Senaste nytt

Amex Platinum-innehavare hur resonerar ni nu när SAS Elite-kortet kommit?

Jag tycker att du resonerar helt rätt. Du maxar verkligen ditt kort/dina förmåner.

Jag själv har ju varit väldigt taggad på kortet men nu när jag fått förmånen att testa det så har jag insett jag jag inte går "plus". Men det var en trevlig förmån med 1000:- rabatt på hotel.

Hade man däremot fått hyrbilsförmånen på hemmaplan... :).

Jag har en fråga ang hyrbilsförsäkringar - hur gör du för att hyra bil utan försäkring?

När man lägger in sitt Hertz-CDP i bokningsprofilen så dras försäkringarna bort, vid något tillfälle har det krävt ett telefonsamtal till kundservice. Har det blivit fel, vilket händer, så rättas det till i efterhand.

Övriga hyrbilsfirmor - bara välja bort föräkringarna.

I några länder kan säkert försäkringar vara obligatoriska och inräknade, men jag har inte råkat ut för det.

När man lägger in sitt Hertz-CDP i bokningsprofilen så dras försäkringarna bort, vid något tillfälle har det krävt ett telefonsamtal till kundservice. Har det blivit fel, vilket händer, så rättas det till i efterhand.

Övriga hyrbilsfirmor - bara välja bort föräkringarna.

I några länder kan säkert försäkringar vara obligatoriska och inräknade, men jag har inte råkat ut för det.

Kanske beror på vad/var man hyr, men jag har som sagt inte lyckats hitta billigare bilar utan försäkringar.

Nu senast skulle jag hyra en bil hos Avis. Om jag säger att jag bor i Sverige, så är försäkringarna obligatoriska och totalpriset blir ca USD509. Säger jag att jag bor i USA kan jag välja försäkringar men grundpriset är $943! Hertz kommer i princip aldrig i närheten av dessa priser utan är alltid minst $100 dyrare.

Last edited:
Om man skulle skaffa enbart Platinum, har jag förstått det rätt att man får ett SAS-Amex på köpet = möjligheten att få 2-4-1 voucher?

Eller måste man ha ett separat SAS-Elite/Premium kort för att kunna tjäna ihop till en voucher?

Om man skulle skaffa enbart Platinum, har jag förstått det rätt att man får ett SAS-Amex på köpet = möjligheten att få 2-4-1 voucher?

Eller måste man ha ett separat SAS-Elite/Premium kort för att kunna tjäna ihop till en voucher?

Ja, du får ett SAS premium när du har Platinum på köpet om du vill ha detta av AMEX (måste beställas separat). Men observera att du måste spendera på ditt SAS premium kort för att få 2-4-1 voucher dvs du har 2 olika fysiska kort ....

Last edited:
Ja, du får ett SAS premium när du har Platinum på köpet om du vill ha detta av AMEX (måste beställas separat). Men observera att du måste spendera på ditt SAS premium kort för att få 2-4-1 voucher dvs du har 2 olika fysiska kort ....
Men det går inte att få ett tvillingkort till SAS premiumkortet för att ge till frugan så att man snabbare kommer upp i 150k ?
Dvs om man får ett på köpet när man har Platinum?

Men det går inte att få ett tvillingkort till SAS premiumkortet för att ge till frugan så att man snabbare kommer upp i 150k ?
Dvs om man får ett på köpet när man har Platinum?

Jo det kan du göra .... men det är ju du som är betalningsansvarig!

Toppen