Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Så länge inte folk säger upp sig pga resepolicy kommer inget hända, någonsin, och denna tråden kommer fortsätta växa... Så krasst är det nog.

Alternativet skulle ju kunna vara att policyn justeras när när den anställde för 10 gången kommer och säger att jag kunde inte slutföra förhandlingarna och missade därmed en affärs för jag hade en oflexibel biljett, men jag följde resepolicyn:D:D:D

Men annars instämmer jag.

Kan glädjande nog meddela att mitt företag har uppdaterat sin resepolicy. På vissa flygbolag är det numera tillåtet att välja premium economy vid längre flygningar, gratis loungebesök vid längre stopp samt gratis prioritypass för alla någorlunda frekventa resenärer. Känns egentligen som rena självklarheter, men detta var inte tillåtet tidigare. Dock fick detta mig att fundera. Vilka företag är det egentligen som har "bäst" resepolicy, dvs. tillåter flygningar i businessclass m.m.?

Kan glädjande nog meddela att mitt företag har uppdaterat sin resepolicy. På vissa flygbolag är det numera tillåtet att välja premium economy vid längre flygningar, gratis loungebesök vid längre stopp samt gratis prioritypass för alla någorlunda frekventa resenärer. Känns egentligen som rena självklarheter, men detta var inte tillåtet tidigare. Dock fick detta mig att fundera. Vilka företag är det egentligen som har "bäst" resepolicy, dvs. tillåter flygningar i businessclass m.m.?
Tror att det är väldigt få företag, om ens några, som har business i sin policy. Undantag finns säkert bland mindre företag samt möjligtvis inom finansbranchen. Som mycket annat blir det ju en förhandling mellan företaget och nyckelpersoner som reser mycket.

Tror att det är väldigt få företag, om ens några, som har business i sin policy. Undantag finns säkert bland mindre företag samt möjligtvis inom finansbranchen. Som mycket annat blir det ju en förhandling mellan företaget och nyckelpersoner som reser mycket.

Har nöjet att ha fritt val. Jag går till mig själv och frågar om jag får. Så säger jag ja eller nej :)
Men skämt åsido. Reglerar faktiskt detta i avtal mot kund för de projekt som kräver flyg. Att resor sker i - minst ombokningsbar klass inom europa och i Business vid long haul (om man nu skulle få lite sådana affärer).
Å andra sidan ger jag kunden chansen att boka biljetterna åt mig. Händer det någonting då, är det inte jag som är orsaken. Dock verkar det inte vara så många som tycker man skall göra det, kanske de tycker det är enklare om jag gör det.
Sista caset fick jag förvisso tillämpa bolagets avtal, men jag fick boka i eget namn.

Alternativet skulle ju kunna vara att policyn justeras när när den anställde för 10 gången kommer och säger att jag kunde inte slutföra förhandlingarna och missade därmed en affärs för jag hade en oflexibel biljett, men jag följde resepolicyn:D:D:D

Men annars instämmer jag.
Haft några sådana fall själv i tidigare anställning. Då har kunden sett till att man fått snikbiljetter. Så är man inte riktigt färdig med det som skall göras. Och kunden får frågan hur man vill ha det. Göra klart och köpa nya "enkel"-biljetter eller åka hem och komma tillbaka igen med allt det innebär.

Det är ju dock direkt felaktigt. Och jag menar det inte som kritik. Det finns, vill jag påstå, gott om företag som har värdiga reseregler, ofta baserat på restiden. I Sverige kanske mer begränsat, av beklagliga skäl. Tror inte att det kommer att bli bättre heller eftersom "Svensson" tycker att alla ska ha det lika dåligt och synen på privat och offentligt har geggat ihop sig rejält - tänk SCA och mediedrevet (jag försvarar inget missbruk av resurser) men jag är inget fan av det tankesättet. Tittar man i Europa och övriga världen är det betydligt mer vanligt.

Det är ju dock direkt felaktigt. Och jag menar det inte som kritik. Det finns, vill jag påstå, gott om företag som har värdiga reseregler, ofta baserat på restiden. I Sverige kanske mer begränsat, av beklagliga skäl. Tror inte att det kommer att bli bättre heller eftersom "Svensson" tycker att alla ska ha det lika dåligt och synen på privat och offentligt har geggat ihop sig rejält - tänk SCA och mediedrevet (jag försvarar inget missbruk av resurser) men jag är inget fan av det tankesättet. Tittar man i Europa och övriga världen är det betydligt mer vanligt.
Du får gärna motivera vad du tycker är felaktiltigt med mitt inlägg. Ja, det finns företag som har mer generösa regler gällande regler, men de är definitivt i minoritet. Utomlands, ja det finns mer generösa regler men har andra negativa aspekter. Det finns finns givetvis undantag men om vi pratar större arbetsgivare får du gärna visa på vilka som har generösa reseregler.

Kan bara rapportera att jag jobbar på ett företag som har Business i policyn för longhaul - det gäller alla oavsett position - det uttrycks lite olika i olika operating companies i gruppen och ibland är det kopplat til en tidsgräns på +6h. Hyggligt stort bolag, varken konsult- eller finansbolag, visserligen utländsk ägare men såpass svensk profil att företaget är uppmärksammat i svensk media. Jag vet att man inte kan ta det för givet - det är dock inte så att vi är ensamma affärsresenärer i Businesskabinen när vi är ute o reser till o från Skandinavien. Inser att denna kommentaren skulle passat bättre i en tråd om "Bra resepolicy - visa din uppskattning här" - men tror inte det finns en sådan. :) eller? Om mitt företag förändrar sin policy till Economy på longhaul kommer jag byta arbetsuppgifter - tror mig än så länge ha möjligheten att välja - som innebär minimalt resande longhaul. Handlar självklart inte om behov av lyx eller entitlement utan att det skulle bli för slitsamt för iallafall mig. Gillar förresten uttrycket "värdiga reseregler".

Toppen