Senaste nytt

Ombokning vid Gate

Att kunna åka stand by med tidigare flighter är annars en av de stora föredelarna med amerikanska flygbolag.. Tidigare gick det bra med SAS också vilket gjorde att jag ibland åkte med dem när jag inte visste när jag skulle komma loss. Det brukade alltid gå att komma med tidigare flighter från LHR om man frågade. Inte nu längre.

Eftersom nästan alla större bolag inte tillåter C-klass, och prissättningen på Y gör att det ofta är billigare att köpa två biljetter där man slänger den ena blir det en konstig situation. Jag förstår om SAS inte vill minska värdet på Y/C-klass, men priset på produkten är omotiverat högt i mina ögon, och då får det följder som t.ex en kollega i samma bransch som brukar köpa upp till 4 easy jet/norwegian/BA- biljetter samma dag hem från t.ex. Tyskland när han inte vet när han kommer loss. Det blir billigare att pröjsa typ £200 för detta än att köpa en ombokningsbar biljett.

Det vore ett incitament att välja SAS framför andra bolag om de var flexibla på denna punkt - finns det tomma säten i klassen spelar det ju ingen roll om någon vill ta ett tidigare flyg. Någon mindre fast avgift för detta kan jag tänka mig (det är ju lite jobb att knappa in ändringen) - typ 300 kr eller ngt.

Någon som testat byte till tidigare flight vid gate på sistone? Är det som EBG uteslutet att få igenom det i CPH på en Go till ARN?

Någon som testat byte till tidigare flight vid gate på sistone? Är det som EBG uteslutet att få igenom det i CPH på en Go till ARN?
Har inte gjort det vid gate, men på London Heathrow i somras gick det fint att ta ett tidigare flyg när jag frågade i incheckning. Anledningen var då mitt ursprungliga flyg var överbokat, dock blev det nya flyget försenat och jag blev ombokad till ett ännu tidigare flyg i loungen.

Beror helt på. Jag har frågat någon gång och lyckats. Räkna dock med ett nej så blir du inte besviken.

Skadar inte att fråga. Blev själv nekad sist jag frågade men då verkade gate personalen ganska stressade

Blev ombokad till tidigare flight vid gate idag, ARN - GOT. Reste i plus.

Kom 10 minuter innan avgång och det var redan stökigt. I stort sett helt full kärra, utrop efter passagerare vars bagage var lastat med som inte hade bordat, flera pers inkl SAS personal på standby plats. Gatepersonalen jobbade lugnt och metodiskt igenom det hela och till slut fick jag ett stort leende och ett nytt BP. Tack!

Kom tidigare än beräknat till OSL för någon vecka sedan. Skulle med ett flyg till ARN runt 15 och frågade uppe i loungen om jag kunde få bli ombokad till flyget som gick en timma tidigare. Först kollade personalen upp min Plus-biljett som var bokad i A och nämnde att jag var tvungen att betala mellanskillnaden, men sen blev det inget med det, utan fick bara ett nytt boardingkort och ett stort leende från dem. Jag vet att det inte fanns kvar A på den flygningen dem bytte till, så här hade jag tur och uppskattar såklart det dem gjorde oerhört mycket.

För att nämna ändringar vid gate har jag lyckats med det en gång också. Fast även då var loungepersonalen på OSL inblandade då dem ringde ner till gaten och sa jag var på väg ner och önskade åka med det planet. Låg ett nytt boardingkort redo när jag kom till gaten.

Toppen