Senaste nytt

Galenskaperna vet inga gränser. Smoothie inte (längre?) gratis i SAS Plus på långlinjer

Jag åkte till New York i januari i år och fick höra att smoothie inte ingick i plus när grannen försökte beställa det. De bjöd dock på det den gången ändå.

Fascinerande att SAS väljer att ta ombord en så exklusiv och dyr produkt som smoothien tydligen är för att kunna bjudas för plus resenärer. Att champagne och sprit är billigare än 20cl pressad frukt :)

Hur får ni i er smoothie och chips efter allt annat gott som erbjuds i Business?!?

Det verkar inte finnas någon personal kvar på SAS (har de inte skurit typ 60%+ av all personal!?) som kan göra en snabbstudie i vad man inte gör med passagerare och deras förväntningar.

Denna tråd påminner om när Czech Airlines tog bort gratis nationaldryck (öl) på sina flyg. Det blev en helt galen diskussion i tjeckiska medier och sedan var ölen tillbaka efter en pudel från ledningen. Flög Czech förra vecka och ölen är kvar - gratis.

Företag - lyssna på era kunder, tjäna pengar eller lägg ner.

Kära SAS, tips är att streamlina konceptet så vi slipper dessa dumheter med undantag.

Y/C Domestic/Europa - Gratis kaffe/te/vatten med en liten chokladbit - snacks mackor etc kostar pengar oavsett kabinklass då era konkurrenter är Norwegian/Ryan etc på samma sträckor.
C Longhaul - Allt ingår, no quiestions ask
Y och Y+ Longhaul - Fri måltid med en gratis valfri dryck till måltid och fri flow av kaffe/te/vatten. Allt annat kostar pengar.

Eller Y och Y+ - Mat ingår, dricka ingår (softdrinks/vatten/te/kaffe - fri flow) allt annat kostar pengar (alkohol,snacks etc)

Varför, även om ni har ambitionen så måste vi inse fakta att ni måste tjäna pengar. Antingen satsar man sig ur en kris kör på riktigt eller så velar man fram och tillbaka och gör det oklart för kunden. Det går inte att hålla på att ändra var 3:e månad vad som gäller eller inte gäller. Kan alla andra bolag göra det så kan väl ni med.

Funderat lite och utifrån dom teorier som alla som jobbar med daglgvaruhandel så gör SAS fel. Man pratar där om en trappstege med tre nivåer, "billigast" typ Lindl, mellanpris, typ "ICA/Coop", premium typ " Östermalmshallen". Däremellan blir konsumenten förvirrad - vad är det jag köper och vad får jag?

SAS måste bestämma sig för vart på premiumtrappan som SAS Go resp SAS Plus hamnar jämfört med andra bolag. Eller är jag fel ute?

Toppen