Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Men många bolag har ju denna typ av uppgraderingar. Lufthansa ger ju SEN två uppgraderingsvouchers. Och det gör väl även British Airways så vitt jag vet. I SAS fall är det dessutom sämre eftersom det finns en inbyggd osäkerhet i uppgraderingarna.

Detta syftar ju till att belöna lojalitet, om än i liten skala. En Diamond är rimligtvis mer värd för SAS än en passagerare som köper en affärsklassbiljett en gång - såväl på kort som lång sikt. Det är ju själva kärnan i lojalitetsprogram. Antingen tror man på det eller så gör man det inte.

Jo, men de ha har t.o.m. en kabinklass över business, så där finns något att belöna även dessa resenärer med. De som alltid reser i first är nog lätträknade..
De har också andra krav för att nå SEN/HON

Tycker konceptet undermineras av att status kan nås på legs o att det saknas krav på att miles ska vara intjänade på metall! Orimligt att en som reser United i ekonomiklass o blir Diamond ska ha samma förmåner som en som gjort 120legs i SAS Plus. Då handlar det ju inte ens om lojalitet...

Det enda rimliga är egentligen att status nås på revenue, o att det är ett segmentkrav på egna bolaget. United har gått dit, hotellen räknar så, kreditkortsbolagen, tåg...etc.
Det dödar jakten för oss trixare, men det är rimligt o ekonomiskt kontrollerbart.
 
Tycker konceptet undermineras av att status kan nås på legs o att det saknas krav på att miles ska vara intjänade på metall! Orimligt att en som reser United i ekonomiklass o blir Diamond ska ha samma förmåner som en som gjort 120legs i SAS Plus. Då handlar det ju inte ens om lojalitet...
Utan att veta tror jag att det är rätt få som huvudsakligen reser med United i ekonomiklass som blir Diamond. Det finns väl såvitt jag vet ett antal personer på forumet som är Diamond men som inte reser särskilt mycket med SAS. Men de är nog som sagt få. De allra flesta finner du nog på inrikesrutter samt huvudstadstriangeln. Även denna förmån är ju villkorad - av att du bokat en betald biljett med SAS i longhaul i Go eller Plus. Så det skapar ju än mer lojalitet.
 
Två uppgraderingsvouchers på Miles & More ger en fri upgrade vartannat år på longhaul. Inte riktigt att jämföra med en fri upgrade varannan pnr! ;)
Nu är det inte garanterat att man får en upgrade på varannan pnr, även om det i teorin är möjligt. Skulle lika gärna kunna vara så att man inte får en enda upgrade som EBD om de flighter man åker med har fulla premiumkabiner eller om SAS väljer att uppgradera via andra kanaler än courtesy upgrade.
 
Nu är det inte garanterat att man får en upgrade på varannan pnr, även om det i teorin är möjligt. Skulle lika gärna kunna vara så att man inte får en enda upgrade som EBD om de flighter man åker med har fulla premiumkabiner eller om SAS väljer att uppgradera via andra kanaler än courtesy upgrade.
Givetvis är det så. Men de som är SEN kan också vittna om att det inte är helt enkelt att använda sina upgrade vouchers trots att kabin visar J9C9D9Z5P0... ;)
 
Utan att veta tror jag att det är rätt få som huvudsakligen reser med United i ekonomiklass som blir Diamond. Det finns väl såvitt jag vet ett antal personer på forumet som är Diamond men som inte reser särskilt mycket med SAS. Men de är nog som sagt få. De allra flesta finner du nog på inrikesrutter samt huvudstadstriangeln. Även denna förmån är ju villkorad - av att du bokat en betald biljett med SAS i longhaul i Go eller Plus. Så det skapar ju än mer lojalitet.

Men det finns ju mig veterligen ingen algoritm som pekar på att det inte är just "SAS United-Diamond" som blir uppgraderad 7/14ggr o pendlar-Sven som får 1/48ggr. Inte heller finns det något som pekar på att den som ofta reser SAS långväga är den som primeras - t.o.m. blir det ju så att den som bara reser en gång har chans till bättre utdelning än den som reser två ggr (då man diskvalificerar sig om förra resan var med SAS).
SAS kommer ju inte ha koll, som vanligt, på vem som statistiskt uppgraderats ofta, så som funktionella flygbolag skulle ha klarat.

Jag vägrar tro att detta kommer bli annat än total lotto. Om de blir några platser kvar efter alla andra uppgraderingssätt....och antar att PLUS->Business kanske har lägre odds än GO->Business dvs..

Jag tycker det enda rätta är att få den kabinklass man betalt för. För uppgraderingar borde gälla betalning med poäng eller vid gate - en direkt intäkt för flygbolaget. Inte uppgraderingar för att du vann en budgivning, för att du reste ensam eller för att du vann en lottodragning.

Tror inte att SAS får/behåller en enda ny lojal resenär tack vare detta, helt andra motiv som styr. Folk som har SAS-styra resor i tjänsten som inte ens vet att man kan spendera poängen på annat än SAS, personer som uppskattar enkelheten med direktflyg, patrioter mfl
Att man skulle skydda sig mot konkurrens med sådana här upptåg är lika high chaparall som alla deras andra små idéer som spretar åt alla håll.

