Palazzi
Medlem
Men många bolag har ju denna typ av uppgraderingar. Lufthansa ger ju SEN två uppgraderingsvouchers. Och det gör väl även British Airways så vitt jag vet. I SAS fall är det dessutom sämre eftersom det finns en inbyggd osäkerhet i uppgraderingarna.
Detta syftar ju till att belöna lojalitet, om än i liten skala. En Diamond är rimligtvis mer värd för SAS än en passagerare som köper en affärsklassbiljett en gång - såväl på kort som lång sikt. Det är ju själva kärnan i lojalitetsprogram. Antingen tror man på det eller så gör man det inte.
Jo, men de ha har t.o.m. en kabinklass över business, så där finns något att belöna även dessa resenärer med. De som alltid reser i first är nog lätträknade..
De har också andra krav för att nå SEN/HON
Tycker konceptet undermineras av att status kan nås på legs o att det saknas krav på att miles ska vara intjänade på metall! Orimligt att en som reser United i ekonomiklass o blir Diamond ska ha samma förmåner som en som gjort 120legs i SAS Plus. Då handlar det ju inte ens om lojalitet...
Det enda rimliga är egentligen att status nås på revenue, o att det är ett segmentkrav på egna bolaget. United har gått dit, hotellen räknar så, kreditkortsbolagen, tåg...etc.
Det dödar jakten för oss trixare, men det är rimligt o ekonomiskt kontrollerbart.