Senaste nytt

Ombokning vid Gate

Det är ju som det ska vara i ärlighetens namn. Har svårt att se att man kan bli besviken för att någon följer de regler som är uppsatta. Skulle det tillämpas en masse skulle det förstås minska incitamentet att köpa flexibel biljett.
Japp, det är en bonus snarare än en rättighet. Och det värsta som kan hända är ju att man tvingas sitta i loungen och dricka ett glas vin eller så (s.k. fika här på forumet :) ) i väntan på ordinarie flight. Det är ju inte så illa det heller!

Det märkliga är att det var en svensk personal som nekade mig att ändra till en tidigare flight en av de gångerna i Köpenhamn.
(Hon hade rätt så det är inte det som jag klagar).
I mitt fall var det en Svensk och en Dansk.

Men jag klagar inte heller, bara konstaterar. Det är ett trevligt plus att komma hem tidigare, men om det var viktigt så hade jag bokat Plus-biljett.

Fick nej idag på Landvetter (plus/EBG). De hävdade att systemet hindrade dem från att utförda en ny biljett utan att ta ut den högre kostnaden då det bara fanns dyrare platser i plus. Även om de var osålda och alla boardat klart så åkte de hellre med tomma säten..

Fick nej idag på Landvetter (plus/EBG). De hävdade att systemet hindrade dem från att utförda en ny biljett utan att ta ut den högre kostnaden då det bara fanns dyrare platser i plus. Även om de var osålda och alla boardat klart så åkte de hellre med tomma säten..
Jag var ute för samma sak härom veckan när jag åkte från Landvetter. Han i gaten ringde till biljettkontoret och ändrade motvilligt min avgång till en tidigare. Mumlade något om låg bokningsklass i plus (P-klass). På hemvägen från Stockholm, så fick jag en tidigare avgång utan diskussion med ett leende, var bokad i A-klass

Har lyckats en gång med SAS. Dagen började med att jag avsa mig min plats och blev ombokad till en ganska sen flight.
Chansade och frågade dem vid gaten vad dem trodde. Och inom någon minut hade de bokat om mig.
Kan det spelat roll att jag hade lite roligare status på den tiden ?

Jag var ute för samma sak härom veckan när jag åkte från Landvetter. Han i gaten ringde till biljettkontoret och ändrade motvilligt min avgång till en tidigare. Mumlade något om låg bokningsklass i plus (P-klass). På hemvägen från Stockholm, så fick jag en tidigare avgång utan diskussion med ett leende, var bokad i A-klass

Problemet är väl lite hur dom gör, i ditt fall så bokades du om till en annan flight vilket kan vara lite kinkigt om det inte finns plats i bokningsklassen. Gaten kan också bara flytta över dig till en annan flight utan att göra en regelrätt ombokning, då räcker det som jag har förstått att det finns plats på planet.

Det är nog upp till hur kompetent agenten är och hur säker hen känner sig i sin roll (d.v.s. om hen vågar)...

Har haft varierad lycka med ombok vid gate/check-in med GO biljetter på sista tiden (är EBD).
GOT-ARN och OSL-ARN har gått bra flera gånger vid gate. Har medvetet valt den person som sett mest hjälpsam ut.
LHR-ARN varierande. Den gången jag lyckades var när jag fick prata med duty supervisor på biljett kontoret på T2 och körde lite snyfthistore & status.

Problemet är väl lite hur dom gör, i ditt fall så bokades du om till en annan flight vilket kan vara lite kinkigt om det inte finns plats i bokningsklassen. Gaten kan också bara flytta över dig till en annan flight utan att göra en regelrätt ombokning, då räcker det som jag har förstått att det finns plats på planet.

Det är nog upp till hur kompetent agenten är och hur säker hen känner sig i sin roll (d.v.s. om hen vågar)...
Sen väger det nog in hur det ser ut på flighten man vill bli flyttad från, är den överbokad är det nog oftast billigare att bjuda den som vill med en tidigare flight med plats på ombokning utan extra kostnad än att behöva lösa ut folk med vouchers från den fulla.

Toppen