Senaste nytt

Nu är det officiellt: SAS nya serviceconcept för pluskabinen-reducera den till en lång toalettkö

Det skulle vara roligt att låta ett gäng BC-medlemmar ta över ansvaret för en SK-flight en dag.

Passagerarna möts vid incheckning av den genuint sympatiske @SAS404. Vid säkerhetskontrollen står @NotRyan och @011430121 och förklarar reglerna (den förre på stabil norrländska - det kan aldrig gå fel). Väl framme i lounge tar några av forumets HON-medlemmar över och levererar service värd namnet. Vid ev. irrops har vi @Dr. Miles som snabbt kan ordna med ombokningar. Gate hanteras av @Agö och i bakgrunden står @agehall redo att ingripa. Ombord tar @Senator och @sembl över och bjuder till. Skulle en passagerare mopsa sig skickar vi fram @flying. Allt förstås dokumenterat av @Jonas C .
och passageraren ska vara en viss Thomas som köpte SWISS Business class biljett och valde en SWISS flight operated by SAS. ;)

Jag gillar SAS, tycker det är bra att Skandinavien har ett eget bolag. Bokar helst SAS. Men det betyder inte att jag tycker att allt de gör är perfekt. Det innebär också att jag blir än mer besviken när saker och ting inte fungerar som förväntat.
Eller hur! Man ser ju på andra bolag hur bra det skulle kunna fungera om SAS bara hade andra förutsättningar.

Fast många av sakerna som klagas på finns väl förutsättningarna för? De skulle ju inte ens kosta en spänn att införa, speciellt inte det som trådskaparen talar om.

För mig känns det som att många anställda redan stämplat ut... De ggr man får någon av de nyanställda är det oftast jättebra. De verkar ju trivas med sitt jobb till skillnad från vissa andra.

Ibland tycker jag att diskussionen om dedikerad toalett för Plus blir lite löjlig. Jag har suttit på ett antal flighter där passagerarna i Plus bara varit 2-4 stycken. Minus i princip full. En toa för två man att dela på, och två för de resterande 170? De som sitter på rad 2 ska gå längst bak? Jag tycker att det bör finnas en gräns för hur många man har i Plus för att motivera en särskild toalett.

Visst kan det bli lite löjligt som i fallet ovan, men var drar man gränsen? Då är det väl lika bra att direkt sätta Plus fram Go bak så slipper man allt onödigt bråk som garanterat kommer uppstå.

För mig känns det som att många anställda redan stämplat ut... De ggr man får någon av de nyanställda är det oftast jättebra. De verkar ju trivas med sitt jobb till skillnad från vissa andra.

Om jag tycker den hårda produkten ska ses över så är jag däremot betydligt positivare till den mjuka dvs personalen. Tycker alltid (nåja någon som haft en dålig dag har väl jag också mött, tur nog väldigt sällan) jag fått den service, bemötande som det ska vara, har många gånger fått betydligt mer än det. Nu har jag väl inte så stor referensram bland andra flygbolag att jämföra mot, men vad jag tycker är skäligt för ett serviceyrke hur som helst.

Det här är inget som är unikt för SAS. På rak arm kan jag komma på flygningar med exempelvis Air France och Air Berlin där exakt samma sak skett, där jag blivit ombedd att vänta utanför galleyt, framför gardinen, tills personen på toaletten kommit ut.

Det är en knepig situation eftersom galleyt trots allt är kabinpersonalens arbetsplats (och tillika lunchmatsal) och jag respekterar att de måste ha en rimlig möjlighet att göra sitt jobb utan att det står 3-4 personer där inne.

Det stora problemet är väl snarare att för många använder toaletten längst fram. På en flygning med enbart business class (med skynke) och max kanske 10 pers som delar på toaletten blir detta sällan ett problem eftersom man ofta väntar på sin plats om man ser att det är upptaget.

Längst bak är toaletterna för det allra mesta innan galleyt och då påverkas inte personalen på samma sätt.

Jag kan bara hålla med om att det är ett väldigt märkligt förfarande av SAS crew.
Jag har fått höra ett antal ursäkter för att passageranna ska hålla sig borta från vad de anser är sitt personalrum där de förövrigt verkar äta bättre mat än man erbjuder PLUS passagerarna.
Jag har dock aldrig hört uppmaningen att hålla sig borta från att vänta utanför toalettdörren på engelska.
Man skäms väl för att göra det på engelska.

Toppen