Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Kanske dags att se over sakerheten ombord, kanske inte helt vettigt med en last dorr till cockpit som ingen kan komma igenom.

Hade inte en bra lösning varit att man alltid måste vara två i cockpit, om en lämnar så måste hen ersättas med ngn från resterande kabinpersonal. Kanske blir lite mkt dörrvakt över det hela.

OM det handlar om självmord bör enligt statistik det funnits ett avskedsmeddelande någonstans, antingen lämnat på marken eller ett uttalande över radio. Såklart inget 100%igt men det sker i nästan alla fall av självmord.

Dessutom verkar det underligt att i maklig takt, med en utlåst kollega bankandes, föra planet nedåt marken. Man kan tycka det vore enklare att sätta planet i total drop eller dylikt istället...men men spekulationer är allting än så länge. Även om beskedet om kollegan utanför dörren såklart är anmärkningsvärt

Hade inte en bra lösning varit att man alltid måste vara två i cockpit, om en lämnar så måste hen ersättas med ngn från resterande kabinpersonal. Kanske blir lite mkt dörrvakt över det hela.
Laser man flera rapporter sa verkar detta vara standar, iallafall pa amerikanska flyg. Kanske inget LH/Germanwings kor med? Hur gor andra bolag?

Laser man flera rapporter sa verkar detta vara standar, iallafall pa amerikanska flyg. Kanske inget LH/Germanwings kor med? Hur gor andra bolag?
Jag har också förstått att det är så det ska fungera. Om en pilot ska på muggen får en flygvärdinna hänga i cockpit en stund

Enligt SAS-personal här på Arlanda så var crew franskt inkl. piloter. Inte för att det betyder något men det har varit väldigt tyst från LH/Germanwings om piloternas identitet. Vad kan det bero på?

Jag har också förstått att det är så det ska fungera. Om en pilot ska på muggen får en flygvärdinna hänga i cockpit en stund

Att släppa in en flygvärdinna i cockpit när en pilot går på toa är ingen lösning i mina ögon, snarare tvärtom. Då kan istället flygvärdinnan strypa piloten som är kvar i cockpit och störta planet. Jag har mer förtroende för en pilot än en flygvärdinna i cockpit.

Enligt SAS-personal här på Arlanda så var crew franskt inkl. piloter. Inte för att det betyder något men det har varit väldigt tyst från LH/Germanwings om piloternas identitet. Vad kan det bero på?
Information som t ex när flygbolaget gjorde sista kontroll av planet, hur gammal planet var, hur erfarna piloter var, är relevant men vad har kaptenens nationalitet med det här att göra?

Den kraftiga dörren kom till för att förhindra kapningar. Ser man på incidenter med dörren så har den ju utestängt fler piloter än kapare. Man har alltså infört en säkerhetsbarriär som inte är någon säkerhet. Skulle vara en riktig skandal om det skulle vara så i detta fall om spekulationerna om utestängd pilot skulle stämma.

Toppen