Jag har haft Platinum status på FlyingBlue under ett år samtidigt som jag hade Senator och BA Silver.
Jag åkte en del KLM under tiden jag hade anställda i Amsterdam och Grenoble. När jag lämnade storföretagsverksamhet och började resa globalt som Management Consult åkte jag några gånger med KLM och Air France på long-haul. Det var helt ok, inte bättre/sämre än referensramen BA/LH/LX/OS/SK.
Jag valde bort KLM/Air France efter denna perioden (ca 2009-10) av följande skäl:
1. FlyingBlue vad det första programmet som verkligen sänkte värde av semi-flexibla affärsklass biljetter i 2007. Nu i efterhand, har vi sätt andra göra samma sak. Men när jag valde "min väg" så var detta ett kriterium
2. KLM Europe Select som KLMs affärsklass hete i Europa under många år var ensamma med 3-3 i "affärsklass" under många år. Numera är detta borta, och det kör samma sak. Det var mycket dåligt i min bok
3. Prissättning inom Europa i affärsklass låg väsentligt mycket högre än LH och BA
Bortser man från att jag är mer anglofil än frankofil, är det väl få saker som skulle få mig att välja byta till Air France/KLM, eller några av deras partners utanför Europa. Det finns inget incitament att flytta för min del i dagsläget. Jag kan också säga att Air France är min sämsta Förstaklassupplevelse, men mycket har ändrats sedan dessa.
Gällande förmåner (om jag minns rätt) är väl en stor nackdel som skiljer SkyTeam från OneWorld och Star Alliance lounge access policyn där inrikesresor med Delta även i First enbart ger access om den är i anknytning till en international resa, och samma dag?