg att Din ankomst i FCLA registreras i LH datorn, varför FCT personalen kommer att tycka att Du är lite "corny" som håller på att fara fram och tillbaka mellan loungerna (men de är för väldisciplinerade och väluppfostrade för att visa det....).

Jag hittade inget om detta, men frågan kanske har luftats dock; Hur står sig First Class med Lufthansa ombort A340-600? Är det någon större skillnad mot t.ex. B748 eller A388?

Jag har själv bara flugit A340-600 så har inget att att jämföra med, men jag var väldigt nöjd med hårda produkten. Vad jag förstått är det samma stolar, men lite mer utrymme i kabinen på den andra planen tack vare bredare kabin, större toalett på A380, den på A340-600 är standardstorlek. Här kan du läsa mer om min upplevelse: Recension: Lufthansa första klass Los Angeles-München - Första första med trötta tyskar - BusinessClass.se

Med två timmar skulle jag gå direkt till FCT (om du nu vill dit), finns inget i A-loungen du inte kan se/få i FCT. Men det är absolut tillåtet. Det tar ju ändå en liten stund att ta sig till A-loungen samt även att gå bort till FCT så blir inte så mycket tid kvar att ta det lugnt/äta/etc. om du ska besöka båda?

Jag har själv bara flugit A340-600 så har inget att att jämföra med, men jag var väldigt nöjd med hårda produkten. Vad jag förstått är det samma stolar, men lite mer utrymme i kabinen på den andra planen tack vare bredare kabin, större toalett på A380, den på A340-600 är standardstorlek. Här kan du läsa mer om min upplevelse: Recension: Lufthansa första klass Los Angeles-München - Första första med trötta tyskar - BusinessClass.se

Jag måste ha sökt dåligt bland recensionerna :p Utmärkt rapport och jag känner ett större lugn ifall någon väg kommer att flygas med A340-600, vilket för övrigt är ett plan jag inte hunnit åka med men som jag vill "bocka av". En rutt jag kikat på är Frankfurt-Bogotá-Panamá, men kommer då landningen i Bogotá att räknas som Sydamerika och därmed inte kvalificera in under (den lägre) kostnaden att åkta till en destination i Nordamerkia? (EuroBonus). Hemvägen däremot gick att åka via Mexico City och på en 748 :D

Har sett lite olika bud på det så tänkte passa på att fråga; har jag FCT-tillgång i Frankfurt vid ankomst i First från USA och sedan vidare i business inom Europa?

Toppen