Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Just detta är pudelns kärna. Bolaget anser inte att denna "kabin" är SAS Plus och väljer att inte sälja dessa biljetter under sommaren på en viss linje. Då bör detta resonemang gälla över hela linjen. Har detta verkligen missuppfattats av de som tycker att man borde vara nöjd med 20k EB-poäng?

Jag tycker att man gör det för lätt för sig att bara titta på denna del. Om vi ser vad som skiljer Plus och Minus på long-haul åt så är det en del:
  • Bättre stol
  • Flexibel om/avbokning (förutom Plus saver)
  • Bättre mat
  • Fri dryck
  • Ökad bagagemängd
  • Fast track
  • Lounge
  • Ökad poängintjäning
Frågan är då om det strikt ska räknas som en nedgradering om man inte levererat precis hela listan, eller om man måste göra en individuell bedömning. Personligen lutar jag åt det senare. Skulle det exempelvis räknas som en nedgradering från Business om man inte fick en varm handduk?

Om man kommer fram till att man måste göra en individuell bedömning, hur ska man då se på just stolen? För många är det ju en av de viktigaste komponenterna, men är det tillräckligt för att man ska nå upp till en sådan brist att det är en nedgradering, och berättigar till 75 % prisavdrag? Jag är inte säker på det.

Skrivningen i EU 261/04 är alldeles för oprecis för att ge vägledning i denna fråga. Tyvärr. Lagstiftaren har underlåtit att definiera vissa viktiga begrepp

Det skulle vara intressant att låta några jurister reda ut denna fråga. Jag har dock ingen uppfattning om vad utgången skulle bli.

Oavsett vilket så ska ett seriöst flygbolag kompensera passageraren för att stolen är sämre än förväntat. Jag skulle säga att 20 000 poäng är acceptabelt, men i underkant.

Det är ju det SAS själva inte gör när man aktivt väljer att inte sälja Plusbiljetter på den här kärran. Sorry, men i min värld är detta "bevis" nog på hur bolaget själva ser det.

Visst, men i och med att man slutar att sälja plusbiljetter så slutar man ju också att sälja alla de andra momenten än just stolen som ingår i biljetten. Det är skillnad på att sluta att sälja en produkt för att den ger missnöjda kunder och att sluta att sälja en produkt för att den är "olaglig".

Visst, men i och med att man slutar att sälja plusbiljetter så slutar man ju också att sälja alla de andra momenten än just stolen som ingår i biljetten. Det är skillnad på att sluta att sälja en produkt för att den ger missnöjda kunder och att sluta att sälja en produkt för att den är "olaglig".
Jag utgår ifrån att SAS slutat sälja produkten på denna kärra för att den inte håller den standard som Plusresenären kan förvänta sig. Att då hålla på att dela in en produkt i tio-femton beståndsdelar förefaller fullständigt överflödigt. 5 % avdrag för lounge och fast-track, 65 % för stolen, 10 % tillägg för att Plusmat serverades - ohållbart i längden. Det går förstås inte utan det enklaste är att göra precis det SAS gjort på 901/902. Det är därmed också den enda relevanta måttstocken i frågan. Som jag ser det.

• Gilla
Reactions: olo
Jag utgår ifrån att SAS slutat sälja produkten på denna kärra för att den inte håller den standard som Plusresenären kan förvänta sig. Att då hålla på att dela in en produkt i tio-femton beståndsdelar förefaller fullständigt överflödigt. 5 % avdrag för lounge och fast-track, 65 % för stolen, 10 % tillägg för att Plusmat serverades - ohållbart i längden. Det går förstås inte utan det enklaste är att göra precis det SAS gjort på 901/902. Det är därmed också den enda relevanta måttstocken i frågan. Som jag ser det.

Det är rimligt att SAS slutar sälja produkten då den inte lever upp till den förväntan de anser att kunden skall ha på produkten, men det betyder ju inte att de inte har levererat i enlighet med vad de har sålt i detta fallet.
De kommer säkerligen fortsätta att sälja business med den gamla kabinen så länge de har den kvar, men troligen kommer alla bilder på hemsidan att vara ifrån den nya. Hur mycket ersättning bör man vara berättigad till då?!

Idag fick LN-RKP hoppa in och flyga SK909 och den kommer flyga hem som SK910. Eftersom seatmap inte längre är tillgänglig är det omöjligt att avgöra hur SK skött det hela, men förhoppningsvis kan de uppgradera alla med betalda biljetter i Plus till Business. Alla bokningsklasser i Plus och Go är nollade.

Någon som var med på dagens flyg?

De kommer säkerligen fortsätta att sälja business med den gamla kabinen så länge de har den kvar, men troligen kommer alla bilder på hemsidan att vara ifrån den nya. Hur mycket ersättning bör man vara berättigad till då?!

Gjorde inte BA så att när en viss del av flottan var uppgraderad till New Club World erbjöd de proaktivt någon form av kompensation till samtliga resenärer?

Toppen