Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Eller helt enkelt har somnat....det finns många rapporter på sovande piloter och incidenter på sovande pilot och utestängd pilot kollega. ..
Kanske dags att se over sakerheten ombord, kanske inte helt vettigt med en last dorr till cockpit som ingen kan komma igenom.

• Gilla
Reactions: FFS
Om dessa spekulationer stämmer kan säkert nya regler införas att cockpit aldrig får lämnas obemannad utan att kabinpersonal måste "lösa av" då någon av piloterna lämnas för toalettbesök etc.

Men med ytterligare "spring" till/från cockpit ökar risken för andra potentiellt obra faktorer.

Hoppas verkligen att de svarta lådorna kan analyseras och att orsaken till denna katastrof får ett svar.

Last edited:
Tänkte också på det. Jag funderade över om det inte borde finnas en nyckel( i framtiden)...?
Det finns ju antingen nyckel in eller kod in i flightdeck, däremot bör det också finnas en "manuell" spärr på insidan som skall vara låst vad jag vet.
Detta då det inte SKA gå att hota en CC/pilot att öppna flightdeck utifrån utan en ytterligare åtgärd från insidan.

Sannolikheterna att den andra piloten avlider exakt de minuter när den ene på toaletten är nog så pass försvinnande små att man måste överväga nyttan med att ha ett kryphål in utifrån..men klart det kommer komma krav på förändring om det visar sig att så var fallet här.

Det finns ju antingen nyckel in eller kod in i flightdeck, däremot bör det också finnas en "manuell" spärr på insidan som skall vara låst vad jag vet.
Detta då det inte SKA gå att hota en CC/pilot att öppna flightdeck utifrån utan en ytterligare åtgärd från insidan.

Sannolikheterna att den andra piloten avlider exakt de minuter när den ene på toaletten är nog så pass försvinnande små att man måste överväga nyttan med att ha ett kryphål in utifrån..men klart det kommer komma krav på förändring om det visar sig att så var fallet här.
Det racker val att den som lamnats ensam ar mentalt instabil eller har nagot annan agenda for att han ska sparra dorren och darmed lasa ute alla andra. I dagens samhalle kommer ju da fragan om det ar ratt att sa manga liv ska ligga i handerna pa en eventuell dare?

Källa på det ryktet? Man får ju hoppas att det där bara är ett rykte och inget annat
Många tidningar hänvisar till New York Times artikel och den här är originalartikeln.
Germanwings Pilot Was Locked Out of Cockpit Before Crash in France - NYTimes.com
New York Times skrev:
A senior military official involved in the investigation described “very smooth, very cool” conversation between the pilots during the early part of the flight from Barcelona, Spain, to Düsseldorf, Germany. Then the audio indicated that one of the pilots left the cockpit and could not re-enter.

“The guy outside is knocking lightly on the door, and there is no answer,” the investigator said. “And then he hits the door stronger, and no answer. There is never an answer.”

Det verkar som det blev några inställda flygningar igår pga några personal på Germanwings ville inte flyga efter olyckan.
Germanwings to cancel more flights as crew members refuse to fly| Reuters
Reuters skrev:
Germanwings to cancel more flights as crew members refuse to fly

DUESSELDORF, Germany Wed Mar 25, 2015 3:05am EDT

(Reuters) - Germanwings will have to cancel more flights on Wednesday as some crew members refuse to fly, a day after an Airbus A320 (AIR.PA) operated by the budget arm of Lufthansa (LHAG.DE) crashed in the French Alps.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: FFS
Låter rimligt. Alternativet är att den andre piloten dött, blivit svårt sjuk eller medvetslös.
Jag har svårt att få ihop det här, alla tänkbara scenario känns orimliga för mig.

Piloten somnat - vaknar man då inte av att någon försöker slå in dörren och varningslampor och ljud i cockpit är värre än på tivoli? Dessutom urkopplad autopilot innan man somnar?

Självmord - om man bestämt sig för att ta sitt liv och ta med sig ytterligare 150 personer i döden, varför styr man då mot ett ensligt bergsområde och inte mot en stad där man kan göra ännu större skada?

Sjukdom - urkopplad autopilot, och man blir akut sjuk precis den minut kollegan är på toaletten och hinner inte på något sätt larma någon?

Nu har jag ytterst begränsade kunskaper om styrsystem för flygplan och hur autopiloter fungerar, men finns det någon slutsats att dra av att planet inte störtdyker utan verkar ta en relativt konstant bana nedåt?

Toppen