Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

• Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Säkert ett av kraven från SAS att få utrymme att omförhandla, men kollektivavtal omförhandlas med regelbundenhet. Är det en bransch som denna som förändras mkt snabbt så har jag svårt att se 5-7-10 åriga kollektivavtal
1 år kan ju också tyda på att man kanske inte var jättenöjd med någon del i det, men valde att ta lite ansvar för bolaget och acceptera ändå. (oberoende av vilken sida det nu var som tog det ansvaret).

1 år känns väldigt kort. Det normala med tanke på hur branchen ser ut borde väl vara 3 eller i närheten av det.

Men det viktiga är att man har ett avtal. Så gäller det ju bara att börja förhandla i god tid även nästa gång, så det inte blir kris igen.

Snabba ryck, allt på banan igen efter kl 14:00. Inga problem med flyget hem imorgon då :)

Jag undrar om denna strejk (om det blir av) räknas som "Cancellations caused by extra ordinary circumstances unable to foresee".

Strejken räknas ofta som Force majeure men facket varslade om strejken i god tid och jag skulle inte kalla det "oförutsebar". (Danska fackmöte är däremot helt oförutsebara...)

Eftersom det nu aldrig blev ngn strejk så är det nog svårt att hävda oförutsägbar händelse. Alla flighter som ställts in har ju gjort det i förebyggande syfte, men piloterna gick aldrig ut i strejk.

Eftersom det nu aldrig blev ngn strejk så är det nog svårt att hävda oförutsägbar händelse. Alla flighter som ställts in har ju gjort det i förebyggande syfte, men piloterna gick aldrig ut i strejk.

Precis, fult om dom hävdar strejk och inte betalar ut åt drabbade.

Åker till London imorgon eftermiddag och jag har nog aldrig sett en så luftig kabin 25 timmar före avgång.. :)

Observera att jag har fönsterplats och barnen och frun har gång. Funderade på att sätta mig på 8A och resten av familjen på 29 A-C för att få lugn och ro, men det känns som det blivit strategiskt dåligt att skylla på fullbokad kabin.. *ASGARV* :p

sittplats.PNG

Toppen