Senaste nytt

Varför bör jag undvika SkyTeam?

Kan bara hålla med... Kanske det är åldern, men jag har åtminstone uppfattningen att de senaste årens ombyggnationer mm. har gjort att CDG numera är ganska så smidig (så länge man håller sig till SkyTeam).

Värt att notera är att AF även landar på 2G (förvisso främst när det är någon av de regionala aktörerna som Hop! som flyger åt AF) och därifrån är det inte helt trivialt att ta sig vidare. På 2G landar ex. planen från GOT, OSL och BLL.

Hårdvara och mjukvara är varken speciellt bättre eller sämre än flygbolagen i andra allianser men det som är största nackdelen med Skyteam är att det saknas ett bra bonusprogram.

Det finns bara två minst dåliga program, Air France/KLM Flying Blue och Delta SkyMiles.
Hur står sig Aliitalias Millemiglia mot dessa två?

I Flying Blue kostar en bonusresa i Business class mer än dubbel som en Economy class bonuaresa och en bonusresa i First class kostar mer än trippel som en Economy class bonusresa.

Bonusprogrammen inom Star Alliance och oneworld kostar en bonusresa i premiumkabiner sällan så mycket.
Intressant. I kombination med att det inte finns kreditkort gäller det således att flyga en massa om det skall gå att komma iväg på någon bonustripp.

Om man är van vid SAS kabinservice lär man knappast vara besviken på KLM, och definitivt inte på AF (varm mat i Y på längre linjer i Europa).
Good to know. Var går gränsen för "längre linje"? Någon som vet?

Jag har haft Platinum status på FlyingBlue under ett år samtidigt som jag hade Senator och BA Silver.

Jag åkte en del KLM under tiden jag hade anställda i Amsterdam och Grenoble. När jag lämnade storföretagsverksamhet och började resa globalt som Management Consult åkte jag några gånger med KLM och Air France på long-haul. Det var helt ok, inte bättre/sämre än referensramen BA/LH/LX/OS/SK.

Jag valde bort KLM/Air France efter denna perioden (ca 2009-10) av följande skäl:
1. FlyingBlue vad det första programmet som verkligen sänkte värde av semi-flexibla affärsklass biljetter i 2007. Nu i efterhand, har vi sätt andra göra samma sak. Men när jag valde "min väg" så var detta ett kriterium
2. KLM Europe Select som KLMs affärsklass hete i Europa under många år var ensamma med 3-3 i "affärsklass" under många år. Numera är detta borta, och det kör samma sak. Det var mycket dåligt i min bok
3. Prissättning inom Europa i affärsklass låg väsentligt mycket högre än LH och BA

Bortser man från att jag är mer anglofil än frankofil, är det väl få saker som skulle få mig att välja byta till Air France/KLM, eller några av deras partners utanför Europa. Det finns inget incitament att flytta för min del i dagsläget. Jag kan också säga att Air France är min sämsta Förstaklassupplevelse, men mycket har ändrats sedan dessa.

Gällande förmåner (om jag minns rätt) är väl en stor nackdel som skiljer SkyTeam från OneWorld och Star Alliance lounge access policyn där inrikesresor med Delta även i First enbart ger access om den är i anknytning till en international resa, och samma dag?

Intressant. I kombination med att det inte finns kreditkort gäller det således att flyga en massa om det skall gå att komma iväg på någon bonustripp.
När det gäller intjäning med kreditkort, finns det möjlighet att använda vanliga Amex kort och tjäna Membership Rewards (MR), sedan konvertera MR till Flying Blue miles.
100 MR poäng blir 10 Flying Blue miles = 100 SEK : 10 Flying Blue miles

American Express Sweden - Membership Rewards

Värt att notera är att AF även landar på 2G (förvisso främst när det är någon av de regionala aktörerna som Hop! som flyger åt AF) och därifrån är det inte helt trivialt att ta sig vidare. På 2G landar ex. planen från GOT, OSL och BLL.
Eftersom jag utgår ifrån Göteborg, så är jag väl medveten om 2G... :)
Däremot håller jag inte med om att det skulle vara svårt eller krångligt... Numera går det ju bussar airside och det är sällan någon längre väntan på dessa... Hellre en bussresa än att gå kilometervis i gångar...

• Gilla
Reactions: olo
Inte precis glasklart från deras egen sida: Economy - Europe

A selection of beverages (cold or hot, with or without alcohol) is served at no extra charge.
  • On short flights, we serve a snack adapted to the time of day: croissant, sweet or savory biscuits, sandwich, or a small dessert.
  • On longer flights, we offer a meal: breakfast in the morning or a cold meal served with a hot item the rest of the day.

Vet dock att ARN-CDG serveras det mat på.

När det gäller kritik om Paris CDG, tror jag att de flesta som är emot Paris CDG flyger till/från T1 (Star Alliance).
Där kan man fortfarande inte byta mellan två flygningar på airside utan säkerhetskontroll.

Jag var förvirrad när jag kom ut till landside när jag följde skylten "Transfer"...

Landade för första gången på 2G efter att ha flugit från Göteborg med AF/Hop! tidigare i år. Där finns fortfarande den förvirrande CDG-upplevelsen kvar, med skyltar som pekar åt olika håll för samma destination. För att komma till de andra terminalerna finns en transferbuss. Beroende på om du har CDG som slutdestination eller ska ansluta är det olika bussar, vilket inte framgår av skyltningen. Mötte efter en stunds promenad en grupp människor från samma flygplan som gick åt motsatt håll, högljutt diskuterande om de verkligen var på rätt väg.

Fick för övrigt FlyingBlue-segment för sträckorna dit och tillbaka, i motsats till vad någon skrev här ovanför.

Har inte besökt 2G, eller flugit med Hop!, ännu - så där har de, CDG, alltså en del att jobba med. Har några kompisar i södra Frankrike som kanske kommer besökas inom kort och då blir det kanske ett test av Hop! för att ta sig dit ...
De byten jag gjort är mellan 2C/2E/2F och samtliga byten har gått 'airside'.

Har för mig att det är mer än två och en halvtimmas flygtid som gäller...
Vilket tyvärr diskvalificerar Göteborgs flighten....

Edit: 2½ timma skall det ju vara vilket Homer redan påpekat nedan...

Last edited:
Toppen