Christian Sternudd
Medlem
Nu har "proffs spekulationerna" börjat också:
Expertens tre teorier om flygkraschen | Nyheter | Aftonbladet
Expertens tre teorier om flygkraschen | Nyheter | Aftonbladet
Autopiloten har mig veterligen aldrig kopplats ur baserat på vad jag sett och läst. Den kontrollerade sink raten tyder väl om något på att autopiloten var inkopplad hela vägen och ledde dom till slutet. Sätt motorerna till Idle och låt datorerna räkna ut flaps, slats, speed brakes, angle of attack o allt vad det heter, för bästa möjliga färd till angiven flight level.Jag har svårt att få ihop det här, alla tänkbara scenario känns orimliga för mig.
Piloten somnat - vaknar man då inte av att någon försöker slå in dörren och varningslampor och ljud i cockpit är värre än på tivoli? Dessutom urkopplad autopilot innan man somnar?
Självmord - om man bestämt sig för att ta sitt liv och ta med sig ytterligare 150 personer i döden, varför styr man då mot ett ensligt bergsområde och inte mot en stad där man kan göra ännu större skada?
Sjukdom - urkopplad autopilot, och man blir akut sjuk precis den minut kollegan är på toaletten och hinner inte på något sätt larma någon?
Nu har jag ytterst begränsade kunskaper om styrsystem för flygplan och hur autopiloter fungerar, men finns det någon slutsats att dra av att planet inte störtdyker utan verkar ta en relativt konstant bana nedåt?
Och jag har mer förtroende för två människor i cockpit än en. Akuta sjukdomsfall/dödsfall kan faktiskt drabba även till synes fullt friska människor.Jag har mer förtroende för en pilot än en flygvärdinna i cockpit.
Läste en kommentar på avherald att det har att göra med en uppgörelse mellan Tyskland och Frankrike. Kommentar från ett publikt forum, så ta det för vad det är..det har varit väldigt tyst från LH/Germanwings om piloternas identitet. Vad kan det bero på?
Jag tror att man har allvarliga problem om man inte lita på HELA besättningen. Finns nog många sätt för en i besättningen som inte är pilot att "skapa oreda".Att släppa in en flygvärdinna i cockpit när en pilot går på toa är ingen lösning i mina ögon, snarare tvärtom. Då kan istället flygvärdinnan strypa piloten som är kvar i cockpit och störta planet. Jag har mer förtroende för en pilot än en flygvärdinna i cockpit.
En dörr kan redan idag öppnas från utsidan med kod, så en extra person i cockpit tillför inte säkerhet utan utgör bara en säkerhetsrisk.Och jag har mer förtroende för två människor i cockpit än en. Akuta sjukdomsfall/dödsfall kan faktiskt drabba även till synes fullt friska människor.
Det är ju inte så dumt om det till slut kommer fram att piloterna är oskyldiga. Inte så kul för deras familjer att bli jagade av media och lynchade på nätet...Läste en kommentar på avherald att det har att göra med en uppgörelse mellan Tyskland och Frankrike. Kommentar från ett publikt forum, så ta det för vad det är..
"The reason the name of the pilot hasn't been made public is because there's a bilateral law between Germany & France (and Between Ger & some other countries) that prohibits publication of said names to protect pilots."
Ja, om jag minns rätt piloterna på försvunnet MH370 plan hängdes i olika medierna. Helt onödigt innan haverikommission kommit ut med rapporterna.Det är ju inte så dumt om det till slut kommer fram att piloterna är oskyldiga. Inte så kul för deras familjer att bli jagade av media och lynchade på nätet...
Luktar det inte lite Helios Airways av det här?....
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20050814-0