Men det finns ju mig veterligen ingen algoritm som pekar på att det inte är just "SAS United-Diamond" som blir uppgraderad 7/14ggr o pendlar-Sven som får 1/48ggr. Inte heller finns det något som pekar på att den som ofta reser SAS långväga är den som primeras - t.o.m. blir det ju så att den som bara reser en gång har chans till bättre utdelning än den som reser två ggr (då man diskvalificerar sig om förra resan var med SAS).
SAS kommer ju inte ha koll, som vanligt, på vem som statistiskt uppgraderats ofta, så som funktionella flygbolag skulle ha klarat.
Nej, men min poäng är att de flesta som väljer Eurobonus som huvudprogram är skandinaver (fakta) och med största sannolikhet är de flesta som har hög status hos SAS faktiskt sådana som flyger SAS (kvalificerat antagande). Att dessa sedan i regel inte har något annat val än att flyga SAS (kvalificerat antagande) är en annan femma. Visst kan en person som endast flyger United i ekonomiklass få en uppgradering på SAS longhaul men då har ju denne faktiskt lockats över att flyga med SAS longhaul och inte United. Alltså: självklart kan "fel" person få en uppgradering. Men: statistikst sett, utifrån Diamondmedlemmarnas resmönster och nationalet, bör detta falla väl ut.
Jag vägrar tro att detta kommer bli annat än total lotto. Om de blir några platser kvar efter alla andra uppgraderingssätt....och antar att PLUS->Business kanske har lägre odds än GO->Business dvs..
Klart att det blir lotto, se dock ovan. Med tanke på hur stora Pluskabinerna är nu så kan det säkert oftare bli tal om Go-Plus men vem vet.
Jag tycker det enda rätta är att få den kabinklass man betalt för. För uppgraderingar borde gälla betalning med poäng eller vid gate - en direkt intäkt för flygbolaget. Inte uppgraderingar för att du vann en budgivning, för att du reste ensam eller för att du vann en lottodragning.
Du glömmer en sak. Flygbolagen överbokar alltid om de har möjlighet. Detta innebär som bekant att det till och från uppstår platsbrist, oftast i lägre kabinklass. Hur ska man hantera detta då? Det är väl t.ex. ett utmärkt sätt att flytta upp en lojal resenär. Därtill känner såväl du som jag till SAS prissättning. För de allra flesta, inkl. de allra flesta på detta forum, är det rätt saftigt att ta med familjen och bränna iväg på en betald C-tripp till San Francisco. Detta är väl anledningen till att många bolag antingen har reor eller erbjuder uppgraderingsalternativ. SAS är som bekant inte ensamma om detta.
Att bara tala om direkt intäkter är ju också fel och alldeles för kortsiktigt. Det är ett faktum att lojalitetsprogram har ett stort värde, annars skulle bolagen naturligtvis inte satsa på dem. Lojalitetsprogram kan ju som bekant också säljas.
Tror inte att SAS får/behåller en enda ny lojal resenär tack vare detta, helt andra motiv som styr. Folk som har SAS-styra resor i tjänsten som inte ens vet att man kan spendera poängen på annat än SAS, personer som uppskattar enkelheten med direktflyg, patrioter mfl
Att man skulle skydda sig mot konkurrens med sådana här upptåg är lika high chaparall som alla deras andra små idéer som spretar åt alla håll.
Är man Diamond är man förmodligen medveten om det. Det kanske finns någon Diamond som inte är det, vad vet jag. Och med ditt Unitedexempel ovan har man ju redan fått en ny resenär.
OM detta vore melodin hade de bolag SAS tappar mark mot hitta på massa konstigheter, men de gör de inte. SAS går alltid en annan väg, och sällan verkar det vara rätt.
Jag tycker att du drar lite för stora växlar här. Vi snackar alltså om en juste grej som SAS
kan välja att göra. Inte som SAS alltid kommer att göra. Jag vet inte riktigt varför detta skulle vara en konstighet, du har i vart fall inte bevisat det tycker jag.
Det baseras garanterat på en marknadsföringsundersökning i den naivaste av former. Man frågar en fokusgrupp (precis som MY SAS IDEA). "Skulle ni tycka att det vore bra om man som ekonomiklassresenär fick chansen att resa i Business?"
Vem i hela helsike skulle inte säga JA (?)
Samma typ av undersökningar som etablerar varje restaurang som kursar inom 3mån. "Skulle du vilja ha en ny fiskrestaurang vid mälaren i Västerås?" Alla svarar Ja, och går dit högst en gång...någonsin.
Jag skulle tro att det är ett sätt från SAS att visa välvilja och samtidigt belöna Diamonds lite extra. Det har som sagt efterfrågats skillnader mellan Gold och Diamond eftersom dessa från början var mycket små. Nu börjar det hända saker tycker jag (lounge on arrival, ge bort ett guldkort, fri dryck i Go och nu detta). Svårare än så är det nog inte.