Senaste nytt

Ombokning vid Gate

Trots billigaste economy fick åka med ett tidigare flyg från CPH till ARN, (inget incheckat bagage), trots att det bara var ca 5 min kvar till avgång. Jag gick till aktuell gate och frågade.

Den 12/4 lyckades jag boka om 2 biljetter ARN-CDG med 15 min marginal till avgång. Det var loungepersonalen på ARN som löste detta och vi reste på award i C.

Var med på 14 kärran idag Johannes och hörde Gate agentens kommentar, "Har du C klass är det inga problem".

Pendlar ju GOTARN (reser aldrig C inrikes) och har som regel bytt till tidigare flight vid gate hela året utan allt för mycket fjäsk. Den senaste månaden har det dock blivit betydligt tuffare. Verkar som att SAS gått ut med hårdare direktiv att oavsett trevlighet, status, fjäsk och lögner så skall de hänvisa till service centret. Där är det lite lotto ibland är de snälla och ibland hårda.

Min åsikt är att om det finns plats så varför inte fylla planet, mina chefer tillåter inte fullpris och på många eftermiddagsflighter så finns bara just fullpris. Jag står gärna stand-by och tar mig upp till loungen och jobbar om det inte funkar ;)

Har inte drabbats av det själv men har förstått på kollegor att SAS blivit lite petigare avseende detta på senare tid. Framför allt har man gått på bokningsklassens tillgänglighet och det kan väl vara begripligt. Utmaningen är dock att exempelvis B är i stort sett alltid utnollad dagen innan avgång oavsett hur tillgången ombord ser ut.

På min senaste flygning var både S och B utnollade på NCE-OSL samt åtminstone Z. Saken var bara den att jag var enda passageraren i C och Y. 10 rader var allokerade till dessa två kabiner (jag hade gott om plats)...

Detta tar bort en hel del av värdet på så kallade "flexibla" biljetter och leder nog snarare till att företagen (i synnerhet mitt) bokar helt oflexibla biljetter snarare än Y eller C och detta skapar inte gladare medarbetare eller kunder. Men när prisskillnaderna är så hysteriska är det tyvärr ett naturligt beteende.

Men å andra sidan kan jag förstå att de europeiska flygbolagen inte vill ha samma hantering som i USA där man kan boka om de mest oflexibla biljetter på standby basis vilket skapar vad som snarast kan liknas vid ett zoo omkring gaten.

Var med på 14 kärran idag Johannes och hörde Gate agentens kommentar, "Har du C klass är det inga problem".

Pendlar ju GOTARN (reser aldrig C inrikes) och har som regel bytt till tidigare flight vid gate hela året utan allt för mycket fjäsk. Den senaste månaden har det dock blivit betydligt tuffare. Verkar som att SAS gått ut med hårdare direktiv att oavsett trevlighet, status, fjäsk och lögner så skall de hänvisa till service centret. Där är det lite lotto ibland är de snälla och ibland hårda.

Min åsikt är att om det finns plats så varför inte fylla planet, mina chefer tillåter inte fullpris och på många eftermiddagsflighter så finns bara just fullpris. Jag står gärna stand-by och tar mig upp till loungen och jobbar om det inte funkar ;)

Min reaktion är inte att det är fel att inte få åka med, även om det var max 60 pax på 1255, damen frågade inte ens om jag hade C biljett, vilket jag inte hade, men hon borde frågat. Hade ingen tag idag så jag var BC dold :)

Precis, min pendellinje är GOT-CPH och är alltid inbokad på 2020 hem, men har nu vid tre tillfällen de senaste 3 åren kommit med tidigare flighter. Det vore ett trevligt mervärde för EBG om att kunna stå standby och få ändra sin biljett för tex 3000 poäng.

Man ska komma ihåg en sak när man diskuterar detta: Om SAS slentrianmässigt låter passagerare med godtyckliga biljetter byta flight lite hursomhelst, så devalverar de värdet av sina mer flexibla biljetter. I USA är det ju väldigt vanligt att man får göra standby till andra flighter utan extra kostnad, men det är inte praxis i Europa.

Visst är det trevligt om man lyckas få komma hem tidigare när mötet inte blir så långt som man trodde, men jag förstår också SAS om de vill få folk att köpa mer flexibla (i praktiken C) biljetter istället. Det som inte är bra är ifall de drar vita lögner istället för att bara neka ombokning med hänvisning till den riktiga anledningen.

Några veckor sen i HEL Business Lounge gjorde de ombokning en kvart innan avgång utan några som helst problem. Alltså ombokning med Altea... De sa ingenting att jag borde ringa till kundservice.

I USA bytte jag till tidigare flight för 75 usd, lite dyrt kanske men ett lyckokast då flyget jag skulle ta blev grymt försenat (UA)

Man ska komma ihåg en sak när man diskuterar detta: Om SAS slentrianmässigt låter passagerare med godtyckliga biljetter byta flight lite hursomhelst, så devalverar de värdet av sina mer flexibla biljetter. I USA är det ju väldigt vanligt att man får göra standby till andra flighter utan extra kostnad, men det är inte praxis i Europa.

Visst är det trevligt om man lyckas få komma hem tidigare när mötet inte blir så långt som man trodde, men jag förstår också SAS om de vill få folk att köpa mer flexibla (i praktiken C) biljetter istället. Det som inte är bra är ifall de drar vita lögner istället för att bara neka ombokning med hänvisning till den riktiga anledningen.

Håller helt och hållet med om att biljetter bokade i ekonomi kanske inte ska hanteras lättvindigt då det helt klart tar bort en av ideerna med dyrare biljetter. I USA är ju situationen i stort sett löjeväckande.

Jag har också full förståelse för att SAS revenue management kontrollerar sitt biljettutbud på så sätt att när det enbart är några få fysiska platser kvar i planet så krävs det i praktiken C-klass för att kunna boka om.

Däremot irriterar det mig när SAS väldigt nära avgång nollar ut ett stort sett alla klasser utom just C (och eventuellt Y) även på plan som är nästan halvtomma och sedan kräver "by the book" att man betalar upp sig till högsta klass. Det får mig i alla fall att snarare välja en billigare biljett och antingen genomlida tid i loungen eller faktiskt sonika slänga biljetten och köpa en ny (vilket hänt vid några tillfällen). Totalt sett har jag absolut sparat pengar på det förfarandet... Något som ytterligare gör det svårt för SAS och andra bolag att sälja premium-biljetter. Och leder till en nedåtgående spiral snarare än tvärtom.

Toppen