Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Denna nöt knäcker jag inte själv: nu på fredag skulle flyga GOT-FRA och sen FRA-QKL med tåg (LH 819, 19.05-20.50 & LH 3632, 22.09-00.17) . Den sistnämnda är inställd och jag har blivit ofrivilligt ombokad till en tidigare flight (LH 817, 14.20-16.05) och ett tidigare tåg (LH 3620, 17.09-18.05). Luftwaffe meddelade detta igår, fem dagars framförhållning alltså. Har jag rätt till kompensation trots att det är tåg-avgång som är inställd?

Denna nöt knäcker jag inte själv: nu på fredag skulle flyga GOT-FRA och sen FRA-QKL med tåg (LH 819, 19.05-20.50 & LH 3632, 22.09-00.17) . Den sistnämnda är inställd och jag har blivit ofrivilligt ombokad till en tidigare flight (LH 817, 14.20-16.05) och ett tidigare tåg (LH 3620, 17.09-18.05). Luftwaffe meddelade detta igår, fem dagars framförhållning alltså. Har jag rätt till kompensation trots att det är tåg-avgång som är inställd?
Lite osäker men eftersom det är en LH biljett så skulle jag att du skulle ha rätt till ersättning enligt ändringen till tidigare flight. För det är mindre än 2 veckor kvar till avresa.

Tveksamt om du har rätt till ersättning för att tåget blev ändrat i sig, men jag skulle nog hävda att följdförändringen till LH817 berättigar dig till ersättning. Dvs tänk på det ungefär som att du bara skulle flyga GOT-FRA.

Eftersom LH säljer genomgående biljetter så skulle jag sedan hävda att EU261/2004 gäller och kräva €250 i kompensation. Börja iaf med det och se vad LH säger.

Jag bokade en awardresa med Finnair i September och avresan är 16 mars. Resan bokades som Business Class från Vilnius till Göteborg via Helsingfors. Nu när jag fått "snart är det dags för din resa"-mejlet ser jag att första delen av resan ändrats till Economy. Jag luskade lite och tror det beror på att de bytt flygplanstyp och inte erbjuder Business just den dagen jag reser.

Har jag några rättigheter här? Kan jag kräva pengar eller annan rutt? Vad säger ni som har lite koll?

Efter att jag kom hem från denna resa har jag skickat in en claim till Finnair och kräver ersättning för detta. De meddelade idag, nästan 2 månader senare, att de inte kan ge mig kontant ersättning eftersom de meddelade mig i September att flygtypen ändrats och att jag skulle nedgraderas. Detta ska ha gjorts genom ett mejl. De erbjuder mig dock möjligheten till en voucher på 50 Euro eller 10 000 Finnairpoäng.

Jag VET att när jag visade en släkting min bokning i december (på julafton) så stod det fortfarande som Business, konstigt eftersom de bytte redan i september enligt Finnair. Hur som helst, jag slänger aldrig några mejl på den adressen Finnair har och jag kollade där. Jag har fått ett mejl om en ändring, men bara att flighten ändrats 5 minuter. Inget annat.

Hur tycker ni att jag ska göra nu? Nöja mig med 50 Euro/10 000 poäng eller ska jag skriva tillbaka och berätta vad jag fått för info och att den inte innehåller någon information alls om en nedgradering.

Efter att jag kom hem från denna resa har jag skickat in en claim till Finnair och kräver ersättning för detta. De meddelade idag, nästan 2 månader senare, att de inte kan ge mig kontant ersättning eftersom de meddelade mig i September att flygtypen ändrats och att jag skulle nedgraderas. Detta ska ha gjorts genom ett mejl. De erbjuder mig dock möjligheten till en voucher på 50 Euro eller 10 000 Finnairpoäng.

Jag VET att när jag visade en släkting min bokning i december (på julafton) så stod det fortfarande som Business, konstigt eftersom de bytte redan i september enligt Finnair. Hur som helst, jag slänger aldrig några mejl på den adressen Finnair har och jag kollade där. Jag har fått ett mejl om en ändring, men bara att flighten ändrats 5 minuter. Inget annat.

Hur tycker ni att jag ska göra nu? Nöja mig med 50 Euro/10 000 poäng eller ska jag skriva tillbaka och berätta vad jag fått för info och att den inte innehåller någon information alls om en nedgradering.
Skriv till dom igen, dom flesta verkar slingra sig. Sist var jag tvungen att skriva samma sak 3 gånger till SAS innan dom gav mig rätt ersättning.

Hej, kom hem i går från SFO och blev 10 timmar innan avgång meddelad att flighten inställd (SK) pga tekniska problem. Dröjde fram till lunchtid innan jag blev uppring och ombokad till LH-flight som avgick 14:55 mot ursprungliga bokning 17:35. Framme i GOT 13:50 mot förväntade 16:30.
Har läst på kring reglerna men är osäker vad som gäller. Flygbolaget behöver inte betala ersättning om man blir ombokad till tidigare flight, upp till en timme samt om man är framme upp till 2 timmar.
Har jag rätt till ersättnning eller faller den bort pga tidigare hemkomst?

Hej, kom hem i går från SFO och blev 10 timmar innan avgång meddelad att flighten inställd (SK) pga tekniska problem. Dröjde fram till lunchtid innan jag blev uppring och ombokad till LH-flight som avgick 14:55 mot ursprungliga bokning 17:35. Framme i GOT 13:50 mot förväntade 16:30.
Har läst på kring reglerna men är osäker vad som gäller. Flygbolaget behöver inte betala ersättning om man blir ombokad till tidigare flight, upp till en timme samt om man är framme upp till 2 timmar.
Har jag rätt till ersättnning eller faller den bort pga tidigare hemkomst?
Ja, du har rätt till ersättning på €300, såvida inte SAS kan visa på extraordinära omständigheter.
Inställd mindre än sju dagar före resan (= rätt till ersättning), avresa mer än en timme före planering (= €600), ankomst mindre än fyra timmar efter planering (= 50% reduering).

pdf.gif
EUT L 46, 17.2.2004, s. 1-8

Artikel 5
Inställd flygning
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Artikel 7
Rätt till kompensation
1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare få kompensation som uppgår till
c) 600 euro för alla flygningar som inte omfattas av a och b.
2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8, och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen
c) med fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av a eller b,
får det lufttrafikföretag som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs i punkt 1 med 50 procent.

Toppen