Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Laser man flera rapporter sa verkar detta vara standar, iallafall pa amerikanska flyg. Kanske inget LH/Germanwings kor med? Hur gor andra bolag?

I USA är det regel men inte i EU. Vissa EU-bolag gör så ändå som en operations procedure men inte LH med dotterbolag.
 
Nej, för då hade planet inte börjat sjunka.
Fast Helios sjönk ju ockå innan man till slut krasha men du menar att man är hade så mycket bränsle eftersom det var tidigt efter start att man inte sjönk pga bränslebrist? Ja ingen vet ju än vad som hänt så det här ska bli intressant att följa. Blir säkert ett Air Crash Investigation avsnitt av detta.
 
Fast Helios sjönk ju ockå innan man till slut krasha men du menar att man är hade så mycket bränsle eftersom det var tidigt efter start att man inte sjönk pga bränslebrist? Ja ingen vet ju än vad som hänt så det här ska bli intressant att följa. Blir säkert ett Air Crash Investigation avsnitt av detta.

Helios fortsatte å flyga til fuelen rant ut. Hvis dette skulle være tilfelle her måtte begge pilotene ha blitt bevisstløse og flyet tilfeldigvis blitt fullstendig feil-fueled til å akkurat slutte å ha fuel samtidig som de ble bevisstløse. Det høres bare søkt ut.

I tillegg vil helios aldri skje igjen da alle piloter har en del av sjekk-listen før hver flight som hindrer hendelsen fra å skje igjen. "Pressurization: auto" sier de alltid på B737.
 
Vilken är källan till att en av piloterna varit utelåst? Hittar ingen information om transkriberingar från CVR någonstans.
 
En dörr kan redan idag öppnas från utsidan med kod, så en extra person i cockpit tillför inte säkerhet utan utgör bara en säkerhetsrisk.

Dörr från utsidan öppnas genom att
* Kod slås in.
* Summer låter i cockpit under 30 sekunder
* Piloten klickar på "OPEN" om han vill släppa in ELLER klickar på "LOCK" och dörren förblir låst i 5-20 min.
* Om inget händer i cockpit under dessa 30 sek öppnas dörren.


* Pilot1 går på toa, pilot2 dör i cockpit, pilot1 kommer in med kod efter 30 sek.
* Om kaparare kommer över kod, slår in den, piloten/piloterna har 30 sek på sig att blocka upplåsningen.

I detta fall kom pilot2 inte in i cockpit. Gissa varför...

Det tycks vara som du antyder.
Åklagaren hade precis presskonferens och bekräftar att allt tyder på att andrepiloten valt att störta planet.
Fruktansvärt.
 
Jag skrev i några inlägg tidigare. Det är en New York Times artikel. (Det finns länken i mitt tidigare inlägg)

New York times har det "fra ubekreftede kilder". Enn så lenge er avherald.com den eneste kilden som har troverdighet, ved siden av offisielle uttalelser under pressekonferanser eller publikasjoner fra BEA/Lufthansa etc. Ei fjær blir fort til ti høns, og fransk er vanskelig å oversette med google translate.
 
Toppen