Senaste nytt

Varför bör jag undvika SkyTeam?

Tack @Dr. Miles - jag kommer att tänka på AF och CZ - finns det fler alternativ i närområdet?
TAROM (RO) och Aeroflot (SU).
Det finns inget direktflyg från Stockholm men det går också att välja Air Europa (UX) till/från Spanien och Garuda Indonesia (GA) mellan London Gatwick och Amsterdam.
Fifth freedom linjer i Europa | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Förresten, CZ är förkortning av China Southern (vilket är också Skyteam medlem). Jag gissar att du menade Czech Airlines (OK).

Förstår inte varför jag bör undvika ST baserat på nämnda argument. AF La Premiére står högt upp på min lista över produkter att testa. Skulle aldrig falla mig in att missa denna upplevelse för att istället vara principfast och undvika en hel allians.

@Jacob skrev för en tid sedan mycket bra rapport från La Premiére. Mycket inspirerande!

Jag ska också flyga den vid tillfälle, så jag ska fasa ut mitt Sky Miles konto och skaffa Flying Blue som primärt ST-konto:D Men vad jag menar är att t ex hos One World kan man t ex komma åt Cathay Pacific First med en relativt överkomlig summa miles från American Airlines. Vill man flyga La Premiére krävs det en mera kraftfull insats för att skramla ihop poängen, plus att man är Flying Blue Gold om jag har uppfattat det rätt.

Hårdvara och mjukvara är varken speciellt bättre eller sämre än flygbolagen i andra allianser men det som är största nackdelen med Skyteam är att det saknas ett bra bonusprogram.

Det finns bara två minst dåliga program, Air France/KLM Flying Blue och Delta SkyMiles.

Eftersom jag har Luleå som hemma bas så är Skyteam det sista alternativet när jag ska någonstans, efter star alliance och One World.
Dock så har jag uteslutande positiva upplevelser av dem när jag väl flyger med dem. Om man bortser från vissa fåniga loungeacsess regler samt några luggslitna Delta flygningar i ekonomi... Däremot håller jag med om att det är svårt att tjäna in miles som räcker till nått genom att flyga i lägre boknigsklasser i de program som jag är med i, (Delta och Flying Blue) Går min statusmatch genom till Alitalia så lär det nog bli några till i närtid.

...

Det finns bara två minst dåliga program, Air France/KLM Flying Blue och Delta SkyMiles.

Dåligt? ... Fying Blue blev framröstat som bästa program i Freddie Awards 2015, Europe & Africa: 2015 Annual Freddie Awards (27th) | Freddie Awards ... liten undran bara.

De fick bra "placeringar" även 2014: 2014 Annual Freddie Awards (26th) | Freddie Awards
... och 2103: 2013 Annual Freddie Awards (25th) | Freddie Awards

Not: Freddie Awards 2014 så röstades SAS Kundservice fram som den bästa.

Det säger väl en del hur mycket man ska lita på den då... ;)
.. om SAS kundservice..?.. :) .. jo, den har jag svårt att se med tanke på vad, och hur mycket, som skrivs i en annan tråd här på forumet. Men, tänkte att Freddie Awards ger väl ändå någon slags indikation? De har, som jag förstår, en rätt stor bas som röstar.

Dåligt? ... Fying Blue blev framröstat som bästa program i Freddie Awards 2015, Europe & Africa: 2015 Annual Freddie Awards (27th) | Freddie Awards ... liten undran bara.

De fick bra "placeringar" även 2014: 2014 Annual Freddie Awards (26th) | Freddie Awards
... och 2103: 2013 Annual Freddie Awards (25th) | Freddie Awards

Not: Freddie Awards 2014 så röstades SAS Kundservice fram som den bästa.
I Flying Blue kostar en bonusresa i Business class mer än dubbel som en Economy class bonuaresa och en bonusresa i First class kostar mer än trippel som en Economy class bonusresa.

Bonusprogrammen inom Star Alliance och oneworld kostar en bonusresa i premiumkabiner sällan så mycket.

En sak jag tror tynger SkyTeam är det dåliga ryktet hos deras största europeiska hub, CDG. Just den kritikpunkten tycker jag är väldigt orättvis - flygplatsen kvalar kanske inte in på min tio-i-topp och skulle må bra av t.ex. fler vägguttag och sittplatser ffa i 2F, men det finns flera stora som är sämre att byta på. Faktum är att jag inte kan komma på någon direkt nackdel alls vid våra senaste byten där, mer än ganska långa gångavstånd, men det brukar det ju vara på flygplatser. I synnerhet bytet 2F->2E tycker jag står sig väldigt bra jämfört med motsvarande byte hos störste konkurrenten LHR T5 A->B/C. Ingen tjurig och långsam säkerhetskontroll och inga överfulla lounger.
(har iofs aldrig varit i andra delar än 2F och 2E, men det är väl i princip bara dessa som är relevanta för SkyTeam?)

... största nackdelen med Skyteam är att det saknas ett bra bonusprogram. Det finns bara två minst dåliga program, Air France/KLM Flying Blue och Delta SkyMiles.
Dejligt, når Doktoren for en sjælden gang tager bladet fra munden....!! Så lytter vi alle med ærefrygt..
Jeg er enig, men havde dog en del ud af SU's bonusprogram. VN's, som jeg er medlem af (pga. logistik) er elendigt mht. indtjening

Toppen