OM detta vore melodin hade de bolag SAS tappar mark mot hitta på massa konstigheter, men de gör de inte. SAS går alltid en annan väg, och sällan verkar det vara rätt.

Det baseras garanterat på en marknadsföringsundersökning i den naivaste av former. Man frågar en fokusgrupp (precis som MY SAS IDEA). "Skulle ni tycka att det vore bra om man som ekonomiklassresenär fick chansen att resa i Business?"
Vem i hela helsike skulle inte säga JA (?)
Samma typ av undersökningar som etablerar varje restaurang som kursar inom 3mån. "Skulle du vilja ha en ny fiskrestaurang vid mälaren i Västerås?" Alla svarar Ja, och går dit högst en gång...någonsin.

Men @Agö o jag brukar ju inte vara eniga :p
 
Givetvis är det så. Men de som är SEN kan också vittna om att det inte är helt enkelt att använda sina upgrade vouchers trots att kabin visar J9C9D9Z5P0... ;)

Samma sak hos BA. Det slutar oftast med att det måste finnas award space för att kunna utnyttja en voucher och det är inte helt lätt att hitta. Dessutom finns en massa andra konstiga begränsningar.
 
Men det finns ju mig veterligen ingen algoritm som pekar på att det inte är just "SAS United-Diamond" som blir uppgraderad 7/14ggr o pendlar-Sven som får 1/48ggr. Inte heller finns det något som pekar på att den som ofta reser SAS långväga är den som primeras - t.o.m. blir det ju så att den som bara reser en gång har chans till bättre utdelning än den som reser två ggr (då man diskvalificerar sig om förra resan var med SAS).
SAS kommer ju inte ha koll, som vanligt, på vem som statistiskt uppgraderats ofta, så som funktionella flygbolag skulle ha klarat.

Jag vägrar tro att detta kommer bli annat än total lotto. Om de blir några platser kvar efter alla andra uppgraderingssätt....och antar att PLUS->Business kanske har lägre odds än GO->Business dvs..

Jag tycker det enda rätta är att få den kabinklass man betalt för. För uppgraderingar borde gälla betalning med poäng eller vid gate - en direkt intäkt för flygbolaget. Inte uppgraderingar för att du vann en budgivning, för att du reste ensam eller för att du vann en lottodragning.

Tror inte att SAS får/behåller en enda ny lojal resenär tack vare detta, helt andra motiv som styr. Folk som har SAS-styra resor i tjänsten som inte ens vet att man kan spendera poängen på annat än SAS, personer som uppskattar enkelheten med direktflyg, patrioter mfl
Att man skulle skydda sig mot konkurrens med sådana här upptåg är lika high chaparall som alla deras andra små idéer som spretar åt alla håll.

OM detta vore melodin hade de bolag SAS tappar mark mot hitta på massa konstigheter, men de gör de inte. SAS går alltid en annan väg, och sällan verkar det vara rätt.

Det baseras garanterat på en marknadsföringsundersökning i den naivaste av former. Man frågar en fokusgrupp (precis som MY SAS IDEA). "Skulle ni tycka att det vore bra om man som ekonomiklassresenär fick chansen att resa i Business?"
Vem i hela helsike skulle inte säga JA (?)
Samma typ av undersökningar som etablerar varje restaurang som kursar inom 3mån. "Skulle du vilja ha en ny fiskrestaurang vid mälaren i Västerås?" Alla svarar Ja, och går dit högst en gång...någonsin.

Men @Agö o jag brukar ju inte vara eniga :p
Det er for mig ganske tydeligt hvad formålet er og jeg tror dette er et pletskud fra SAS side. Man "lokker" statuskunder til at flyve SAS på longhaul. Ved at flyve SAS fremfor Lufthansa, Swiss, Turkish osv. får de nemlig mulighed for at være med i upgrade-lottery og derved en chance for at flyve business.

Bare se tilkendegivelserne her i tråden, der er allerede flere som nu skriver at de vil være mere tilbøjelige til at vælge SAS når de skal flyve langt.
 
Samma sak hos BA. Det slutar oftast med att det måste finnas award space för att kunna utnyttja en voucher och det är inte helt lätt att hitta. Dessutom finns en massa andra konstiga begränsningar.
Jag har pratat med min kollega som har Lufrhansa Miles&More Senator status. Han har det svårt att uppgradera flygningar med sin voucher.

Hos British Airways Executive Club och Lufthansa Miles&More och andra bonusprogram har så många begränsningar så att det blir svårt att uppgradera sig med poäng eller voucher.

SAS EuroBonus fördel har varit att:
1) Det går att uppgradera från alla revenue biljetter (ej ID biljett) oavsett bokningsklass.
2) Det går att uppgradera med poäng samma dag när man check in.
3) Priset för uppgradering med poäng är inte löjligt höga.
  • 40.000 poäng för SAS Go -> SAS Business
  • 25.000 poäng för SAS Plus -> SAS Business
  • 15.000 poäng för SAS Go -> SAS Plus
 
Toppen