Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Så är reglerna kanske, men jag har då sett packade människor gå ombord otaliga gånger. Ibland så karatefulla att det känns som Youtube-material. Med tanke på hur många som sitter och krökar på Arlanda, tror du det är vanligt att de blir nekade? Jag tror inte det. Jag har aldrig sett någon bli nekad att gå ombord. Jag har läst om det i tidningen, vilket därmed tyder på att det ovanligt, annars hade det inte varit en nyhet.
Förra veckan PVG-CPH såg jag det omvända - Kineserna slängde på en karatefull :) Han var en riktig stöking - hade två poliser med sig hela tiden.

Det var väl begränsning i GRATIS drinkar i PLUS.. tex kan du ju som EBD i GO beställa gratis drinkar..
Ingenstans står det väl att det bara är 3 drinkar per person på hela flyget oavsett klass?

Då fattar jag ännu mindre med förbudet. Då håller jag med @Christian Sternudd om att det verkar handla om ekonomi i första hand. Högrisk således för EBD som först har baren i loungen och sedan fri bar i GO att bli superpackad. Hur kan SAS ha missat detta hemska fenomen?

Då fattar jag ännu mindre med förbudet. Då håller jag med @Christian Sternudd om att det verkar handla om ekonomi i första hand. Högrisk således för EBD som först har baren i loungen och sedan fri bar i GO att bli superpackad. Hur kan SAS ha missat detta hemska fenomen?

Kommer snart begränsning där med får du se. "EBD erbjuds 1 gratis alkoholhaltig drick i SAS Go" kommer det stå snart..

Om inte SAS kommer ut med en rättelse så tror jag de kommer få problem med de längre Europalinjerna över 2 timmar.
Jag kan tänka mig att många som köpt en PLUS-biljett som flyger t ex till Spanien vill ha en fördrink, lite vin till maten och något gott till kaffet.....
Sedan skall alltså denna person ses som berusad och inte serveras någon mer alkohol resterande flygning dvs 2-3 timmar som är kvar......

Som sagt detta "luktar" mer att tjäna pengar..........och jag är glad att jag bokade min Portugalresa i sommar med Lufthansa C-klass istället för SAS-PLUS(som nu borde kallas "PLUS/MINUS")...

Last edited:
Jag tror också det här har med med ekonomi att göra... som sagt, man skriver inte "arbetsinstruktioner" på ett menykort.
Det kanske öppnar för lite fler statusförmåner, som tex:
EBG: +1 drink?
EBD: +2 drinkar?

Jag kan förstå att det är lättare för kabinpersonalen att neka en Sällskapsresare mer sprit om det står i menyn, men den uppenbara risken här är ju att _ingen_ kommer att serveras den fjärde Mikkellern.

Toppen