Dessa kommentarer gäller enbart KLM/F Flying Blue då jag inte har några andra erfarenheter av Skyteam förutom Korean Air som har varit lysande.
2G på CDG har fortfarande en hel del att önska då buss transfern inte är helt konsekvent. Dom flesta gånger har en fysisk person stått vid transfer "avfarten" i korridoren men står ingen där missar man lätt var man ska svänga av och går för långt.
Sen så reser jag mestadels (läs alltid) i Economy och därför så är mina resemönster och krav ganska basic, men mina fördelar med AF/KLM är dessa:
*Dom funkar bra till mina destinationer Aten, Seoul, Busan, Rio De Janeiro, Amsterdam och Osaka. Inget annat bolag har bra rutter från GOT som funkar bra till alla ovanstående. Därför har jag rest mycket med KLM/AF det senaste året.
*KLM har sinEconomy Comfort som är gratis för Platinum, egentligen inget speciellt men på longhaul har jag märkt att det ganska ofta är tomt i den sektionen och att man därför kan få hela rader eller i allafall ett ledigt säte bredvid sig.
*AF har sin Premium Economy som ofta kostar lika mycket som en vanlig Economy på Longhaul. denna biljett är ofta mycket billig att uppgradera med poäng (16.000 el 24.000) till Business.
*Dom svarar mycket snabbt på sina sociala medier som Facebook när man undrar något. Har ställt frågor om saknade poäng, borttappade väskor och dom har alltid levererat rätt och användbara svar inom ett par timmar.
Sen så är awardresor dyrare än *A men vad jag har sett är tillgängligheten större och utbudet bättre. Dom har ju också sina Promo Awards som vid enstaka tillfällen har bar erbjudanden på utvalda destinationer.
Summa summarum så är jag nöjd med AF/KLM på de destinationer jag reser, men detta beror nog på att jag reser mestadels Economy om jag inte uppgraderat med egna pengar/poäng.
Men det är klart om man sitter i Business/First träsket kan det vara svårt att hitta rätt inom Skyteam.