Senaste nytt

Cedergren Summertour 2015: Peking & Bogota

Trevlig rapport. Säkerheten i Colombia är överlag extremt dålig. Det är ett av de absolut farligaste länderna i världen. Men med sunt förnuft och rutin kommer man långt. Jag har aldrig haft problem där eller på annat håll i regionen. Ta i trä...... Man kan väl även säga att mörkertalet i regionen ang. "otrevlig" statistik som tex. mord, arbetslöshet, etc. är enormt.

Bogota har blivit mycket bättre de senaste åren. Har för mig att man (tillfälligt?) satte stopp för vapen på allmänna platser och att det gjorde skillnad. Så här säkert har det nog aldrig varit.

Hur var fikat på en 19 år gammal 757 ?
Faktiskt väldigt bra. United har en jättegod IPA

775c8a413c5fc31b46d3c304aab66ec9.jpg

42ed3c516901024b525665e97144208d.jpg

Och smarrig glass.

Sen sket det sig för United när vi skulle åka vidare från EWR. Vi står på plattan och ska lyfta när kaptenen säger att pga av väder så måste vi ta en annan rutt och därför behövs mer bränsle, in till en gate igen...vänta...osv... Jaja, två timmar sena iväg tillslut, MEN då har dom inte lastat nån mat som nån kan köpa. Bara snacksboxar. Så överlevde 7 timmar på en pizza jag tryckte i mig på EWR... och ett glas gratis juice.

Nu bautafrulle i Bogota!

Hur är säkerhetssituationen i Bogotá? Både en och annan textrad har skrivits om detta tänkte jag...

Trevlig rapport, precis som resan verkar vara!
Har läst på mycket om säkerhetsläget, blai senaste Lonely Planet som utkom häromdagen i pdf har en hel sida om vad man ska tänka på. Vi får se om jag vågar gå ut från hotellet :)

Flygplatsen var väldigt ny och modern, såklart väl bevakad av polis.

Allmänt i Sydamerika så upplever jag att ryktet är sämre än verkligheten, men man ska alltid ta det försiktigt.
Det är relativt säkert där nu om man använder sunt förnuft. Militär och polis har rensat upp mycket i staden.
Känns faktiskt mer farligt i Malmö just nu. Inte kul med alla skjutningar och granater här.

När jag var där så 2014 var den ungefär som en vanlig säkerhetskontroll på de internationella flighterna, med undantag för att personalen var beväpnad. :)

Trevlig rapport. Säkerheten i Colombia är överlag extremt dålig. Det är ett av de absolut farligaste länderna i världen. Men med sunt förnuft och rutin kommer man långt. Jag har aldrig haft problem där eller på annat håll i regionen. Ta i trä...... Man kan väl även säga att mörkertalet i regionen ang. "otrevlig" statistik som tex. mord, arbetslöshet, etc. är enormt.

Bogota har blivit mycket bättre de senaste åren. Har för mig att man (tillfälligt?) satte stopp för vapen på allmänna platser och att det gjorde skillnad. Så här säkert har det nog aldrig varit.

Fick man ölen och glassen gratis på United?
Ja, dom har ju nytt koncept sen 1 juli. Pratade lite med CC ombord och dom är jätteglada för att vara tillbaka i det gamla vanliga med servicen igen. Blir ju så mycket enklare. Gäller dock bara utanför nord- och centralamerika. Så från Stockholm och Oslo, ja gratis! Har fortfarande kvar möjligheten att köpa extra snacks och fika, men såg aldrig nån kortmaskin och nån som köpte. Jag tiggde till mig en snacksbox eftersom att det alternativ (kyckling eller veg) med kyckling var slut när dom kom till mig längst bak. Sen hittade dom en kyckling ändå, men jag fick behålla boxen. Tyckte att det var hög nivå på CC och att dom jobbade på fint. En steward skojja friskt med paxen "take the last newspaper or we never leave Oslo" hehe. Amerikanare som skämtar och är avslappnade är ju rent ut sagt asnice! Maten var väl iof inget man skriver hem om.

deb74b62ed35a013a4cb0129061387e7.jpg

United "gör om gör rätt", ur ombordtidningen

fae9fc4f6ac55316c55bfcdc19a8da99.jpg

Lunchbrickan

Extra plus för att dom drog drinkvagnen ett varv till genom kabinen efter maten, ihop med kaffet och sen körde desserten separat ihop med en flaska vatten.

Innan landning fick vi också en varm macka, som jag inte fotade tyvärr.

Last edited:
Nu tänkte jag ta lite helg från BC och vila (läs parta loss) här i Bogota. Återkommer på måndag då det blir Avianca i en liten gullig A318 till Armenia för kaffekunskap! Hoppas på att min plusupgrade går igenom så att jag får testa Aviancas lounge här på nybyggda Eldorado-flygplatsen.

8093a48bc7885d02b778c1e0716bef4b.jpg

Utforskade vinhyllan på närmsta mataffären och hittade mitt favoritvin från Patagonien.

8f4a91c43b255bc986455fb79d2857fd.jpg

Trevlig helg!

Last edited:
Jag ser fram emot avsnittet i denna reseberättelse när du ska passera genom tullen i USA på vägen hem igen och behöver förklara varför du först åkte två dagar till Kina för att sedan direkt dra iväg på en liten tripp till Colombia. :)
(Det hade ju givetvis varit ännu bättre om det varit en ren MR så att du stannat mindre än 24h i Colombia...)
Glömt svara dig! Jo det ser jag också fram emot :) Bredvid mina stämplar i passet från Kina, USA och Colombia har jag en stämpel från Sarajevo i Kristi flygare. Dessutom Thailand i påskas och Mexico i julas. Tur jag har 10 h i Houston :)

Dock vill jag understryka att jag är väldigt mycket emot droger. Blivit erbjuden i Sydamerika många ggr men tackar alltid nej med ett självsäkert leende. Mat och musik är det jag reser för. Jag har bara goda avsikter och det är ju inte mitt fel att United var billigast så att jag måste transferera i USA. Dom får tro vad dom vill och undersöka saken om dom inte litar på mig.

Dock dags att byta pass i höst tror jag, när mitt ESTA går ut.

Toppen