Bland annat Miles & More ger ut uppgraderingsvouchers istället. Diskussionen om vouchers är vilket system som är bäst.Läste det tre ggr tror jag. Anledningen att jag frågar är att det pratas om vouchers i tråden.
För varje EBD som flyttas upp gratis försvinner en tillgänglig plats för sistaminutenuppgradering vid gate med poäng. Hade inga EBD flyttats upp hade fler platser funnits tillgängliga.
Hur många som vill uppgradera med poäng är ju irrelevant. Fakta från agehall är ju att antalet tillgängliga platser minskar för varje EBD/EBD som uppgraderas gratis före.
Angående din iakttagelse om att business på SAS sällan är fullt så råder det nog olika åsikter. Dagar och rutter skiljer sig åt. Dock kommer antalet platser i C minska med nya kabinen så per automatik talar det för att kabinfaktorn i C ökar.
Du menar att SAS medvetet skulle försöka få kunderna att drabbas av BCSDet finns ju en till aspekt på det här som jag inte har sett lyft tidigare i tråden, det är ju att det är också ett försök att sälja produkten till nästa resa. Att gå från 0 till 1 resor i C för en måttligt frekvent resenär kan ju vara skillnaden mellan en till ekonomibiljett nästa halvår eller en businesbiljett (eller ekonomi+OT/poäng). Det funkar ju förisso bara om de lyckas få in rätt frekvens på uppgraderingarna så man inte "ofta" uppgraderas eom EBD.
Min erfarenhet (efter egna flygningar och läsande på forumet) är att det mycket sällan är fullt till sista platsen i Business ombord.
Jag gjorde en kalkyl förra året om hur många SAS Business class stolar finns tillgängliga på long haul och hur många Business class award kan finnas "i teorin".Hur många som vill uppgradera med poäng är ju irrelevant. Fakta från agehall är ju att antalet tillgängliga platser minskar för varje EBD/EBD som uppgraderas gratis före.
Angående din iakttagelse om att business på SAS sällan är fullt så råder det nog olika åsikter. Dagar och rutter skiljer sig åt. Dock kommer antalet platser i C minska med nya kabinen så per automatik talar det för att kabinfaktorn i C ökar.
Jag ger ingen tolkning det är fakta. Huruvida det är ett problem eller ett icke-problem har jag aldrig gjort någon bedömning av.Delar inte din tolkning. Om antalet som vill uppgradera med poäng är färre än antalet lediga platser så uppstår aldrig något problem. Utmaningen för SAS blir då att se till att man håller sig på "rätt sida gränsen" med sina gratisuppgraderingar.
Tanken från SAS sida måste rimligtvis vara att flytta upp EBD till platser som annas skulle ha stått tomma, inte att EBD ska ta upp platser som man kunde ha sålt (antingen för poäng eller pengar). SAS har ju uppenbarligen börjat med cash upgrades också, så allt måste nog tolkas som att SAS byter fot i frågan och försöker satsa på fulla Businesskabiner numera.
Självklart skiljer det sig med kabinbeläggningen olika dagar på olika rutter, vilket rimligtvis kommer att påverka hur många EBD-uppgraderingar som görs. Att åka till Washington DC i januari eller till New York i maj kan tänkas ge olika utfall i uppgraderingslotteriet...