Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Jag har svårt att få ihop det här, alla tänkbara scenario känns orimliga för mig.

Piloten somnat - vaknar man då inte av att någon försöker slå in dörren och varningslampor och ljud i cockpit är värre än på tivoli? Dessutom urkopplad autopilot innan man somnar?

Självmord - om man bestämt sig för att ta sitt liv och ta med sig ytterligare 150 personer i döden, varför styr man då mot ett ensligt bergsområde och inte mot en stad där man kan göra ännu större skada?

Sjukdom - urkopplad autopilot, och man blir akut sjuk precis den minut kollegan är på toaletten och hinner inte på något sätt larma någon?

Nu har jag ytterst begränsade kunskaper om styrsystem för flygplan och hur autopiloter fungerar, men finns det någon slutsats att dra av att planet inte störtdyker utan verkar ta en relativt konstant bana nedåt?
Autopiloten har mig veterligen aldrig kopplats ur baserat på vad jag sett och läst. Den kontrollerade sink raten tyder väl om något på att autopiloten var inkopplad hela vägen och ledde dom till slutet. Sätt motorerna till Idle och låt datorerna räkna ut flaps, slats, speed brakes, angle of attack o allt vad det heter, för bästa möjliga färd till angiven flight level.

Två alternativ som jag ser det; A) snabbt händelseförlopp med besättningen utslagen inom några sekunder, kan ha hunnit banka in a/p till att gå ner och sedan tuppat av, eller än värre - B) fult spel. Vet inte vad man skall tro om dagens rapport. Inväntar helst BEAs utlåtande.

det har varit väldigt tyst från LH/Germanwings om piloternas identitet. Vad kan det bero på?
Läste en kommentar på avherald att det har att göra med en uppgörelse mellan Tyskland och Frankrike. Kommentar från ett publikt forum, så ta det för vad det är..

"The reason the name of the pilot hasn't been made public is because there's a bilateral law between Germany & France (and Between Ger & some other countries) that prohibits publication of said names to protect pilots."

Att släppa in en flygvärdinna i cockpit när en pilot går på toa är ingen lösning i mina ögon, snarare tvärtom. Då kan istället flygvärdinnan strypa piloten som är kvar i cockpit och störta planet. Jag har mer förtroende för en pilot än en flygvärdinna i cockpit.
Jag tror att man har allvarliga problem om man inte lita på HELA besättningen. Finns nog många sätt för en i besättningen som inte är pilot att "skapa oreda".
För min del får gärna en flygvärdinna sitta vakt i cockpit

Och jag har mer förtroende för två människor i cockpit än en. Akuta sjukdomsfall/dödsfall kan faktiskt drabba även till synes fullt friska människor.
En dörr kan redan idag öppnas från utsidan med kod, så en extra person i cockpit tillför inte säkerhet utan utgör bara en säkerhetsrisk.

Dörr från utsidan öppnas genom att
* Kod slås in.
* Summer låter i cockpit under 30 sekunder
* Piloten klickar på "OPEN" om han vill släppa in ELLER klickar på "LOCK" och dörren förblir låst i 5-20 min.
* Om inget händer i cockpit under dessa 30 sek öppnas dörren.

* Pilot1 går på toa, pilot2 dör i cockpit, pilot1 kommer in med kod efter 30 sek.
* Om kaparare kommer över kod, slår in den, piloten/piloterna har 30 sek på sig att blocka upplåsningen.

I detta fall kom pilot2 inte in i cockpit. Gissa varför...

Last edited:
Läste en kommentar på avherald att det har att göra med en uppgörelse mellan Tyskland och Frankrike. Kommentar från ett publikt forum, så ta det för vad det är..

"The reason the name of the pilot hasn't been made public is because there's a bilateral law between Germany & France (and Between Ger & some other countries) that prohibits publication of said names to protect pilots."
Det är ju inte så dumt om det till slut kommer fram att piloterna är oskyldiga. Inte så kul för deras familjer att bli jagade av media och lynchade på nätet...

Dr. Miles-> Nationaliteten spelar såklart ingen roll men det faktum att det varit så tyst från officiellt håll förvånar mig. Men det finns kanske ett bilateralt avtal mellan Tyskland och Frankrike som styrt denna tystnad.

Det är ju inte så dumt om det till slut kommer fram att piloterna är oskyldiga. Inte så kul för deras familjer att bli jagade av media och lynchade på nätet...
Ja, om jag minns rätt piloterna på försvunnet MH370 plan hängdes i olika medierna. Helt onödigt innan haverikommission kommit ut med rapporterna.

Toppen