Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

För varje EBD som flyttas upp gratis försvinner en tillgänglig plats för sistaminutenuppgradering vid gate med poäng. Hade inga EBD flyttats upp hade fler platser funnits tillgängliga.

I teorin ja, i praktiken nej. Säg att det finns 15 lediga platser och det finns 5 som vill gateuppgradera. Då kan SAS uppgradera 0-10 EBD utan att möjligheten till gateuppgradering påverkas.

Min erfarenhet (efter egna flygningar och läsande på forumet) är att det mycket sällan är fullt till sista platsen i Business ombord.
 
Hur många som vill uppgradera med poäng är ju irrelevant. Fakta från agehall är ju att antalet tillgängliga platser minskar för varje EBD/EBD som uppgraderas gratis före.

Angående din iakttagelse om att business på SAS sällan är fullt så råder det nog olika åsikter. Dagar och rutter skiljer sig åt. Dock kommer antalet platser i C minska med nya kabinen så per automatik talar det för att kabinfaktorn i C ökar.
 
För mig som reser sällan longhaul (vartannat år kanske) gör detta ingen skillnad. EBG räcker bra, och kompletterar med ett AY Silver. Ser ingen idé att ändra och sikta på ett EBD.
 
För mig som reser ett par longhaul per år och är måttligt frekvent SAS-resenär i ekonomi (tog hela första halvåret att återkvalificera mig till EBG på segment) så kan det nog vara nog god anledning till att försöka hålla mig mer till SAS-metall för att dra ihop till EBD, jämfört med att försöka fiska till mig routing via Helsingfors för att få ihop ett AY Silver (i den mån jag kan styra det, prissättningen ger ju det mesta när man har en sådan resepolicy, men det finns ju visst inflytande i vad som är en "betydande" omväg räknat i tid för en "signifikant" skillnad i pris). För ett år sedan var skillnaden inte i närheten av stor nog mellan G och D för att bry sig, båda har ju lounge-access vilket är det absolut viktigaste för mig.

Det finns ju en till aspekt på det här som jag inte har sett lyft tidigare i tråden, det är ju att det är också ett försök att sälja produkten till nästa resa. Att gå från 0 till 1 resor i C för en måttligt frekvent resenär kan ju vara skillnaden mellan en till ekonomibiljett nästa halvår eller en businesbiljett (eller ekonomi+OT/poäng). Det funkar ju förisso bara om de lyckas få in rätt frekvens på uppgraderingarna så man inte "ofta" uppgraderas eom EBD.
 
Hur många som vill uppgradera med poäng är ju irrelevant. Fakta från agehall är ju att antalet tillgängliga platser minskar för varje EBD/EBD som uppgraderas gratis före.

Angående din iakttagelse om att business på SAS sällan är fullt så råder det nog olika åsikter. Dagar och rutter skiljer sig åt. Dock kommer antalet platser i C minska med nya kabinen så per automatik talar det för att kabinfaktorn i C ökar.

Delar inte din tolkning. Om antalet som vill uppgradera med poäng är färre än antalet lediga platser så uppstår aldrig något problem. Utmaningen för SAS blir då att se till att man håller sig på "rätt sida gränsen" med sina gratisuppgraderingar.

Tanken från SAS sida måste rimligtvis vara att flytta upp EBD till platser som annas skulle ha stått tomma, inte att EBD ska ta upp platser som man kunde ha sålt (antingen för poäng eller pengar). SAS har ju uppenbarligen börjat med cash upgrades också, så allt måste nog tolkas som att SAS byter fot i frågan och försöker satsa på fulla Businesskabiner numera.

Självklart skiljer det sig med kabinbeläggningen olika dagar på olika rutter, vilket rimligtvis kommer att påverka hur många EBD-uppgraderingar som görs. Att åka till Washington DC i januari eller till New York i maj kan tänkas ge olika utfall i uppgraderingslotteriet...
 
Det finns ju en till aspekt på det här som jag inte har sett lyft tidigare i tråden, det är ju att det är också ett försök att sälja produkten till nästa resa. Att gå från 0 till 1 resor i C för en måttligt frekvent resenär kan ju vara skillnaden mellan en till ekonomibiljett nästa halvår eller en businesbiljett (eller ekonomi+OT/poäng). Det funkar ju förisso bara om de lyckas få in rätt frekvens på uppgraderingarna så man inte "ofta" uppgraderas eom EBD.
Du menar att SAS medvetet skulle försöka få kunderna att drabbas av BCS :D
 
Min erfarenhet (efter egna flygningar och läsande på forumet) är att det mycket sällan är fullt till sista platsen i Business ombord.
Hur många som vill uppgradera med poäng är ju irrelevant. Fakta från agehall är ju att antalet tillgängliga platser minskar för varje EBD/EBD som uppgraderas gratis före.

Angående din iakttagelse om att business på SAS sällan är fullt så råder det nog olika åsikter. Dagar och rutter skiljer sig åt. Dock kommer antalet platser i C minska med nya kabinen så per automatik talar det för att kabinfaktorn i C ökar.
Jag gjorde en kalkyl förra året om hur många SAS Business class stolar finns tillgängliga på long haul och hur många Business class award kan finnas "i teorin".
Hur många SAS Business class stolar finns tillgängliga på long haul? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Kalkylen visade att ca 25.600 - 42.000 Business class (long haul) stolar inte var sålda per år per riktning.
 
Delar inte din tolkning. Om antalet som vill uppgradera med poäng är färre än antalet lediga platser så uppstår aldrig något problem. Utmaningen för SAS blir då att se till att man håller sig på "rätt sida gränsen" med sina gratisuppgraderingar.

Tanken från SAS sida måste rimligtvis vara att flytta upp EBD till platser som annas skulle ha stått tomma, inte att EBD ska ta upp platser som man kunde ha sålt (antingen för poäng eller pengar). SAS har ju uppenbarligen börjat med cash upgrades också, så allt måste nog tolkas som att SAS byter fot i frågan och försöker satsa på fulla Businesskabiner numera.

Självklart skiljer det sig med kabinbeläggningen olika dagar på olika rutter, vilket rimligtvis kommer att påverka hur många EBD-uppgraderingar som görs. Att åka till Washington DC i januari eller till New York i maj kan tänkas ge olika utfall i uppgraderingslotteriet...
Jag ger ingen tolkning det är fakta. Huruvida det är ett problem eller ett icke-problem har jag aldrig gjort någon bedömning av. ;)
 
Toppen