Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Idag fungerade prioboardingen på flighten Helsingfors-Stockholm! Alla som blev nixade bildade dock en effektiv mur någon meter eller två framför insläppet varför det blev en smula krångligt att ta sig fram. Jag röstar på förslaget med priogrupper vid boarding, det hade gjort det hela så mycket enklare!
 
De får väl köra "de som åker plus och har Diamond eller högre" då? Nöjd? :)

Håller med Jakob, jag tycker Uniteds metod med boarding groups utskrivet på boarding pass fungerar ypperligt...
 
Idag fungerade prioboardingen på flighten Helsingfors-Stockholm! Alla som blev nixade bildade dock en effektiv mur någon meter eller två framför insläppet varför det blev en smula krångligt att ta sig fram. Jag röstar på förslaget med priogrupper vid boarding, det hade gjort det hela så mycket enklare!

Det funkar dessutom även i Sverige! För samma resenärer som inte förstår utropet står snällt och följer Air Berlins ombordstigningsgrupper.

Annars hade fållor för prio-boarding varit en enkel lösning, som inte kräver någon inblandning av SAS-IT.
 
Nej, det är sant, ska de göra en IT-förändring lär det ju ta ett par år dessutom.

Kombinera fållor med en sån här så fungerar det nog även för den mest inbitne felköaren. :)
 

Attachments

  • hot-shot.jpg
    hot-shot.jpg
    3,3 KB · Visningar: 303
Det finns en gate (kanske fler?) i Göteborg som har fålla för prioboarding. Gate 17 om jag minns rätt. Fållorna är fastbyggda med metallrör av trappräckestyp snarare än av de där vanliga banden som dras ut ur en stolpe.
Spoiler: det där med att det är prio i ena fållan är det ingen som bryr sig om. För säkerhets skull är den kostruerad så att det inte går att avvisa en statuslös pax om det skulle behövas. Gatepersonalen brukar släppa på båda köerna samtidigt...
Nu håller de iof på att bygga om precis bredvid där, men att hoppas på ett vettigare system vore nog för mycket...

United har ett klockrent system för boarding; Fållor och boardinggrupper. En stor, tydlig siffra på boardingkortet, och lika tydliga fållor.
http://millionmilesecrets.com/wp-co...fits_Of_The_Chase_United_Explorer_Card_10.jpg
 
Last edited:
United har ett klockrent system för boarding; Fållor och boardinggrupper. En stor, tydlig siffra på boardingkortet, och lika tydliga fållor.
http://millionmilesecrets.com/wp-co...fits_Of_The_Chase_United_Explorer_Card_10.jpg
Håller med om att det är klockrent, men i de flesta gater finns inte det utrymmet på SAS hubbar. Det systemet använder väl United för longhaul, när det är shorthaul så ropas boardinggrupper upp. Men likväl så är det inte någon som försöker boarda när de inte ska boarda.
På SAS longhaul från CPH så får ju knappt alla plats i gaten i väntan på boarding, även om de ropar upp prioboarding så är det svårt att komma fram och boarda om man inte står framme vid podiet när det är en full A340 som ska iväg.
 
Det finns en gate (kanske fler?) i Göteborg som har fålla för prioboarding. Gate 17 om jag minns rätt. Fållorna är fastbyggda med metallrör av trappräckestyp snarare än av de där vanliga banden som dras ut ur en stolpe.
Spoiler: det där med att det är prio i ena fållan är det ingen som bryr sig om. För säkerhets skull är den kostruerad så att det inte går att avvisa en statuslös pax om det skulle behövas. Gatepersonalen brukar släppa på båda köerna samtidigt...
Nu håller de iof på att bygga om precis bredvid där, men att hoppas på ett vettigare system vore nog för mycket...

Mm, den spärren fungerar ju inget vidare...
Ganska ofta är den dessutom inte öppen alls, så då hamnar man sist in för att man måste passera gate personalen.
 
Håller med om att det är klockrent, men i de flesta gater finns inte det utrymmet på SAS hubbar. Det systemet använder väl United för longhaul, när det är shorthaul så ropas boardinggrupper upp. Men likväl så är det inte någon som försöker boarda när de inte ska boarda.
På SAS longhaul från CPH så får ju knappt alla plats i gaten i väntan på boarding, även om de ropar upp prioboarding så är det svårt att komma fram och boarda om man inte står framme vid podiet när det är en full A340 som ska iväg.
Ibland kör de fållor även på shorthaul. På riktigt små flygplan är det då bara två boardinggrupper. Förmodligen är det så att det inte får plats med fållor överallt. Men snabbt och smidigt för det mesta!
Det finns i alla händelser bättre system än det som SAS använder (eller inte använder...) Bara någon på SAS funderar lite på det där med användbarheten i praktiken :)
 
Nu hörde jag förvisso inte vad de ropade upp som nästa grupp men man kan ju hoppas det är något nytt de började med eftersom man numera får guldkort med cornflakes-paket och det känns rätt beigt att åka plus och behöva trängas med flingpaketen. ;)
Tänk om man ändå kunde få ett flingpaket när man flyger plus.
 
Ibland kör de fållor även på shorthaul. På riktigt små flygplan är det då bara två boardinggrupper. Förmodligen är det så att det inte får plats med fållor överallt. Men snabbt och smidigt för det mesta!
Det finns i alla händelser bättre system än det som SAS använder (eller inte använder...) Bara någon på SAS funderar lite på det där med användbarheten i praktiken :)

Jag tror att en fålla skulle kunna fungera. Om man ställer upp en stor fålla så förstår nog även nordbon att det är något specifikt. Ropa ut i gaten några minuter innan man ska boarda att man kör efter nummer på boardingkortet och be alla titta upp vad de har för nummer. Så enkelt men ändå så svårt :)
 
Toppen