fcx
Medlem
Just detta är pudelns kärna. Bolaget anser inte att denna "kabin" är SAS Plus och väljer att inte sälja dessa biljetter under sommaren på en viss linje. Då bör detta resonemang gälla över hela linjen. Har detta verkligen missuppfattats av de som tycker att man borde vara nöjd med 20k EB-poäng?
Jag tycker att man gör det för lätt för sig att bara titta på denna del. Om vi ser vad som skiljer Plus och Minus på long-haul åt så är det en del:
- Bättre stol
- Flexibel om/avbokning (förutom Plus saver)
- Bättre mat
- Fri dryck
- Ökad bagagemängd
- Fast track
- Lounge
- Ökad poängintjäning
Om man kommer fram till att man måste göra en individuell bedömning, hur ska man då se på just stolen? För många är det ju en av de viktigaste komponenterna, men är det tillräckligt för att man ska nå upp till en sådan brist att det är en nedgradering, och berättigar till 75 % prisavdrag? Jag är inte säker på det.
Skrivningen i EU 261/04 är alldeles för oprecis för att ge vägledning i denna fråga. Tyvärr. Lagstiftaren har underlåtit att definiera vissa viktiga begrepp
Det skulle vara intressant att låta några jurister reda ut denna fråga. Jag har dock ingen uppfattning om vad utgången skulle bli.